Gjør endringer

Susanne Fuhr

Født: 13. juni 1953
Fra: Oslo

Sanger og skuespiller, f. 13.6.1953 i Oslo, med musikkpedagogisk bakgrunn. Gjennom musikkmiljøet på Club 7 på 70-tallet, startet hun i 1978 det første Susanne Fuhr Band med Rune Klakegg (tangentinstrumenter), Bent Patey (gitar), Bjørn Jenssen (trommer) og Åge Røthe (bass). I Susanne Fuhr Band (2), fra 1979, var det full utskifting og medlemmer her var Brynjulf Blix (tangentinstrumenter), Arne Frang (saksofon), Sveinung Hovensjø (bass) og Svein «Crico» Christiansen (trommer). De spilte rock, jazz og rhythm & blues og turnérte mye. I.. Les mer..

Sanger og skuespiller, f. 13.6.1953 i Oslo, med musikkpedagogisk bakgrunn. Gjennom musikkmiljøet på Club 7 på 70-tallet, startet hun i 1978 det første Susanne Fuhr Band med Rune Klakegg (tangentinstrumenter), Bent Patey (gitar), Bjørn Jenssen (trommer) og Åge Røthe (bass). I Susanne Fuhr Band (2), fra 1979, var det full utskifting og medlemmer her var Brynjulf Blix (tangentinstrumenter), Arne Frang (saksofon), Sveinung Hovensjø (bass) og Svein «Crico» Christiansen (trommer). De spilte rock, jazz og rhythm & blues og turnérte mye.

I 1981 etablerte hun Susanne Fuhr Kvartett, med Dag Arnesen (piano), Bjørn Kjellemyr (bass) og Crico på trommer, hun kan også høres på CD-en Dag Arnesen/Ny Bris (Odin, 1982), samtidig som hun jobbet som gjestevokalist i Sandvika Storband, og er med på LP med disse Sister, You Ain’t Had The Blues (1983) og på CD-en Frode Thingnæs m/Gamle Sandvika Storband og Susanne Fuhr.

Tidlig på 80-tallet starter hun også sin virksomhet som skuespiller og befinner seg like godt blant de frie grupper som på institusjonsteatrene, hvor hun i hovedsak er med i musikaler og kabareter. Hun spilte bl.a. i Lysere tider av Jan Eggum i 1983, og i forestillingen Kjære Cornelis på Nordland Teater i 1994, en forestilling skrevet av Ole Paus for henne, basert på Vreeswijks låter bundet sammen av Paus’ tekst. I 1991 kom CD fra kabareten Don’t Explain – en gave fra Billie Holiday, med tekster av Odd Børretzen. I 2002 var hun aktuell med egen forestilling Umettelig, en «musikkmonolog» bygget på og rundt Kurt Weills musikk.