Lars Klevstrand

Velg forbokstav på

Allerede etter den første plateutgivelsen figurerte Lars Klevstrand med intervju og «stjernebilde» i ukeblad (Det Nye, januar 1969)
Allerede etter den første plateutgivelsen figurerte Lars Klevstrand med intervju og «stjernebilde» i ukeblad (Det Nye, januar 1969)


Lars Klevstrand blandet viser og jazz på en utmerket måte på ''Riv ned gjerdene'' (1977), sammen med Guttorm Guttormsens kvartett
Lars Klevstrand blandet viser og jazz på en utmerket måte på ''Riv ned gjerdene'' (1977), sammen med Guttorm Guttormsens kvartett


''Her'' (1978) var en visesamling med så vidt forskjellige sangskrivere som Andrew Lloyd Webber («Høyt flyr du») og Alf Prøysen/Geirr Tveitt («Lomnæsvisa»)
''Her'' (1978) var en visesamling med så vidt forskjellige sangskrivere som Andrew Lloyd Webber («Høyt flyr du») og Alf Prøysen/Geirr Tveitt («Lomnæsvisa»)


Før Lars Klevstrand fylte 19, vant han en nordisk vise­kon­kurranse i Vasa med sangen «Vi skal ikkje sova burt sumarnatta», og i 1968 kom hans debut-LP ''Vi skal ikkje sova''
Før Lars Klevstrand fylte 19, vant han en nordisk vise­kon­kurranse i Vasa med sangen «Vi skal ikkje sova burt sumarnatta», og i 1968 kom hans debut-LP ''Vi skal ikkje sova''


30.09.1949 -


Vokalist, gitarist, komponist og skuespiller, f. 30.09.1949 i Drammen, oppvokst i Bærum fra 1952. Lars Klevstrand er en visekunstner som på mange vis har sprengt grensene for alminnelig trubadurvirksomhet. Det finnes neppe noen mer allsidig norsk visesanger enn ham. Han har også vært usedvanlig produktiv, uten at dette har gått på bekostning av kvaliteten. Han fremfører visene på en stillferdig og innbydende, men samtidig intens og overbevisende måte.

Lars Klevstrand har spilt og sunget sammen med tallrike artister, i både duo, trio, kvartett og større ensembler. Han har spilt klassiske gitarduetter, absurd teater, farser, musikaler og operetter, uroppført samtidsverk, ikledt seg ekornham i Barne-TV, mottatt Spellemannpriser, Prøysenprisen og en rekke andre utmerkelser.

Klevstrand debuterte på viseklubben Dolphins og ble av Otto Nielsen overtalt til å delta i en nordisk visekonkurranse i Vasa, Finland sommeren 1968. Den knapt 19 år gamle trubaduren fremførte «Vi skal ikkje sova burt sumarnatta» – og vant suverent. Senere samme år debuterte han på plate med Vi skal ikkje sova. Albumet viste en sikker formidler av folkeviser og den litterære vise. Platen ble også hans gjennombrudd, og tittelkuttet er kan hende den ene visen som han siden er blitt forbundet med. Foruten Klevstrand deltok Lillebjørn Nilsen, Steinar Ofsdal, Carl Morten Iversen og Jon Christensen under innspillingene.

Hans andre album Dobbeltportrett (1969) var et samarbeid med Hege Tunaal, hvor de to unge artistene tolket folketoner og viser av både ny og gammel dato. Musikerne var nok en gang Ofsdal, Iversen og Christensen. Inspirert av Erik Byes bok Venners viser og egne vers laget han også sin egen visebok i 1970, Gjøglerhåndbok. Deretter fulgte fire år på Musikkonservatoriet, hvor han studerte kammerkorsang og hadde gitar som hovedfag. Innimellom studiene fikk han tid til å lage nye plater.

På sitt tredje album, Til dere (1972), fremsto Klevstrand som en kritisk iakttager med sosialt engasjement. «Kvar skal vi bu?» var albumets mest kjente vise, men det var tre andre titler som staket ut kursen videre: «Mesteren», «Oppgjør» og «Vise om Kinabarna», med tekster av arbeidernes dikter, Rudolf Nilsen. Sammen med tre andre fremstående visekunstnere – Lillebjørn Nilsen, Jon Arne Corell og Kari Svendsen – laget han albumet På stengrunn i 1973. Dette var en svært viktig plateproduksjon, hvor Klevstrand fremhevet seg med «Storbynatt» og en av sine mest kjente egenkomponerte melodier, «En sørgelig vise» (også kalt «I sekretariatet»). Albumet ble gjenutgitt på CD i 2001 i anledning av 100-årsdagen for Rudolf Nilsens fødsel.

På albumet Twostep og blå ballader (1974) samarbeidet Klevstrand med jazzmusikere som Egil Kapstad, Knut Riisnæs og Espen Rud. Menyen besto av både romantiske viser på bokmål og nynorsk, samt mer sosialrealistiske sanger. Gjester var Steinar Ofsdal, Lillebjørn Nilsen og Alf Cranner, mens produsent var Johnny Sareussen. Albumet ble nominert til Spellemannprisen. Sareussen var for øvrig også produsent på Til dere og På stengrunn.

Klevstrand ble på denne tiden engasjert av Det Norske Teatret til å delta i en forestilling basert på visene til Jacques Brel. Forestillingen ble en formidabel suksess blant både kritikere og publikum, og et opptak gjort i august 1975 ble utgitt på den doble LPen Jacques Brel er her i kveld og bur bra i Paris. Andre solister i forestillingen var Sølvi Wang, Tone Ringen og Lasse Kolstad. Produsent og musikalsk tilrettelegger var Egil Monn-Iversen.

Klevstrand beveget seg enda lengre inn i jazzens verden på albumene Riv ned gjerdene! (9. plass på VG-lista i 1977) og Høysang( 1978) – begge nominert til Spellemannprisen og produsert av Klevstrand selv sammen med Guttorm Guttormsen Kvintett.

Deretter var det klart for Ballade! sammen med tre andre markante visekunstnere – Lillebjørn Nilsen, Åse Kleveland og Birgitte Grimstad. Kvartetten laget to album, som begge oppnådde ovasjoner i pressen og høye salgstall. Platene ble i 2004 gjenutgitt på CD.

Parallelt med Ballade! gjenopptok Klevstrand samarbeidet med sin gamle venn Steinar Ofsdal på albumet To i spann (1979). Resultatet ble en av de mest politiske platene til Klevstrand, men samtidig en av de muntreste. Platesidene ble kalt «Asia» og «Besia», og vedlagt var et flygeblad med «To akter for to på tuppa». Ofsdal var også en av mange musikere som deltok på Frie hender (1981), som ble nominert til Spellemannprisen. Gunnar Jess var produsent for et album der Klevstrand sang alt fra Rudolf Nilsen til Kurt Foss & Reidar Bøe, og hvor han utfoldet seg som arrangør av kor og strykere. Samme år ga han ut sommersinglen «Den fordømrade sommer’n», som siden har hatt klippekort i Reiseradioen på NRK P1.

1983 var det året da Lars Klevstrand for alvor viste sin allsidighet. Hele tre forskjellige plateprosjekter var han involvert i, og alle var forskjellige. Albumet Visions var en ren gitarplate laget sammen med Erik Stenstadvold. Materialet spente fra klassiske stykker av Fauré og Prokofjev til moderne stykker av Lloyd Webber og Geirr Tveitt. Produsent var Nils B. Kvam. Hakk i hæl med denne innspillingen dro Klevstrand til Øksendal for på nytt å samarbeide med Hege Tunaal, denne gang i sangsyklusen Historia om Ola Skutvik & Mariann av Hartvig Kiran. Produsent og arrangør var Henning Sommerro, og dirigent for Ålesund Kammerensemble var Arne Sæther. De 23 visene ble opprinnelig fordelt over to separate plater i 1982 og 1983, men ble gjenutgitt på én enkel CD i 1998. Albumet ble tildelt Spellemannprisen.

Turen gikk rett fra Øksendal til Scanax Studio i Oslo, der Klevstrand sammen med Kari Bremnes laget albumet Tid å hausta inn (1983). Komponisten Per Indrehus hadde satt melodier til dikt av Olav H. Hauge og Hans Børli, og de to artistene fikk hver sin plateside; Klevstrand sang Børli, Bremnes sang Hauge. Blant musikerne var Sigmund Groven, Bjørn Kjellemyr, Dag Arnesen, Audun Kleive og Olav Dale.

Flere vidt forskjellige plater ble laget det neste tiåret. Her! (1987) var en ny visesamling med flere fremstående jazzmusikere i kompet, produsert av Arild Andersen. I fløyterens hjerte var en samling på 17 kjente viser til musikk av Finn Ludt, fremført sammen med Arild Andersen og Egil Kapstad. Så länge hjärtat kan slå (1991) var en samling Evert Taube-viser. Her ble Klevstrand akkompagnert av gruppen Arctimus, mens Arne-Peter Rognan var produsent. Ideen til dette prosjektet kom fra Festspillene i Nord-Norge.

Den magiske musikken (1994) var noe helt annet igjen – en barneplate med sanger fra det musikalske eventyret Drømmen om Kaptein Sorte Bill av Terje Nordby (kassett, 1990). Klevstrand kledte seg som ekorn, mens Ofsdal var sjørøver. Sammen sang de nykomponerte barnesanger og kjente barneviser som «Nøtteliten».

Å, dette hjartet! (1995) var enda et nyskapende prosjekt; her fremførte Klevstrand napolitanske viser med nynorske tekster av Bodil Magdalena Dyb. Innspillingene ble gjort i et kapell i Vidaråsen Landsby i Vestfold. Innimellom alle disse platene hadde Klevstrand også tid til å delta i andre sammenhenger. Sammen med Kari Svendsen, Steinar Ofsdal og Kjetil Skaslien startet han trubadurgruppen Gatesangerne, og et annet samarbeid avstedkom Geirr Tveitt-hyllesten Tverr Geitt.

Han laget to plater med Gatesangerne, Gatesangerne (1994) og Oslo-viser (2000), og én med Tverr Geitt, Sang for vinden (1996). På 90-tallet ble han også vert sammen med Kari Svendsen og Jørn Simen Øverli på landets hovedscene for visekunst: Josefine viseklubb i Oslo. Her bør det legges til at Klevstrand var tiltenkt den fjerde plassen i det som ble Gitarkameratene, men at han takket nei til herrene Øystein Sunde, Lillebjørn Nilsen og Halvdan Sivertsen fordi han var for opptatt med andre gjøremål.

Ved starten på et nytt årtusen vendte Klevstrand igjen tilbake som trubaduren med teft for den gode tekst. Albumet Vinternatt (2001) inneholdt bare egenkomponerte melodier, hentet fra en jubileumsturné han gjennomførte for Rikskonsertene høsten 1999. Tekstene var hentet fra kilder som Erik Bye, Rudolf Nilsen, Inger Hagerup og Hans Børli, og som artisten selv så treffende sa det i CD-heftet: «Denne sangeren er summen av det materialet han arbeider med.»

Neste album, Himlajord (2001), var en ny samling viser av Evert Taube. Denne gang hadde Klevstrand og Kjetil Skaslien (trekkspill) reist til Vinga fyr i den svenske skjærgården, der Taube vokste opp som sønn av en fyrvokter. De rigget opp utstyret sitt i Biskopsgården og gjorde innspillingene mens måkene skrek lystelig utenfor. Eva Bartholdsson og Greger Siljebo deltok som gjester.

Et nytt kapittel i Lars Klevstrands rikholdige karriere ble skrevet vinteren 2002, da han var innlosjert på Obrestad fyr i forbindelse med et oppdrag på Hå gamle prestegård. Dette var forfatteren og poeten Åse Marie Nesses eget landskap. I vinternatten kom melodiene til Klevstrand, og ideen om en konsert med Nesses tekster til egne melodier ble født. Urpremieren på Nomadesongar fant sted på Hå 14. juni 2003, og ni måneder senere ble de 14 visene spilt inn med Klevstrand og Ingeborg Hungnes som solister.

Siden sommeren 1997 har han, Hege Elisabeth Olsen og Nissa Nyberget spilt Taube-showet Tre om Taube i Engelsviken i Østfold. Tiårsjubileet ble markert med CDen Sjöman och cowboy, musiker, artist... (2007). På Sundslegen, herja og naken (2006) tolket Klevstrand dikteren Jakob Sande, med musikk av jazzpianisten Rune Klakegg, som også produserte.

Lars Klevstrand har mottatt en rekke priser og utmerkelser i årenes løp. I tillegg til de mange platene han har gitt ut på egenhånd, har han deltatt på mange samleplater og plateprosjekter med andre artister. Av disse kan nevnes: Viser i trengsel (1972), Vise på vise (1969), En visebukett (1969), Vise- og lyrikkfestivalen i Haugesund (1972), Fløtt deg EEC, du står i veien for sola (1972), Leve Patagonia! (1978), Trollflir (1978), Hvorfor nettopp meg? (1979), Fremtiden er nå! (1983), Glassberget (1983), Serru, serru! (1984), For borgere og bønder (1988), Rødt, hvitt og blått (1992), Ja, vi husker Seniorteatret (1993), The Operamusical Adam (1994), Musikk fra Hammers tid (1994), Frodige fragmenter (1996) og Barbereren fra Skotfoss med ny sveis (2001).

På toppen av dette har Lars Klevstrand vært en flittig studiomusiker og produsent. Han var kompgitarist på mange av platene i serien Frem fra glemselen, samt for Jens Book-Jenssen og Geirr Tveitt. Han har vært produsent på plater med bl.a. Radka Toneff, Kirsten Bråten Berg, Stiftelsen, Tove Karoline Knutsen, Per Husby, Sinikka Langeland og Hege Tunaal.
Tekstmaterialet er hentet fra boken "Norsk pop- og rockleksikon" fra Vega Forlag (2013). Redaktører for boken er Jan Eggum og Jon Vidar Bergan. Bidragsytere er Willy B, Arvid Skancke-Knutsen, Øyvind Holen, Svend Erik Løken Larsen, Vidar Vanberg, Marta Breen, Trond Blom, Eirik Kydland, Bård Ose, Siren Steen og Frode Øien. Boken kan kjøpes hos bokhandlerne eller bestilles direkte fra www.vegaforlag.no.