Matched: mediateket/norsk-pop-og-rockleksikon/(.*)

Øresus

Velg forbokstav på

Øresus kom i 1983 ut med ''Ansikt til ansikt'', som ble møtt med svært gode kritikker i rockepressen. Bandet var altså på sitt mest populære da de ble oppløst samme år.
Øresus kom i 1983 ut med ''Ansikt til ansikt'', som ble møtt med svært gode kritikker i rockepressen. Bandet var altså på sitt mest populære da de ble oppløst samme år.

1979 -

Nyveiv-band fra Skien, startet i 1979. Øresus ble dannet på ruinene av Mikey Mads Band, av Ragnar Køhn (trommer), Pål Lillefjære (gitar), Jan Ove Lorentzen (sang, gitar) og Frode Olsen (senere Wara, bass).

Med navneskiftet skjedde en helt bevisst stilendring og mer ambisiøs satsning, fra 70-talls coverlåter til egenskrevne låter i pønkens ånd, med norske tekster av det samfunnsengasjerte slaget. I november 1980 varmet Øresus opp for The Cut på Kjeller’n i Porsgrunn. Over nyåret platedebuterte de med Øresus EP, der de fire låtene var «Galt et sted», «Kåre», «På gamlehjemmet» og «Sjølmordskomplekser». Sistnevnte havnet på den tyske bootleg-samleplaten Bloodstains Across Norway så sent som i 1993.

I juni 1981 prydet Øresus plakaten for Smogrock Festivalen i Porsgrunn sammen med bl.a. De Press, Nøkken og Echo & The Bunnymen. Mot slutten av året boikottet bandet finalen i NM i rock i Trondheim, i protest mot rot og useriøsitet. Øresus bemerket seg som et energisk band, og ble favoritter i musikkredaksjonene.

Stilen gikk fra ska-influert nyveiv til en mer aggressiv og pønkete stil med neste 7-tommer: «Mannen i badekaret»/«Tyven, tyven» (1982). Øresus var et svært populært liveband, og dro fulle hus over hele Sør-Norge, fra Hulen i Bergen til Club 7 i Oslo, og i grenlandsområdet var de konger. Ved inngangen til 1982 hadde de minst én spillejobb i uken. 1. mars 1983 kom albumet Ansikt til ansikt. Det viste et Øresus i stadig utvikling – dystre elementer og klanger, inspirert av band som The Cure og Joy Division, var innlemmet i musikken, men bare på én side – den andre var lystigere og med høyere tempo. Platen fikk svært gode anmeldelser, og størrelsen på livejobbene økte i omfang – slik kan man si at Øresus var på topp da bandet ble oppløst samme sommer.

Jan Ove Lorentzen flyttet til Bergen, og var med på oppstarten av Radiofantomene. Resten av gjengen fortsatte med noen forsterkninger under navnet Hippons, bl.a. ved at manager Jørn R. Andersen satte seg ved tangentene. Siden har medlemmene vært involvert i diverse bandprosjekter i Østlandsområdet. Frode Olsen spilte seinere med Electric Gangsters (minialbumet Född på nytt, 1984), Fructdrops (spilte inn en single i 1984 som ble presset, men aldri offisielt utgitt, vokalist var Wenke Simensen, seinere Bøyen Beng, Meduza m.m.), Tracemen og Kongebarna.

Ragnar Køhn spilte bl.a. i Paal & Paal Band, hvor den ene Paal var Flaata – seinere mer kjent fra Midnight Choir, og den ene gitaristen het Vidar Busk (ga ut en MC og 7-tommeren «108 Mega Hertz»/«Red Jaguar», 1989). Øresus’ originalbesetning har siden blitt gjenforent flere ganger: Første gang var i mai 1990.

1. januar 2003 trakk de fullt hus på Sort & Blå Scene i Porsgrunn i forbindelse med utgivelse av samle-CDen Øresus – inneholdende EPen, singlen, LPen samt bonusspor fra en konsert på Youngstorget i Oslo 5. mai 1983. I Skien feiret de 25-årsjubileum på Parkbiografen natt til 1. mai 2004, og de spilte på Sort & Blå i Porsgrunn 1. desember 2009. Øresus må ikke forveksles med et partyband fra Østfold som heter det samme, startet i 1994.

Tekstmaterialet er hentet fra boken "Norsk pop- og rockleksikon" fra Vega Forlag (2013). Redaktører for boken er Jan Eggum og Jon Vidar Bergan. Bidragsytere er Willy B, Arvid Skancke-Knutsen, Øyvind Holen, Svend Erik Løken Larsen, Vidar Vanberg, Marta Breen, Trond Blom, Eirik Kydland, Bård Ose, Siren Steen og Frode Øien. Boken kan kjøpes hos bokhandlerne eller bestilles direkte fra www.vegaforlag.no.