Matched: mediateket/norsk-pop-og-rockleksikon/(.*)

Søstrene Bjørklund

Velg forbokstav på

Søstrene Bjørklund var blant 50-tallets mestselgende artister, men de var også populære på 60-tallet. Her med to singleplater fra midten av 60-tallet: «Men, Ola Martin» og «Wini Wini»
Søstrene Bjørklund var blant 50-tallets mestselgende artister, men de var også populære på 60-tallet. Her med to singleplater fra midten av 60-tallet: «Men, Ola Martin» og «Wini Wini»

Søstrene Bjørklund var blant 50-tallets mestselgende artister, men de var også populære på 60-tallet. Her med to singleplater fra midten av 60-tallet: «Men, Ola Martin» og «Wini Wini»
Søstrene Bjørklund var blant 50-tallets mestselgende artister, men de var også populære på 60-tallet. Her med to singleplater fra midten av 60-tallet: «Men, Ola Martin» og «Wini Wini»

«Rosen og sommerfuglen» (1955) var en av mange slagere fra Søstrene Bjørklund
«Rosen og sommerfuglen» (1955) var en av mange slagere fra Søstrene Bjørklund

1954 -

Sangkvartett av søstre fra Gran på Hadeland, oppvokst i Nittedal: Astrid (senere Hammer), Sigrund (senere Sandberg), Bjørg og Laila (senere Sevilhaug).

De ble oppdaget på en amatørkonkurranse arrangert av jernbanen på Folkets Hus i Oslo, og debuterte på plate med «En gammel grime»/«Hverdagens sang» (1954). Allerede den andre platen, «Høyt over fjellet»/«Vildrosen» ble en kjempeslager. Senere fulgte bl.a. «Den glade vandrer» (1954), «Fire Tyrolerjenter», «Rosen og sommerfuglen» (1955) og «Tina og Marina» (1962).

Frem til 1962 ga de ut 17 singler og enkelte «samle-EPer» på Philips, fulgt av noen få titler på Triola midt på 60-tallet. I 1974 spilte de inn singlen «Vår egen sang» som en markering av 20-årsjubileet, tre år etter at de mest kjente Philips-innspillingene var blitt samlet på LP. De har bare opptrådt sporadisk senere, i Husker du?- og DaCapo-sammenheng, også på 90-tallet. Bjørg Bjørklund markerte seg også som den ene halvdel av duoen Bjørg og Mikkel.

Søstrene Bjørklund var blant 50-årenes mestselgende norske artister, og det ble reklamert med at hvis man la alle platene de hadde solgt opp på hverandre, ville tårnet bli høyere enn Oslo Rådhus. De er blitt stående som et begrep i nordmenns bevissthet, også hos dem som aldri har hørt noen av platene – ofte som selve symbolet på naiv, flerstemt damesang med sentimentale tekster. Til deres forsvar skal sies at de var så unge da de slo igjennom at de fikk liten påvirkning på repertoaret, som de i ettertid har en lattermild avstand til.

Når de opptrådte, blandet de slagerne sine med langt mer avanserte, jazzpregede harmonier, ofte fra repertoaret til The Andrews Sisters. Spor av dette finnes på et par innspillinger arrangert av Sigurd Jansen: «Midnattstid» (1958), med Rowland Greenberg som instrumentalsolist, og «Sing, Brother, Sing!» (1962). Her har de skikkelig storband og ordentlige vokalarrangementer, mens de ellers som regel måtte «dele opp stemmene» selv i studio umiddelbart før innspilling.

Tekstmaterialet er hentet fra boken "Norsk pop- og rockleksikon" fra Vega Forlag (2013). Redaktører for boken er Jan Eggum og Jon Vidar Bergan. Bidragsytere er Willy B, Arvid Skancke-Knutsen, Øyvind Holen, Svend Erik Løken Larsen, Vidar Vanberg, Marta Breen, Trond Blom, Eirik Kydland, Bård Ose, Siren Steen og Frode Øien. Boken kan kjøpes hos bokhandlerne eller bestilles direkte fra www.vegaforlag.no.