Matched: mediateket/norsk-pop-og-rockleksikon/(.*)

DumDum Boys

Velg forbokstav på

1979 -

Med 12-tommeren ''Bapshuari'' (1987) viste DumDum Boys at de hadde tatt et steg videre fra pønkstempelet de hadde som Wannskrekk
Med 12-tommeren ''Bapshuari'' (1987) viste DumDum Boys at de hadde tatt et steg videre fra pønkstempelet de hadde som Wannskrekk

DumDum Boys har alltid vært kjent for å ha vært et forrykende liveband. Her har vokalist Prepple publikum på Sardines i sin hule hånd (Foto: Morten Andersen)
DumDum Boys har alltid vært kjent for å ha vært et forrykende liveband. Her har vokalist Prepple publikum på Sardines i sin hule hånd (Foto: Morten Andersen)

''Transit'' (1992) er av mange regnet som DumDum Boys' kanskje beste album
''Transit'' (1992) er av mange regnet som DumDum Boys' kanskje beste album

''Totem'' (1998) er DumDum Boys' foreløpige siste ordinære plateutgivelse
''Totem'' (1998) er DumDum Boys' foreløpige siste ordinære plateutgivelse

''Splitter pine'' (1989) ble lansert under Spellemann-utdelingen, og bandets påfølgende turné ble det store gjennombruddet
''Splitter pine'' (1989) ble lansert under Spellemann-utdelingen, og bandets påfølgende turné ble det store gjennombruddet



Rockeband fra Trondheim, Norges ledende siden gjennombruddet i 1989, og et av de viktigste navnene i norsk musikkhistorie, uansett genre. DumDumBoys er det første bandet som har mottatt Spellemannprisen tre år på rad – i samme kategori (rock) og for sine tre første utgivelser.

Noe av det viktigste DumDum Boys har gjort, er å bevise at rock’n’roll kan fungere med norske tekster. Æren for dette må gå til bandets gitarist og låtskriver Kjartan Kristiansen, som gjennom sine utallige gitarriff og sin kreative gatepoesi har skapt en helt egen stil som har satt ny standard for norsk rock. DumDum Boys startet i 1979, 1982 eller 1985, alt etter som hvordan man definerer en start. Selv mener bandet at starten var i 1979, da Prepple Houmb (egentlig Per Øivind Houmb) ble medlem av Wannskrækk (dannet i 1978), etter at bandets første vokalist fikk sparken – visstnok fordi han hadde midtskill. De andre sentrale medlemmene på dette tidspunktet var Kjartan Kristiansen på gitar og Persi Iveland (Per Christian Iveland) på bass.

Wannskrækk var et pønkrockband, og de debuterte på plate i 1980 med to sanger på samleplaten Kraftrock. Året etter ga de ut EPen Faen kuler treffer aldri riktig. Det fremtidige DumDum Boys ble komplett i 1982, da Sola Jonsen (Hans Olav Johnsen) ble ny trommeslager i Wannskrækk. Bandet laget en 12-tommer med sju låter samme år, med Freddi Fiord (Sverre Knudsen) som produsent. Den ble utgitt på bandets egen label Oh Yeah!. Wannskrækk var etablert som landets ledende pønkrockband, men ingen plateselskaper var interessert i den slags. I ren frustrasjon bestemte de seg for å skifte navn og musikkstil.

I 1985 ble Wannskrækk til DumDum Boys – det nye navnet tatt fra en sang på Iggy Pops album The Idiot fra 1977. Kjartan Kristiansen var på den tiden også medlem av The Beste, men spilte bare på debutalbumet En sang for åtte kroner, en lomme full av rusk, og firogtjue troster i damens rosenbusk (1985). DumDum Boys debuterte på plate i 1986 med singlen «Sorgenfri», utgitt på eget selskap. Året etter kom 12-tommeren Bapshuari med fire låter – og først da våknet plateselskapene i hovedstaden. Plutselig kunne bandet velge og vrake – og de valgte CBS (senere Sony Music) med begrunnelsen «skulle vi først selge oss, kunne vi like godt gjøre det til de aller største».

Debutalbumet Blodig alvor Na na na na na ble innspilt på tampen av 1987 med Roger Valstad som produsent, og lansert i februar 1988. Platen er for all ettertid blitt stående som et vendepunkt i norsk rock. Endelig kom det et band som klarte å koble tradisjonell rock’n’roll med undergrunnsattityd og norske tekster, og få det til å fungere naturlig. Det ble 15 000 solgte og Spellemannpris.

Splitter pine ble lansert under Spellemannprisutdelingen 25. februar 1989, og bandets påfølgende turné ble det store gjennombruddet. Platen ble en storselger (65 000) og inkasserte Spellemannpris nummer to. Igjen var Roger Valstad produsent, og nykommer på laget var Atle Karlsen (keyboards) – foreløpig bare som gjestemusiker, men i løpet av året ble han fast medlem. Sammen med Kjartan Kristiansen laget han musikk til filmen Døden på Oslo S. En av sangene herfra – «Englefjes» – ble et av høydepunktene på det tredje albumet fra DumDum Boys.

Roger Valstad var produsent på Pstereo, hvor bandet detonerte det som kanskje er en av deres mest kjente låter; «Metallic hvit». Mer enn 100 000 nordmenn har kjøpt Pstereo – som ga dem tredje Spellemannpris i rockeklassen på tre år. Dette hadde ingen artister oppnådd før dem. Nå var kontrakten med Sony Music fullbyrdet. DumDum Boys var frie til å gi ut platene sine selv. De relanserte sin gamle plateetikett Oh Yeah! – og ga EMI lisensrettighet til det neste albumet, Transit (1992), som kom etter at bandet hadde bevilget seg ett års etterlengtet pause.

Etter den velfortjente pausen gikk turen til Bergen. Her innledet de et langt og fruktbart samarbeid med produsent Yngve Sætre (fra Barbie Bones). Det første resultatet var Transit, et av bandets beste album og igjen en storselger (langt over 50 000). Ironisk nok ble albumet snytt for Spellemannprisen av Yngve Sætre og Barbie Bones’ Death In The Rocking Horse Factory, men til gjengjeld ble DumDum Boys hedret med den gjeveste prisen av dem alle: Årets Spellemann.

Tidlig i 1993 forlot Persi Iveland bandet. Ny bassist ble Aslak Dørum (Follow That Dream), og i ham fikk bandet også en ny låtskriver. Til nå hadde Kjartan Kristiansen stått for det meste materialet – enkelte låter i samarbeid med Prepple, Sola eller Atle. Dørum var allerede inne i bandets management Ramalama, bl.a. som ansvarlig for mange videoer. Før album nummer fem ble laget, debuterte Prepple Houmb under eget navn med tittellåten til filmen Hodet over vannet sammen med Morten Abel. Samme år opplevde vokalisten sin største tragedie: hans lille datter døde. Da DumDum Boys skulle lage sin neste plate, hadde Kjartan og Atle Karlsen skrevet en sang spesielt for Prepple: «Tyven tyven». Det ble et av de sterkeste øyeblikkene på Ludium, produsert av Yngve Sætre og utgitt i 1994. Singlen «Mitt hjertes trell» nådde 6. plass samme år.

Dette året gjennomførte bandet sin til da mest ambisiøse turnésatsing – teltturneen Sirkus Midtgaard, hvor også Bel Canto, Brothers og Ole Paus deltok under en parole mot rasisme. Fra denne turneen ble dokumentarfilmen Stein og stjerner laget. Senere på året gjorde DumDum Boys en rekke konsertopptak, og de beste av disse ble gitt ut på albumet 1001 Watt. Førsteopplaget av denne platen kom med en bonus-CD kalt 0 Watt, bestående av en akustisk konsert tatt opp i Nova kino i Trondheim (dette opptaket ble plassert på side 4 av den doble vinylutgaven).

1995 var et rolig år for DumDum Boys. Under psevdonymet Racer gjorde de en innspilling av Knutsen & Ludvigsens «Kan det være nødvendig å være så sint» – som en kommentar til den rettslige feiden mellom Øystein Dolmen (Knutsen) og Gustav Lorentzen (Ludvigsen) – men ellers ladet bandet batteriene foran neste innspilling. Den foregikk i Melbourne, Australia tidlig i 1996, igjen med Yngve Sætre som produsent. Sus(1996) er et tidvis eksperimentelt album med impulser fra 90-tallets elektronikabølge.

Etter en ny seiersturné over hele landet ble tiårsjubileet for den første utgivelsen som DumDum Boys feiret med gjenutgivelsen av gruppens tidligste plater på en 6-spors CD under tittelen Bapshuariari. Deretter dukket det familiære bandet Racer opp igjen på en hyllestplate til Knutsen & Ludvigsen med låten «Dum og deilig». Størst suksess fikk Racer med fotballsangen «Bønda fra nord», som ble lansert foran fotball-VM i 1998. Da nådde singlen 4. plass. En ny versjon med oppdatert tekst, «Bønda fra nord 2000», gikk til topps foran EM to år etter.

Kjartan Kristiansen og Atle Karlsen laget ny filmmusikk i 1997, denne gang til Red Indian. Under Trondheims 1000-årsjubileum holdt DumDum Boys en konsert for 20 000 mennesker på torget i byen, og på tampen av året ble Aslak Dørums «Stjernesludd» en juleslager. Albumet Totem (1998) var produsert av Yngve Sætre, og er blitt stående som en nedtur for bandet, både kunstnerisk og kommersielt. Nå trengte DumDum Boys sårt en pause. På ubestemt tid.

De forskjellige medlemmene begynte å engasjere seg på annet hold, bl.a. ble Kjartan Kristiansen innlemmet i Yngve Sætres nye band Tweeterfriendly Music. De ble covret av et knippe svært ulike artister, som Jan Eggum, Odd Børretzen/Lars Martin Myhre, Gustav Lorentzen, Locomotives og Jaga Jazzist, på albumet Solide saker – en hyllest til DumDum Boys (1999). På det som ville vært Elvis Presleys 66-årsdag, 8. januar 2001, lanserte DumDum Boys sin første samleplate, Schlägers. Dette faktum har betydning hvis man plasserer omslaget til Schlägers ved siden av Elvis Presleys første album fra 1956 (og omslaget til DumDum Boys-heltene The Clash sitt album London Calling fra 1979). Albumet inneholdt én ny låt – «Monosapiens» – og det første opplaget på 5000 eksemplarer hadde en ekstra CD kalt Bonus Schlägers, inneholdende alternative innspillinger.

I januar 2004 overrasket DumDum Boys med et ærlig og usminket TV-portrett i programmet Lydverket på NRK1. Her avslørte Kjartan Kristiansen at han hadde vært heroinist i en lang periode under bandets storhetstid, og Prepple Houmb snakket for første gang offentlig om sin datters dødsfall. Programmet skapte fornyet interesse for bandet, samtidig som medlemmene ble rost for sin åpenhet. Samme år kom deres hittil eneste live-DVD: DumDum Boys i Dødens Dal. I de fem første årene etter tusenårsskiftet eksisterte DumDum Boys bare på periodisk basis.

Bandet vil for all ettertid bli stående som et av de beste og viktigste navn i norsk musikkhistorie, uansett genre. DumDum Boys er synonymt med det absolutt beste norsk rock har å tilby. Etter åtte års platepause kom DumDum Boys tilbake i 2006 med det kritikerroste albumet Gravitasjon, også det produsert av Yngve Sætre. Førstesinglen «Enhjørning» gikk til topps på VGlista. Atle Karlsen sluttet i november 2007. Mikael Lindqvist har siden våren 2008 vært fast keyboardist, men han er ikke medlem av bandet.

I 2007 ble DumDum Boys tildelt Spellemannjuryens hederspris. Kjartan Kristiansen og Aslak Dørum fikk Spellemannprisen i klassen Årets tekstforfatter for sine låter på Tidsmaskin (2009). Albumets førstesingle «Snø på Mars» var en liten hit. Produsent var for sjette gang Yngve Sætre. DumDum Boys bidro med tittelsangen til albumet Hjertestups – Tyrilistiftelsen 30 år fra 2011. Samme år ble de tildelt Prøysenprisen. I februar 2012 ga de ut poplåta «Tre er to for mye» på single. Den kom imidlertid ikke med på bandets tiende studioalbum Ti liv, som ble produsert av Bent Sæther fra Motorpsycho. Første single fra denne varierte plata var rockeren «Kort rødt skjørt».

Liveopptak fra sommerturneen av hver av låtene ble utgitt som digitale singler, med unike covere. DumDum Boys bidrar med «Tango for te-ve» (sammen med deLillos) på Med blanke ark – sanger av Alf Prøysen (1994), «Get On The Train» på Gasolin’ Tribute – Fi-Fi Dong (1995), «Dine øyne sier alt» på Lasse Myrvold-hyllesten Dans til musikken (2006) og «Gjeld» (som Racer BK) på Det beste til meg og mine venner – en hyllest til Joachim Nielsen (2005).

For øvrig har DumDum Boys gitt ut to EPer: Transit Stigmata Exit (1992) og Sustema Magica (1996). Sola utga EPen Verdens beste trommis i 2004. Aslak Dørum ga ut soloalbumet Lonesome Means Happy i 2005. Prepple og Nils Aune (Raga Rockers) hadde som 14-åringer spilt sammen i bandet Hastverk. Under navnet Nils & Prepple ga de i 2011 ut albumet Brent & resirkulert.

Tekstmaterialet er hentet fra boken "Norsk pop- og rockleksikon" fra Vega Forlag (2013). Redaktører for boken er Jan Eggum og Jon Vidar Bergan. Bidragsytere er Willy B, Arvid Skancke-Knutsen, Øyvind Holen, Svend Erik Løken Larsen, Vidar Vanberg, Marta Breen, Trond Blom, Eirik Kydland, Bård Ose, Siren Steen og Frode Øien. Boken kan kjøpes hos bokhandlerne eller bestilles direkte fra www.vegaforlag.no.