Matched: mediateket/biografier/(.*)

PullOut

Velg forbokstav på

New waveband, startet i Oslo sommeren 1978 av den polske flyktingen Andrej Nebb (vox, bs, aka Andrzej Pawe? Dziubek, f. 1954), tyskeren Volker Zibell (kbrds, f. 1953), Kikkan (gtr, aka Hans Kristian Fossum – RIP) og Ola Snortheim (trm, f. 1954).

De tre førstnevnte hadde siden 1977 spilt sammen i Berlin Band, som minte mye om PullOut, bortsett fra en enda mer Robert Fripp-inspirert Kikkan. Da PullOut startet opp, bleket Nebb håret og kalte seg James Blond, men i motsetning til blekingsmiddelet fastnet navnet aldri.

PullOut var samtidsorienterte, og oppfattet seg selv som en motvekt til de politiske progbandene, som de dessuten syntes var jævlig kjedelige å høre på, ikke minst på grunn av alle soloene. Konkret var PullOut inspirert av Magazine og Bowie, for Zibells del XTC og Kraftwerk spesielt, og etter hvert for Nebbs del, Simple Minds Real To Real Cacophony.

Initiativtakerne til Safety Pin Club, Gine Anita Lundh (f. 1955, tidligere Smerud) og Chrissy (aka Tone Christine Senstad Løchen, f. 1961), ble forespurt om å synge med bandet for å tydeliggjøre bandets profil og identitet, men begge takket nei. De to var altfor fokusert på å starte Safety Pin Club, dessuten mente Lundh at hun minst måtte spille gitar for å være med i et band.

Debuten fant sted i Sandefjord i august, der de ble mottatt med skepsis og stilltiende undring, som om de kom fra en annen planet. Måneden etter skapte de imidlertid stor stemning på Arkitekthøyskolen i hovedstaden, og en uke senere åpnet de punkklubben Safety Pin Club i St. Olavgate.

Deres art- og avant garde-inspirerte new wave gikk ikke helt hjem blant punkerne på Safety Pin, til det var de altfor forut for sin tid og de nye rockstrømningene her hjemme. Jan-Arne Handorff i Nye Takter så imidlertid potensialet og beskrev dem som "et oljet driv ispedd en masse skarpe skiftninger og idé-vidde".

Bandet gjorde flere oslokonserter fram mot årsskiftet, og var opprinnelig tiltenkt supportjobb i Kjellern på Chateau Neuf for britiske 999 i november, men måtte avlyse da Kikkan forstuet hånden. Ved årsskiftet 78-79 røk imidlertid Nebb og Snortheim uklare, og sistnevnte forlot bandet til fordel for Ski Patrol (forløper til Blaupunkt).

De prøvde så ut Tom Jetteng (f. 1960) på trommer. Nebb var begeistret for attituden og energien hans, mens Zibell var skeptisk til Jettengs trommeferdigheter, som strakk seg til å slå gjennom trommeskinnene fremfor å spille på dem. I stedet falt valget på Bjarne Eikenes (f. 1958). Samtidig eksperimenterte bandet med levende rotter i gjennomsiktig plastrør som skulle være en del av liveshowet.

Gruppa holdt flere konserter i hovedstadsområdet utover senvinteren og våren, og ble beskrevet som "industriell, skrap, lettere stakkato, klippende kontrollrom-rock" i Nye Takter, der bandet benyttet sjansen til å klage over den "tilbakeliggende rock-kulturen" i Norge, og hvor vanskelig det var å bli akseptert som rockemusker og få spillejobber uten å "prostituere seg". Bandet så i stedet utover, og hadde planer om å sende demoer til profilerte britiske selskaper som Radar, Stiff og Rough Trade.

I juli skiftet de på nytt trommis, og fikk inn Lars Pedersen (ex-Hærverk, senere i Holy Toy sammen med Nebb). PullOut var tiltenkt en plass på Alternativ-scenen på Kalvøyafestivalen i august ’79 sammen med Young Lords, Sonja & Haralds Deodorantensemble og Tåm Box, men rakk det aldri. Uenighet og rivaliserig mellom Nebb og Zibell gjorde at bandet ble oppløst før Pedersen i det hele tatt var kommet lenger enn øvingslokalet.

Det eneste som offentlig binder Pedersen til bandet er bandbildene fra et intervju i Nye Takter (utkom i august, etter at bandet var oppløst). I intervjuet beskrev for øvrig Jan Arne Handorff PullOuts musikk som "akende på flink-raske avant-rullende firfislesprang", et ordgyteri som ga journalisten medlemsskap i Norsk Dusteforbund.

Nebb og Kikkan startet så det som etter hvert skulle bli bandet Plann, men innen de platedebuterte i ’82 var Nebb forlengst ute), mens Zibell prøvde å fortsette PullOut, og inviterte blant andre Lundh for å erstatte Kikkan, men hun takket igjen nei. I løpet av vinteren/våren ’80 hadde han samlet sammen det fremtidige The Cut, der også Kikkan dukket opp etter hvert.

Våren 1980 så Nebb og Jørn Christensen Snortheims nye band Blaupunkt på Lysthuset, og tilbød ham trommejobben i det som skulle bli De Press (navnet kokte de sammen over noen halvlitere på gamle Krølle Kro). Sommeren 1980 spilte De Press inn sin trespors debut-EP som kom på Torpedo Plater før året var omme. PullOut-låter som "Lars Hertervik" og "Product" ble etter hvert klassikere i De Press’ versjoner.

Biografien er skrevet av Trygve Mathiesen. Materialet er copyright © Rockheim.