Revisjonshistorikk

Gjør endringer

Til alle barna

Dannet: 1984
Splittet: 1989
Fra: Bodø / Tromsø

Nordnorsk postpunkband, aktivt fra 1984 til 1989. Trond Mikalsen (gitar, vokal, perkusjon) og Vidar Ringstrøm (bass, vokal, perkusjon) startet duoen Klovnens Siste Natt sommeren 1984. Musikalsk var de inspirert av new wave og Einstürzende Neubauten. De deltok på konserten Rock Mot Sjøhuset i oktober 1984, og på en konsert som ellers bestod av støy, eksperimentering og hardcorepunk var de det mest lyttervennlige innslaget. Deres tre låter åpnet da også kassetten Rock Mot Sjøhuset da den kom ut våren 1986. Da.. Les mer..

Nordnorsk postpunkband, aktivt fra 1984 til 1989. Trond Mikalsen (gitar, vokal, perkusjon) og Vidar Ringstrøm (bass, vokal, perkusjon) startet duoen Klovnens Siste Natt sommeren 1984. Musikalsk var de inspirert av new wave og Einstürzende Neubauten.

De deltok på konserten Rock Mot Sjøhuset i oktober 1984, og på en konsert som ellers bestod av støy, eksperimentering og hardcorepunk var de det mest lyttervennlige innslaget. Deres tre låter åpnet da også kassetten Rock Mot Sjøhuset da den kom ut våren 1986. Da var låtene listet under bandnavnet Til Alle Barna.

Til Alle Barna var i 8-spors-studioet Krypten og spilte inn kassetten Ut Herfra som kom på deres eget selskap Tab Tapes. Denne kassetten er sjelden i dag. Soundet er nakent, det er trommer, én gitar og vokal, pluss en bass på de fleste låtene. Låter med Ringstrøms østlandsdialekt veksler med Mikalsens nordlandsdialekt. Bandmedlemmene er ikke kreditert på coveret.

Nye Takters anmelder beskrev musikken som et ”fargeløst sammensurium [...] Denne kassetten er svært rik på ord. Personlig kunne jeg ønsket meg en mer satirisk form på det enn denne rett-på-sak-greia. [...] [N]oen skjødesløse spark treffer sånn passe, men ellers er det så som så med det som burde vært hovedsaken, nemlig melodiene.”

Etter denne innspillingen ble de en trio, Vidar Ringstrøm skiftet til gitar og Marit Sundt kom inn på bass, vokal og perkusjon. De tre byttet på trommestolen, og de spilte også andre rytmeinstrumenter.

Til Alle Barna spilte en del konserter som trio, men våren 1986 flyttet Ringstrøm sørover, og de gjenværende fortsatte som duo. Duoen utviklet et enkelt, men effektivt sound med rytmeboks, gitar, Sundts fjellstø bass og Mikalsens vokal, iblant støttet av Sundt.

I et intervju med Nye Takter i 1988 kalte de musikken for pop-core og fremhevet Soup Dragons og Wire som inspirasjonskilder. Mikalsen sier i ettertid at mange flere band kunne vært nevnt, først og fremst The Fall. Artikkelen ga en talende beskrivelse av Til Alle Barnas tekster: 'Tekstene skrives med bred penn og framføres på dialekt. [...] [] trekker fram en skremmende verden der bare de vellykkede synes å være berettiget til en plass. Slik skapes lett oppgitthet og frustrasjoner.'

Til Alle Barna var aktive i Bodø Raa Raakk Klubb, de har to låter på klubbens samle-LP Can A Butterfly Smash A Wheel, og har også designet coveret. 'Oppstilling' har tekst av B. Brutal (aka Tor Idar Pedersen fra Sekunda Mannsverk, Data Morgana og 2:20).

Presseriet brukte ett år på å få ferdig LP-en, så først kom Til Alle Barnas egen kassettsingel på (It's Not That Hard To Be) Normal Tapes. Den bestod av andre innspillinger av de samme to låtene, og fikk en god del oppmerksomhet på grunn av et cover i singelformat med diverse kunstneriske vedlegg. Mikalsen og Sundt utga også fanzina What Riot i 1986.

Sommeren 1986 flyttet Mikalsen og Sundt til førstnevntes fødeby Tromsø, og fortsatte bandet fra sin nye base, blant annet med deltagelse på Troilltampen, Polar Rock Festival og Rock Manifest '86. De var også aktive på Ungdommens Hus.

Da Nye Takter intervjuet dem, hadde duoen flyttet tilbake til Bodø, men Låven og Bodø Raa Raakk Klubb hadde innstilt aktiviteten, og Nye Takter skrev at duoen 'har levd på skyggesiden i det sagnomsuste rockmiljøet i Bodø.' Da Bodø Rockeklubb samlet til lokal rockemønstring, fikk de ikke lov til å spille 'p.g.a. en del uoverensstemmelser med rockeklubben.'

I stedet arrangerte de sin egen rockemønstring i et hus ved Bodøsjøen, noen kilometer utenfor Bodø sentrum. For øvrig ble dette Bodø Raa Raakk Klubbs siste arrangement.

Bandet hadde ambisjoner, deres to låter på Can A Butterfly Smash A Wheel er noe av det mest samspilte og gjennomførte på hele LP-en. Bortsett fra noen konserter ble få av ambisjonene realisert. I intervjuet med Nye Takter fortalte Til Alle Barna om sine plateplaner: singel først, så LP. 'Vi har melodier, ideer og planer for å sette i gang.'

Dessverre strakk ikke økonomien til, og de fikk heller ikke støtte fra kassettavgiftsfondet. Det finnes derfor lite innspilt materiale med duoen, til tross for år med konsertaktivitet og en lang rekke egenkomponerte låter.

Mikalsen og Sundt førte en omflakkende tilværelse i noen år, de bodde i Oslo en periode og spilte to konserter der, en vinter bodde de på Island og jobbet med nytt materiale. På tampen av bandets eksistens ble det gjort et forsøk med å erstatte rytmeboksen med en levende trommeslager da de tilbake i Bodø en periode øvde med Lars Nicolaysen, men denne besetningen rakk ingen konserter før Mikalsen flyttet til Bergen høsten 1989 og bandet ble oppløst.

Sundt konsentrerte seg deretter om billedkunst, Mikalsen om video, animasjon og elektronisk musikk. Til Alle Barna har aldri hatt reunion, men deres lokale hit 'Oppstilling', var selvskreven da Bodø Rockeklubb laget samle-CD til sitt 15-års-jubileum i -94. Da var konfliktene forlengst glemt.

Medlemmer

Marit Sundt Bass, vokal, perkusjon
Trond Mikalsen Gitar, vokal, perkusjon
Vidar Ringstrøm Bass, vokal, perkusjon, senere gitar (1984 - 1986)

Utgivelser (album)

Til alle barna
Ut Herfra

Medvirker på

Diverse artister
Tiddelibom (Bodø Rockeklubb 1979-1994)
1994
Diverse artister
Can A Butterfly Smash A Wheel
1987
Diverse artister
Rock Mot Sjøhuset På Gimle 27.10.84
1986