Biosphere

Velg forbokstav på

1991 -

Geir Jenssen ga ut Norges første rene house-utgivelse ''The North Pole By Submarine'' under navnet Bleep i 1990 før han skiftet navn til Biosphere.
Geir Jenssen ga ut Norges første rene house-utgivelse ''The North Pole By Submarine'' under navnet Bleep i 1990 før han skiftet navn til Biosphere.

''Patashnik'' (1994) ga Biosphere oppmerksomhet på verdensbasis
''Patashnik'' (1994) ga Biosphere oppmerksomhet på verdensbasis

Geir Jenssen, f. 30.05.1962, fra Tromsø regnes som en av Norges mest innflytelsesrike artister innen elektronisk musikk. Under navnet Biosphere har han satt standard for ambientgenren med minimalistiske, stemningsfulle og impresjonistiske lydtepper.

Jenssen begynte i tidlig alder å eksperimentere med synther og lydskisser, og i 1984 ga han ut kassetten E­Man på labelen Likvidér. Året senere startet Jenssen gruppen Bel Canto sammen med Anneli Drecker og Nils Johansen. De fikk platekontrakt med det belgiske plateselskapet Crammed Discs og flyttet til Brüssel.

Etter to Bel Canto-plater valgte Geir Jenssen å forlate bandet for å satse på mer rendyrket techno, og han viet sin tid til prosjektet Bleep. Under dette navnet hadde Jenssen allerede gitt ut to 12-tommere i samarbeid med Drecker, Johansen og Per Martinsen (bl.a. kjent som Mental Overdrive). I 1990 ga Jenssen ut det som regnes for å være Norges første rene houseutgivelse, The North Pole By Submarine.

Geir Jenssen skiftet i 1991 artistnavn til Biosphere, oppkalt etter en enorm glasskuppel i Arizonas ørken hvor forskere utredet muligheten for selvforsynte romkolonier. Med navneskiftet begynte også Jenssen å utvikle musikken mot et mer ambient uttrykk. Platene Microgravity (1991) og Patashnik (1994) er fortsatt preget av beats, men man kan merke at Biosphere er i utvikling og stadig forandring. Til tross for anerkjennelse og kredibilitet innen techno-miljøet i BeNeLux-landene, Tyskland og etter hvert England, var det svært få som la merke til Biosphere i Norge på starten av 90-tallet. Han fikk imidlertid økt oppmerksomhet da Levi’s brukte låten «Novelty Waves» fra Patashnik i en verdensomspennende reklamekampanje. Singleversjonen nådde 51. plass på den britiske hitlista i 1995.

I 1997 kom den minimalistiske platen Sub­ strata, som av mange regnes for å utgjøre en kanon innen ambient. Oppfølgeren Cirque (2000) er et mørkt og stille album som begeistret en rekke kritikere. Biosphere fikk også Spellemannprisen i klassen «Dance/Hip-hop» for Cirque. Oppfølgeren Shenzhou (2002)ble nominert til Spellemannprisen. I 2001 ga Biosphere ut en dobbeltplate hvor en remastret utgave av Substrata ble koblet med Jenssens musikk til en russisk stumfilmklassiker fra 1929, Man With A Movie Camera, laget på bestilling fra Tromsø Filmfestival i 1996.

Geir Jenssen har også jobbet med filmmusikk i andre sammenhenger, som Erik Skjoldbjærgs spillefilmer Insom­nia(1997) og Nokas (2010). Albumet Dropsonde (2006) var influert av jazzartister som Miles Davis. Hans første livealbum, Wireless: Live At The Arnofini, Bristol, ble tatt opp i England 2007. Han fikk Spellemannprisen for N­Plants (2011), som var inspirert av Japans atomkraftanlegg og landets økonomiske mirakel etter 2. verdenskrig.

Biosphere har samarbeidet med Deathprod. (Helge Sten) på Nordheim Transformed-platene på Rune Grammofon, hvor de to remikser stykker av Arne Nordheim. Et annet velkjent sideprosjekt er livejobbene Biosphere har gjort sammen med Bobby Bird fra Higher Intelligence Agency. Samarbeidet med Bird resulterte i platene Polar Sequen­ces (1996) og Birmingham Frequencies (2000). Og sammen med den tyske ambient/house-musikeren Pete Namlook har Geir Jenssen gitt ut albumene The Fires Of Ork (1993) og The Fires Of Ork 2 (2000). I eget navn har han også gitt ut albumet Cho Oyu 8201m – Field Recordings From Tibet (2006), som består av feltopptak han gjorde da han i 2001 besteg Cho Oyu-fjellet i Himalaya.

Jenssen driver også sitt eget plateselskap, Biophon, hvor album med Phonophani og Tom Opdahl er utgitt.

Tekstmaterialet er hentet fra boken "Norsk pop- og rockleksikon" fra Vega Forlag (2013). Redaktører for boken er Jan Eggum og Jon Vidar Bergan. Bidragsytere er Willy B, Arvid Skancke-Knutsen, Øyvind Holen, Svend Erik Løken Larsen, Vidar Vanberg, Marta Breen, Trond Blom, Eirik Kydland, Bård Ose, Siren Steen og Frode Øien. Boken kan kjøpes hos bokhandlerne eller bestilles direkte fra www.vegaforlag.no.