Definite

Velg forbokstav på

Magne Øyvind Flemmen, f. 16.04.80, rapper, produsent og låtskriver oppvokst i Molde og Sandefjord. Definite har bare gitt ut én EP og én mixtape i eget navn, men på første halvdel av 2000-tallet var han en av Norges første og fremste norskskpråklige fristilrappere. Som medlem i hiphopkollektivet Alarmclock Connection, solorapper og aktivist gjorde han seg bemerket som en del av norsk hiphops venstreradikale samvittighet, sammen med likesinnede som Gatas Parlament og Jester.

Definite oppdaget hiphop på slutten av 1980-tallet, gjennom storebrorens samlekassett Street Rap. Der hørte han for første gang Boogie Down Productions, Stetsasonic og EPMD, og ble umiddelbart fascinert. Senere oppdaget han Public Enemy, og disse artistene var viktige inspirasjonskilder da han startet sin første rapgruppe på gutterommet i 1994.

Han begynte å rappe under navnet Subroc, og var medlem i gruppa Essentials, sammen med rapperen Pål ”Viballistic” Vibe og Kristian ”DJ Kris” Verde. Essentials spilte inn og ga ut demokassetten Out the Dark i 1997 (gjenutgitt på CD i 1999) og cd-singelen Wake Up Call (1999).

I 1998 kom Definite i kontakt med hiphopmiljøet i Oslo gjennom organisasjonen Ungdom Mot Narkotika (UMN). UMN var en videreføring av Folkeaksjonen Mot Hasj (FMH), som blant annet finansierte Tommy Tees radioprogram Strictly Hip Hop på slutten av 1980-tallet. På den tiden var rapperen Jester leder i UMN, samtidig som han ledet hiphopinteresseorganisasjonen og plateselskapet Rhythm And Rhymes (RAR).

Definite jobbet i to år som politisk sekretær i UMN, og i 1998 startet han, Don Martin, Jester og Viballistic gruppa Alarmclock Connection, et løst organisert og revolusjonært hiphopkollektiv, som i tillegg besto av Shepherd fra Funkshed, Pariah og Alphabetical fra gruppa Spooks og DJ Regelgreger. Alarmclock Connection debuterte først på plate med cd-singelen Få på no opprør (2002).

I 1999 ga RAR ut samleplata Rhymers Bench, der Definite bidro som gjesterapper på Warlocks’ ”Connections” og som produsent på Viballistic og Props’ ”First Reaction”, mens Essentials bidro med låta ”Hydra”. Dette var den første norske hiphopsamleplaten, og selv om både engelsk- og norskspråklige rappere bidro, fungerte den i hovedsak som et samlingspunkt for det norskspråklige hiphopmiljøet i Oslo.

Definite begynte nå å rappe på norsk, og jobbet videre tett med rapperen Apollo og gruppa Uro. Han bidro med vers og produksjon på flere av deres plater. I Apollos tilfelle var det snakk om Scenario EP (2000) og albumene Mine damer og herrer (2002) og Satans sirkus (2004), mens Uro fikk assistanse på demoen UROkkelig (1999), tolvtommeren Snakker så du skjønner (2000), cd-singelen Uroelementer (2001), albumet Sirkus Uro (2001) og EP-en Frank Schwindel presenterer Uro (2003).

Videre bidro Definite med gjestevers på Gatas Parlaments Holdning over underholdning (2002) og produksjon på Fred, frihet og alt gratis (2004). Han har også gjestet Jesters album Science and Fiction (1998) og Short Stories (2007), Tungtvanns debutalbum Nord og ned (2000) og Don Martins Al Dente EP (2002). RAR annonserte også et planlagt fellesalbum med Definite og Shepherd, men det ble aldri noe av.

Samtidig slo Definite seg opp på battlescenen i Oslo. Han vant battlefinalene tre år på rad, i 2000, 2001 og 2002, og etablerte seg som Norges fristilkonge. I Str8 Spittin' 2000 vant han over Ubåt fra Pen Jakke i finalen, i Str8 Spittin' 2001 var det Pen Jakkes Skranglebein som måtte bite i gresset, mens Roma bukket under i MC's Fight Night 2002.

Spesielt finalen mot Skranglebein i 2001 ble en minneverdig batalje. Det hadde lenge vært dårlig stemning mellom Pen Jakke og Definite, og publikum hadde strømmet til for å se det endelige oppgjøret. Det måtte to knallharde ekstrarunder til før Definite stakk av med en hårfin seier.

”Jeg er alltid blitt beskyldt for at jeg skriver rimene mine på forhånd, og at jeg ikke er noen ekte fristiler. Det er bare tull, men det er klart at du forbereder deg i en viss grad. Det hjelper å ha forhåndskunnskap om de du kanskje skal kjempe mot, men jeg tror jeg klarte å motbevise beskyldningene da Skranglebein og jeg i 2001 på sparket fikk i oppdrag å rappe om ’videokamera’ og ’sigarettpakke’. Et slikt oppdrag er selve ildprøven for en fristiler,” sa Definite til Morgenbladet.

Etter finalen i 2002 abdiserte Definite som battlerapper for å konsentrere seg om platekarrieren, og med Inkasso EP (2003) kom omsider solodebuten. Spesielt sporet ”Søstra mi” ble lagt merke med sitt betimelige oppgjør med den gryende kvinneforakten i norsk hiphop. ”For åssen skal hu kunne kul'n a? / Når til og med låtene dere speller bare forteller at dere vil pule ’a / Ikke lur meg ’a, jeg veit du tar poenget / Hun trenger litt respekt for at det skal være ok for ’a å henge,” rappet Definite. Låten ble listet i flere uker på NRK P3, og Lillehammer-duoen Jaa9 & OnklP svarte med sporet ”Søstra di”.

Apollo, Jester og Gatas Parlament bidro på de fem låtene på EP-en, men uten at Definite helt klarte å hevde seg på kollegaenes nivå når det kom til salg og oppmerksomhet. ”Blant de fremste til å skape pop-refrenger som er kredible også innen hiphop”, skrev VG og trillet terningen til 4, men samtidig var Definite ikke like morsom og frekk som da han fristilet konkurrentene i senk på rap-battles. ”Definite må bli enda frekkere i kjeften og slappe litt av i pekefingeren om han virkelig vil bli lagt merke til,” skrev Aftenposten.

Men etter Inkasso EP trappet Definite overraskende ned karrieren. Han ga ut mixtapen Beats, Rhymes & Hybelkaniner i 2003, og slapp noen låter på internett. Etter en del konserter, poesislamopptredener og sporadiske gjesteopptredener ble det stille, og han konsentrerte seg om sin masteroppgave i sosiologi, ”Den økonomiske overklassen – fra teoretiske til praktiske perspektiv”.

I dag er han stipendiat ved Universitetet i Oslo og redaksjons- og styremedlem i Forlaget Manifest, men i 2009 plukket han opp mikrofonen igjen. Først som battlerapper, i en internettpublisert freestyleliga arrangert av rapperen Nils m/Skils. Deretter som gjesterapper på albumet Sikter på månen og lander på taket av Jester & Don Martin. Han går også med planer om et musikalsk samarbeid langt utenfor hiphopens grenser.

Biografien er skrevet av Øyvind Holen. Materialet er copyright © Rockheim.