Relaterte biografier

Fra Rockheims samlinger

  • Plakat
  • Plakat
Se mer på Digitalt Museum
Gjør endringer

The School

Dannet: 2004
Fra: Trondheim

Høyenergisk postpunkband fra Trondheim bestående av Stig Førde Aarskog, Karl-Martin Hoddevik, Truls Lorentzen, Andreas Elvenes og Per Andreas 'Puppy' Gulbrandsen. The School har gitt ut to kritikerroste album. The School ble grunnlagt av Stig Førde Aarskog i Trondheim tidlig i 2004. Aarskog, som egentlig er utdannet innenfor klassisk musikk, hadde da aldri tidligere spilt i band. Han kontaktet barndomsvennene Thor-Inge Hoddevik (gitar, Stuk) og Karl Martin Hoddevik (bass, Stuk), som begge hadde spilt i band i alle år,.. Les mer..

Høyenergisk postpunkband fra Trondheim bestående av Stig Førde Aarskog, Karl-Martin Hoddevik, Truls Lorentzen, Andreas Elvenes og Per Andreas 'Puppy' Gulbrandsen. The School har gitt ut to kritikerroste album.

The School ble grunnlagt av Stig Førde Aarskog i Trondheim tidlig i 2004. Aarskog, som egentlig er utdannet innenfor klassisk musikk, hadde da aldri tidligere spilt i band. Han kontaktet barndomsvennene Thor-Inge Hoddevik (gitar, Stuk) og Karl Martin Hoddevik (bass, Stuk), som begge hadde spilt i band i alle år, og sammen begynte de å øve inn noen låter Aarskog hadde laget.

Snart fikk de med seg briten Craig Farr på trommer og Andreas Elvenes (keyboards/vokal, BC, The Four) på keyboards.

I begynnelsen var det store målet å få spille på Café 3B. Konsertdebuten skjedde imidlertid på Ramp, nærkaféen på Svartlamon seinvåren 2005. Bandet varmet da opp for garasjerockbandet The Kulta Beats. Med denne opptredenen fikk bandet “et spark i ræva”, og bandmedlemmene bestemte seg for å prioritere The School høyere.

Unntaket var Farr, som flyttet fra byen samme sommer. Han ble erstattet av Per Andreas “Puppy” Gulbrandsen (Kulta Beats).

Med lånte penger gikk The School høsten samme år i studio hos Godt Selskap, hvor de spilte inn sin første utgivelse: den fire låter lange Mädchen EP. En råmiks ble sendt til både by:Larm og NRK Urørt, hvilket resulterte i at bandet ble Ukas Urørt i uke 50, samt at de ble tatt ut til by:Larm. I tillegg sendte bandet ut promoer til en rekke bransjeagenter og plateselskap, uten at noen umiddelbart lot høre fra seg.

Selve ep-en kom ut i januar 2006. Første opplag var på 1000 eksemplarer (minus promoer), hvorav alle ble revet bort i løpet av én måned. Allerede på nachspielet til slippfesten, som også ble holdt på Ramp, ble bandet imidlertid enig med Jens-Petter Wiig om at Mächen EP skulle trykkes opp på nytt og gis ut gjennom Wiigs plateselskap Kong Tiki Records.

Deretter gikk det slag i slag. Under by:Larm i Tromsø i februar spilte The School to konserter for fulle hus, og ble attpåtil svært godt mottatt. Konsertene, i kombinasjon med promoene de hadde sendt ut høsten i forkant, ga bandet spillejobber på festivaler som Quart, Øya og Storås. I tillegg lagde NRKs Lydverket et innslag om The School og The Fernets til sin by:Larm-spesial.

“Vi visste ingenting om det før vi så oss sjøl på tv. Vi følte oss egentlig litt som bønder i byen på by:Larm. Men vi gjorde greia vår, og det var gøy å spille. Det var først i ettertid at vi forsto at vi hadde vært en snakkis.” (Aarskog i intervju med Rockheim).

Etter by:Larm ble det flere konserter, før bandet gikk i studio igjen for å spille inn sin første langspiller. Denne gangen valgte de å bruke studioet til Lars Lien i Stugudal, med John Fryer (NiN, Depeche Mode, HIM) bak spakene. Denne kontakten ble etablert via Kong Tiki, men også via enkelte av bandmedlemmenes frisør, som er gift med Fryer.

Innspillingen fant sted i juni 2006, og straks den var over dro bandet på festivalturné med Quart som første stopp, og Øya som et av de siste. Der spilte de for mellom 2000 og 3000 publikummere, og opptredenen ble belønnet med terningkast 6 i VG.

11. september 2006 kom debutalbumet Espionage. Bandets energiske liveopptredener, samt suksessen med Mädchen EP sørget for at forventningene var høye før plateslippet. Men albumet innfridde og fikk jevnt over svært gode anmeldelser. Det solgte rundt 3000 eksemplarer og ble dessuten nominert til Spellemann i kategorien rock.

Med Espionage gjorde The School også inntrykk langt utover landegrensene, og ble som første ikke-asiatiske band hentet inn av japanske Tower Records. I kontrakten lå det også en avtale med SonyBMG Publishing og en japanturné. Planene falt imidlertid i grus da “halve plateselskapet fikk sparken” (Aarskog i intervju med Rockheim).

Men bandet fikk spilt mange konserter, blant annet gjennom en distriktsturné regi av by:Larm, og by:Larm-spilling på hjemmebane i Trondheim i februar 2007. Der knyttet de nye kontakter, denne gangen ut til Tyskland, hvor de dro på turné høsten samme år. Her slo The Schools punk også godt an. Mange kom på konsertene, de fikk gode kritikker og ble spilt på tysk radio.

Etter tysklandsturnéen begynte forberedelsene til Espionages oppfølger. Via Kong Tikis andre hovedmann Ole Petter Ditlevsen ble bandet satt i kontakt med produsent Chris Ribando (The Fever, The Black Crowes, Cadillac), og påsken 2008 dro de til Connecticut og Carriage House Studios, hvor Destructive Sounds ble spilt inn.

I juli slapp de singelen Radio Girl fra det kommende albumet. Låta gikk rett inn på NRK P3s spillelister. To måneder senere, 8. september 2008, kom albumet. Nok en gang fikk bandet gode anmeldelser fra så å si samtlige kritikere. Med utgivelsen fulgte en releaseturné, og utover høsten spilte de også flere klubbkonserter.

I årsskiftet 2008/2009 sluttet gitarist Thor-Inge Hoddevik i bandet, og Truls Lorentzen (Dog & Sky, I Love Winona, Sanderfinger, Syv Pistols, The Hærmætti Tysland Band) tok over. Bandet fortsatte å spille konserter, men nå litt mer sporadisk. Hovedfokuset for satsingen framover er Norge, Sverige og Tyskland.

The Schools musikk er inspirert av 80-tallspop, hardrock og punk. Utgangspunktet for Aarskog da han startet bandet var at han hadde lyst til å lage popmusikk, men bakgrunnen til brødrene Hoddevik gjorde at bandets uttrykk ble betydelig mer punkorientert. Med Aarskogs melodiøse tilnærming til musikken, i kombinasjon med et hardtslående komp, landet The School dermed på høyenergisk postpunk.

Punken, som opprinnelig oppsto i USA på begynnelsen av 70-tallet og kom til Storbritannia noen år senere, fikk en renessanse i Europa og amerikanske undergrunnsmiljøer rundt midten av 2000-tallet. Den nye postpunken, representert av band som The Strokes, Bloc Party, Kaiser Chiefs og Franz Ferdinand, ble svært populære og fylte både konsertsaler, festivalscener og dansegulv.

The Schools musikk er nært beslektet med flere av disse bandene, selv om de nok har et mer punkete uttrykk. Den umiddelbare begeistringen som fulgte med det trondheimsbaserte bandets debut kan derfor delvis forklares med at de var på riktig sted til riktig tid.

Destructive Sounds beholdt bandet mye av uttrykket fra debutalbumet, men tonet låtene noe ned tempomessig og slapp inn mer mørke. Keyboardist Andreas Elvenes, som i likhet med Aarskog også er klassisk skolert innenfor sang, bidro med vokal på flere av låtene. Dette tilførte naturlig nok også musikken et annerledes preg, og som Adresseavisens anmelder noterte ga albumet “nesten like mange assosiasjoner til britisk 70-tall, som det ble definert av Bowie og Roxy Music, som til Talking Heads og Gang of Four.”

Medlemmer

Andreas Elvenes Keyboards, backingvokal
Craig Farr Trommer (2004 - 2005)
Karl-Martin Hoddevik Bass
Per Andreas Guldbrandsen Trommer (2005 - )
Stig Førde Aarskog Vokal, gitar
Thor-Inge Hoddevik Gitar (2004 - 2009)
Truls Lorentzen Gitar (2009 - )

Utgivelser (album)

The School
Destructive Sounds
2008
The School
Espionage
2006