Øivind Hånes

Velg forbokstav på

''Yolk'' (1993) er første CD i Øyvind Hånes kroppsperkusjons-trilogi
''Yolk'' (1993) er første CD i Øyvind Hånes kroppsperkusjons-trilogi


05.01.1960 -


Sanger, pianist, kroppsperkusjonist, produsent, musikkpedagog, komponist, journalist, forfatter og plateselskapsgründer fra Krokstadelva i Nedre Eiker, f. 05.01.1960.

Øivind Hånes gjorde seg bemerket så tidlig som i 1982, som komponist og tekstforfatter på 12-tommeren Tre mord (Mind Expanding), utgitt av «supergruppen» Spastisk Ekstase, bestående av Helge Gaarder (vokal, perkusjon), Don Buchanan fra The Cut (gitar), Beranek (gitar), Frank Hovland fra Program 81 (bass) og Ola Snortheim fra De Press (trommer), i tillegg til Hånes selv (tangentinstrumenter). Spastisk Ekstase var et engangsprosjekt, og 12-tommeren besto kun av tre låter: «Religion dreper», «Frihet dreper» og «Gode hjem dreper».

I 1988 var han med på å starte bandet The Jazz Police. De debuterte med singlen «Bizarre Intelligence» året etter. Dissonant balkanpop – eller jaktjazz, ifølge bandet selv. Våren 1990 kom albumet Dinky Toy Mystery på VEPS. Bandet besto på det tidspunktet av Hånes (piano, vokal), gitaristen Atle Pakusch Gundersen (eks bl.a. The Cut, har gitt ut flere soloplater), Ole Bendik Eilertsen (bass, vokal) og Hector Novas (trommer, perkusjon).

Både Hånes, Gundersen og Eilertsen hadde vært innom Lobster Combo/Lobster Copter i forkant av/parallelt med The Jazz Police. Hånes var involvert på LPen Into Ramadan With The Supreme Caddie (innsp. i 1987, men først utgitt på Bajkal i 1989) og CDen There (Bajkal, 1994). Etter tre år på veien med The Jazz Police, trakk Hånes seg tilbake til et hus ved Aurlandsfjorden. Han var ferdig med turnélivet for godt.

Men Hånes hadde mer musikk i seg, som måtte ut, og da han i 1992 vendte tilbake med solodebuten Afraid Of Getting Enormously Fat – første del av «kroppsperkusjonstrilogien» – var det med seg selv som altmuligmann, både musikalsk og administrativt. Trilogien ble avsluttet med Yolk, og ble av plateselskapet beskrevet som: lyddikt, vokalmusikk, jaktjazz, sofajungle, buktalermegafoni, tyggisballett, plingplongshuffle, jekseldisko, gummigamelan, tanzbop eller anatomisk pop.

På de neste platene var instrumenteringen fordelt på flere kropper, deriblant produsent og gitarist/bassist Bengt Olsson (Broadway News, Lumbago, Home Groan) og de gamle kumpanene Gundersen og Eilertsen. På Sch-sss-kjt (1997) var samtidskomponistene Glenn Erik Haugland og Rolf Wallin involvert hhv. som saksofonist og trompetist, og tidligere Lobster Combo/Copter-vokalist og -gitarist Rune Brøndbo – i dag bedre kjent som elektronika-artisten Sternklang – sto for flere av groovene.

Hånes? plater falt mellom alle stoler: For jazzfolk var det ikke jazz, for rockerne slett ingen rock, og for den kommersielle platebransjen aldeles uinteressant. Størst interesse vekket han blant brukere av samtidsmusikk og eksperimentell musikk generelt. Øivind Hånes bor nå i Köln og Krokstadelva og jobber mest som forfatter. Men han gir fortsatt ut andres plater på selskapet han startet i 1989: Bajkal Records.
Tekstmaterialet er hentet fra boken "Norsk pop- og rockleksikon" fra Vega Forlag (2013). Redaktører for boken er Jan Eggum og Jon Vidar Bergan. Bidragsytere er Willy B, Arvid Skancke-Knutsen, Øyvind Holen, Svend Erik Løken Larsen, Vidar Vanberg, Marta Breen, Trond Blom, Eirik Kydland, Bård Ose, Siren Steen og Frode Øien. Boken kan kjøpes hos bokhandlerne eller bestilles direkte fra www.vegaforlag.no.