Matched: mediateket/norsk-pop-og-rockleksikon/(.*)

Eric Andersen

Velg forbokstav på

14.02.1943 -


Jonas Fjeld, Richard Thompson, Garth Hudson og Per Hillestag er med på Memory Of The Future (1998), som har forord av David Fricke, redaktør i Rolling Stone
Jonas Fjeld, Richard Thompson, Garth Hudson og Per Hillestag er med på Memory Of The Future (1998), som har forord av David Fricke, redaktør i Rolling Stone


''Midnight Son'' (1981) var Eric Andersens første «norske» utgivelse
''Midnight Son'' (1981) var Eric Andersens første «norske» utgivelse


Norsk-amerikansk singer/songwriter, f. 14.02.1943 i Pittsburgh, Pennsylvania. Eric Andersen begynte å spille gitar som åtteåring, og dro til New York i 1963, hvor han ble innlemmet i byens Greenwich Village-miljø, som også talte storheter som Bob Dylan, Joan Baez og Richard & Mimi Fariña. Andersen turnerte først solo som folkesanger, og startet bandet The Cradlers i 1964. Året etter var han igjen soloartist. Debuterte på plate i 1965 etter å ha fått en rekke ekstatiske konsertanmeldelser, bl.a. i New York Times. Ved siden av platekarrieren leverte han dikt og sanger til Broadside Magazine. Ble i starten sammenlignet med Dylan, til tross for store forskjeller både musikalsk, lyrisk og ikke minst vokalt. Andersens stil var helt fra starten av dominert av stillferdige, lyriske sanger som ofte bar preg av lengsel og håp.

Ingen av utgivelsene på platemerket Vanguard ga ham noe gjennombrudd, og da det ikke gikk bed­re med to utgivelser for Warner, trakk Eric Andersen seg tilbake for en stund. Etter å ha jobbet i det stille som studiomusiker vendte han sterkt tilbake i 1972 med albumet Blue River, som i tillegg til å være et høydepunkt i karrieren, er den av platene hans som har oppnådd høyest salgstall. Albumet var dedikert Patti Smith, på den tiden en lite kjent poet fra New York. Akkurat da Eric Andersen sto på terskelen til sitt velfortjente gjennombrudd, fikk karrieren hans et skudd for baugen da masterbåndene til hans neste album forsvant sporløst. De ble ikke funnet igjen før i 1989, da en ansatt i Columbia Records ved en tilfeldighet oppdaget dem mens han hørte gjennom båndene i en boks merket Paul Revere & The Raiders. Andersen oppjusterte lyden på opptakene, la til et par nye sanger, og ga resultatet ut som Stages: The Lost Album i 1991.

På 80-tallet slo Eric Andersen seg ned i Norge, hvor han stiftet familie på Kløfta utenfor Oslo. Etter lanseringen av sin første «norske» utgivelse, Midnight Son, holdt han en relativt lav profil det neste tiåret, kun avbrutt av sporadiske plater. Det begynte å løsne i 1989, da han ga ut Ghosts Upon The Road. I Norge ble han også kjent med Jonas Fjeld, og sammen med sin gamle venn fra The Band, bassist og vokalist Rick Danko, ble trioen Danko Fjeld Andersen dannet i 1991. Deres første plate sammen var en liten milepæl med sin sammensmelting av norsk og amerikansk folklore. Låtmaterialet var en blanding av nye og gamle komposisjoner, og blant musikerne var mesterspelemannen Hallvard T. Bjørgum på hardingfele. Platen var utstyrt med «liner notes» skrevet av den anerkjente amerikans­ke musikkhistorikeren Robert Palmer, og den fikk som seg hør og bør Spellemannprisen. Tre år senere kom oppfølgeren Ridin’ On The Blinds, igjen en imponerende miks av to kontinenters musikalske arv. Denne gang var det Andersen selv som skrev omslagets artikkel, og han føyde til utførlige notater om hver av innspillingene.

Andersens karriere fikk et nytt oppsving i 2003 med albumet Beat Avenue. Tittelkuttet var et 26 minutter langt «beat poem», der Andersen gjenopplevde noen av tankene som svirret rundt i hodet hans døgnet etter at president John F. Kennedy var blitt drept i Dallas, Texas 22. november 1963. Samtlige utgivelser fra Eric Andersen har høstet ovasjoner i musikkpressen, og mange av sangene hans er blitt tolket av andre artister – så som Rick Nelson, Judy Collins, Johnny Cash, Joan Baez, Grateful Dead, Fairport Convention, Linda Ronstadt og Peter, Paul & Mary.
Tekstmaterialet er hentet fra boken "Norsk pop- og rockleksikon" fra Vega Forlag (2013). Redaktører for boken er Jan Eggum og Jon Vidar Bergan. Bidragsytere er Willy B, Arvid Skancke-Knutsen, Øyvind Holen, Svend Erik Løken Larsen, Vidar Vanberg, Marta Breen, Trond Blom, Eirik Kydland, Bård Ose, Siren Steen og Frode Øien. Boken kan kjøpes hos bokhandlerne eller bestilles direkte fra www.vegaforlag.no.