Matched: mediateket/norsk-pop-og-rockleksikon/(.*)

The September When

Velg forbokstav på

The September When fikk en super-hit med «Bullet Me» fra ''Mother, I've Been Kissed'' (1991)
The September When fikk en super-hit med «Bullet Me» fra ''Mother, I've Been Kissed'' (1991)


The September When hadde en stor hit med «Cries Like A Baby» fra ''Hugger Mugger'' (1994) og opplevde stor popularitet før Morten Abel valgte å oppløse bandet i 1996
The September When hadde en stor hit med «Cries Like A Baby» fra ''Hugger Mugger'' (1994) og opplevde stor popularitet før Morten Abel valgte å oppløse bandet i 1996


I 1990 besto The September When av Morten Abel, Helge Hummervoll, Stene Osmundsen, Gulleiv Wee og Morten Mølster (Beat)
I 1990 besto The September When av Morten Abel, Helge Hummervoll, Stene Osmundsen, Gulleiv Wee og Morten Mølster (Beat)


I 1993 ga The September When ut ''One Eye Open'' og ble kåret til Årets Spellemann
I 1993 ga The September When ut ''One Eye Open'' og ble kåret til Årets Spellemann


1987 -


Stavangerband, startet i 1987 av Morten Abel (Knutsen) (sang, gitar), Helge Hummervoll (keyboards) og Tor Øyvind Syvertsen (gitar, sang) – alle tre med fortid i Mods.

Dette var også besetningen da The September When ga ut sitt selvtitulerte debutalbum i 1989. I forkant av utgivelsen promoterte trioen seg selv ved en rekke akustiske opptredener i hovedstaden. Mods’ varemerke var på mange måter Abels tekster på umiskjennelig siddis. Gruppens tredje plate kom med engelske tekster, men uten suksess, man måtte begynne forfra igjen: Mods ble oppløst, og The September When var en realitet. Abel la ikke skjul på at internasjonalt gjennombrudd var bandets ambisjon. Musikalsk lå stilen i et sofistikert, semi-akustisk poprock-leie.

Debutalbumet The September When (1989) ble innspilt i Marcus Studios i London, og anmelderne skjønte at her var det store ting på gang. Det nådde 11. plass på VG-lista og ble nominert til Spellemannprisen. Frem mot neste utgivelse skiftet bandet form og besetning, Stene Osmundsen (trommer) og Gulleiv Wee (bass), begge med erfaring fra Blonde On Blonde, og jazzmusikeren Morten Mølster (gitar), eks-Freebag, var nye tilskudd, mens Syvertsen var ute. Uttrykket var også i endring, fra det halvakustiske debutalbumet til det definitivt elektriske og stilmessig mye mer varierte Mother, I’ve Been Kissed (1991).

Med dette Spellemann-nominerte albumet var suksessen på nasjonalt plan et faktum. Kritikerne var samstemte i sine positive kritikker, og over 75 000 platekjøpere sikret seg platen. Den funky «Bullet Me» ble en enorm radiohit, og konsertene eksploderte når den ble avfyrt. Albumet ble også lansert over store deler av Europa. Sommeren 1991 spilte The September When for tusenvis av mennesker landet rundt, på festivaler som Roskilde, Midt-Fyn og Kalvøya, samt på småjobber i England. Samme år nådde singlen «Where You Go I Go» 8. plass. Den er også med på 5-spors-EPen Roundabout...Now!.

Neste album, One Eye Open fra 1993, var råere og mindre kommersielt enn forgjengeren. Anmelderne mente at det var uten publikumstreffere som nevnte «Bullet Me», men singlen «Can I Trust You» lå faktisk to uker lenger på VG-lista (fem mot tre), og oppnådde høyere plassering (2. mot 8. plass). Albumet føk derimot – som det foregående – helt til topps på listene, og The September When var defititivt helt øverst i den norske popeliten. Musikktidsskriftet BEAT fastslo like godt at «Norge har fått sitt R.E.M.». Opprinnelig skulle den islandske popdronningen Björk være med på innspillingene, men måtte avlyse da det kolliderte med en Sugarcubes-turné. 1993 bød dessuten på prisen Årets spellemann, samt jobben som oppvarmingsband for kanadiske Alannah Myles på hennes tysklandsturné. Morten Abel var med i Nils Gaups film Hodet over vannet samme år, og han fremførte filmens tittelmelodi i duett med Prepple Houmb fra DumDum Boys.

Spellemann-nominerte HuggerMugger (1994) presenterte The September When i alle dets fasetter: fra det rockete, med mildt støyende «gitarvegger» som drivkraft bak flere av låtene, til vare og følsomme stemninger over andre – singleslippet «Cries Like A Baby» (Topp 15) var en rolig ballade med strykere og blåsere. Etter utgivelsen sa Wee takk for laget, og tok plass i Janne Hagens Gospel Combo (selvtitulert debutalbum i 1996). Hans plass i The September When ble overtatt av Torkild Viig, nok et gammelt Mods-medlem.

I 1995 nådde The September When 14. plass med en remiks av «Bullet Me». De dro atter en gang til Tyskland – denne gang for en seks ukers turné sammen med det tyske bandet Fury In The Slaughterhouse. Hugger Mugger ble solgt i over 100 000 eksemplarer, og The September When var definitivt en supergruppe i norsk målestokk. Likevel valgte Abel å oppløse bandet i 1996, og oppga kunstneriske ambisjoner som hovedgrunnen. Han startet umiddelbart trioen Peltz, før han begynte det som skulle bli en gullkantet solokarriere. Morten Mølster spilte i 1997 på Nils Petter Molværs suksessalbum Khmer. To år seinere ble han ansatt som direktør for Stavanger Symfoniorkester, et orkester han hadde spilt sammen med i The September When-tiden.

Både Torkild Viig, Stene Osmundsen og Helge Hummervoll har vært innom Leif & Kompisane. Gulleiv Wee har jobbet sammen med en rekke artister, deriblant Sigvart Dagsland, Sissel Kyrkjebø og Grethe Svensen. The September When deltok på en rekke samlealbum, og bandets historie ble oppsummert på den listetoppende samlingen Prestige de la Norvège 89–96 på Absolute-selskapet EVA Records. I 2002 kom Warner Music med sin samleplate: The Best Of TSW (5. plass). Høsten 2004 dannet Gulleiv Wee bandet Dream Pilots.

The September When holdt i Stavanger 25. august 2008 sin første gjenforeningskonsert. På comebackalbumet Judas Kiss (2008) besto de av Abel, Hummervoll, Osmundsen, Mølster og Wee. Både det og førstesinglen «Don’t Call The Cops» nådde Topp 15. Bandet ble lagt på is igjen etter at Norgesturneen ble avsluttet 7. mars 2009 i Oslo Spektrum. Morten Mølster døde brått 14. januar 2013.
Tekstmaterialet er hentet fra boken "Norsk pop- og rockleksikon" fra Vega Forlag (2013). Redaktører for boken er Jan Eggum og Jon Vidar Bergan. Bidragsytere er Willy B, Arvid Skancke-Knutsen, Øyvind Holen, Svend Erik Løken Larsen, Vidar Vanberg, Marta Breen, Trond Blom, Eirik Kydland, Bård Ose, Siren Steen og Frode Øien. Boken kan kjøpes hos bokhandlerne eller bestilles direkte fra www.vegaforlag.no.