Terje Tysland

Velg forbokstav på

Etter at Prudence ble oppløst, skrev Terje Tysland kontrakt med Arne Bendiksen og ga ut singlen «Dørvakta»/«Stakkars klovn» (1977), som en forsmak på solo-LP-en ''Stakkars klovn ''
Etter at Prudence ble oppløst, skrev Terje Tysland kontrakt med Arne Bendiksen og ga ut singlen «Dørvakta»/«Stakkars klovn» (1977), som en forsmak på solo-LP-en ''Stakkars klovn ''


«No går det på rævva» fra ''Narra igjen!'' (1982) ble svært populær, men ble nektet spilt i NRK
«No går det på rævva» fra ''Narra igjen!'' (1982) ble svært populær, men ble nektet spilt i NRK


I 1990 kom Terje Tysland med ''Værra me' mæ hjæm''
I 1990 kom Terje Tysland med ''Værra me' mæ hjæm''


14.05.1951 -


Terje Ronald Tysland, vokalist, gitarist, trekkspiller, tekstforfatter og komponist, f. 14.04.1951 i Namsos.

Terje Tysland er en kompromissløs artist som aldri har vært redd for å utlevere sine mest personlige tanker og meninger. Dette har ofte skaffet ham trøbbel, men på usminket vis har rabulisten Tysland alltid klart å ri stormen av. Han er en rocker som klarer å holde hodet hevet selv når det blåser som verst. Terje Tysland er også blant landets mest seiglivete og populære artister. Ifølge hans kamerat og kollega Åge Aleksandersen er Terje Tysland en selvmotsigelse på to bein, en stilskaper som klarer å få folk til å stå på bordene med allsang i to strake timer.

Legg til at Tysland er en musiker som trakterer trekkspill som om det skal knuses, og som fremfører sine tekster som om det er hans misjon i livet å skjelle ut publikum – som for øvrig svarer med takknemlig applaus – og du har en av landets mest særpregete og fargerike artister. Terje Tysland begynte å spille trekkspill som tolvåring. Snart spilte han bass i et lokalt band, og under et opphold til sjøs lærte han seg å spille elektrisk gitar.

Tysland ble først kjent som medlem av rockebandet Prudence fra Namsos. I dette bandet hadde han rollen som gitarist og trekkspiller, og bidro i beskjeden grad med egne låter. Blant de få sangene han kom med, var «Drunk And Happy», som ble det populære tittelkuttet på gruppens andre LP. Da Prudence ble oppløst i 1975, bedyret Tysland til å begynne med at han aldri mer ville jobbe med musikk. Han tok til fornuften, startet en solokarriere og skrev kontrakt med Arne Bendiksen.

Albumet Stakkars klovn (1977) kom som en positiv overraskelse på alle som var bekymret for hvordan Tysland ville klare seg uten Prudence. Her fremsto han som sikker vokalist og solid komponist, med et knippe sanger basert på egne opplevelser og refleksjoner. Tekstene var frekke, frodige og direkte, og musikken var i likhet med Prudence basert på amerikansk country, cajun, rock’n’roll og norsk gammeldans. Med seg hadde han to medlemmer fra Prudence, Jan Devik (bass) og Kaare Skevik jr. (trommer), samt Helge Grøslie fra Junsipher Greene og Titanic.

Denne gjengen ble døpt til Terje Tyslands Ooh-la-la-lag, og nye utgivelser kom i form av Mytji arti (1978) og Til Moder Jord (1979). Sistnevnte ble gjennombruddet, med 9. plass og elleve uker på VG-lista, hvor de sju neste studioalbumene lå minst åtte uker. Og i 1981 gikk Tysland til topps på Norsktoppen med «Ringdans». Tysland hyret countryrockbandet Lennie & The Hawks til å kompe seg på Send mæ hjæm!, og var deretter med på å starte Norsk Plateselskap sammen med Åge Aleksandersen og Gunnar Hordvik.

Dette var en travel og turbulent tid for Tysland, der han på den ene siden kranglet med skattemyndigheter og NRK – han ble på det nærmeste ignorert av statskanalen – og på den andre siden skrev sanger til nye plater mens han vurderte innsendte prøveopptak fra håpefulle platekontraktsøkere. Det var en småfrustrert og ilter Terje Tysland som tok oppgjør med det meste på albumet ... Narra igjen! (1982). «No går det på rævva!» brølte han i åpningskuttet, og programledelsen i NRK grep etter luktesaltet. Sangen ble ikke engang testet for Norsktoppen, men ble likevel en av de mest populære i Norge gjennom resten av 80-tallet.

Oinner bordet (1984) viste en mer reflektert og balansert Tysland, mye som følge av at den råkjeftede rockeren var blitt far. Albumet åpnet og avsluttet med kjærlige hyllester: «Gla i dæ» til kona og «Mone» til den nyfødte datteren. Åge Aleksandersen var produsent på Frekk og fredelig (1985), noe så sjeldent som en Tyslandplate fri for banning og injurierende ord. Den ble nominert til Spellemannprisen. Oppfølgeren Gutta på by’n (1987) inneholdt en av Tyslands mest populære og minneverdige låter, «Heile livet» – en duett med Claudia Scott.

Platesalget var nå begynt å ta skikkelig av – Gutta på by’n gikk unna i 50 000 eksemplarer, og suksessen fortsatte med Kainn æ få lov (1988). Tysland kunne nå installere eget studio hjemme på gårdsbruket i Oppdal. Neste plate ble likevel innspilt i Danmark, med danske musikere og engelskmannen Phil Barrett som medprodusent. Selv om platene hans var vellykkede, var det mange som mente at Tysland var best på scenen. Artisten tok dette til etterretning, og ga i 1990 ut et konsertopptak under den treffende tittelen Best i levende live. Dette var en plate som i ettertid kan ses på som starten på en ny epoke for trønderrocken.

Et par år senere dukket D.D.E. opp med en meny som minnet mistenkelig om den Terje Tysland hadde servert det norske folk siden solodebuten i 1977. Tysland selv var en av dem som jublet høyt da Bjarne Brøndbo & co. kom på banen. Gjennom hele 90-tallet fortsatte Tysland ufortrødent med iherdig turnering og sporadiske plateinnspillinger. Vik fra mæ! ble innspilt hjemme på gårdsbruket i det som nå var døpt til Tron Studio. Alle rom – inkludert uthus og do – fikk installert mikrofoner. På Fullar enn fullmånen (1993) deltok hardrockerne Clawfinger, mens Hurra for mæ (1995) hadde en rolleliste som inkluderte Oppdal Spellemannslag og datteren Mone Tysland.

Etter mye mas fra platedirektør Hordvik ble en samleplate omsider utgitt i 1996. Med umiskjennelig brodd og humor døpte Tysland samlingen For ett mas! med undertittelen Det beste – på godt og vondt. Et uønsket møte med trafikkpolitiet resulterte i et opphold bak gitteret – og en nidvise. Din jævel! var Tyslands lite flatterende hilsen til lovens lange arm, og et bevis på at den trønderske stabukken ikke så noen grunn til å moderere seg.

En heftig, begeistret og forbannet karriere ble i 2002 oppsummert på en dobbel samling som selvfølgelig var iført en kledelig tittel: 25 år med gitter & stas. Og glede, vil mange tilføye. Samlingen solgte mer enn 40 000. Tyslands andre liveplate, Heile livet og mæ (2011), ble tatt opp på Oppdal Kulturhus. Blant gjesteartistene var Claudia Scott og Reidar Larsen.
Tekstmaterialet er hentet fra boken "Norsk pop- og rockleksikon" fra Vega Forlag (2013). Redaktører for boken er Jan Eggum og Jon Vidar Bergan. Bidragsytere er Willy B, Arvid Skancke-Knutsen, Øyvind Holen, Svend Erik Løken Larsen, Vidar Vanberg, Marta Breen, Trond Blom, Eirik Kydland, Bård Ose, Siren Steen og Frode Øien. Boken kan kjøpes hos bokhandlerne eller bestilles direkte fra www.vegaforlag.no.