Revisjonshistorikk

Gjør endringer

StarGate Studios

Produksjons- og låtskrivergruppe med base i New York, bestående av Tor Erik Hermansen (f. 1972) fra Askim og Mikkel Storleer Eriksen (f. 1972) fra Trondheim. Fram til 2005 var også Hallgeir Rustan (f. 1966) fra Støren medlem, men han har de siste årene konsentrert seg om driften av sitt eget studio i Trondheim – også det under navnet StarGate. StarGate er i dag Norges mest suksessfulle låtskrivere og produsenter, og karrieren deres har vært tredelt. De har produsert flere norske artister,.. Les mer..

Produksjons- og låtskrivergruppe med base i New York, bestående av Tor Erik Hermansen (f. 1972) fra Askim og Mikkel Storleer Eriksen (f. 1972) fra Trondheim. Fram til 2005 var også Hallgeir Rustan (f. 1966) fra Støren medlem, men han har de siste årene konsentrert seg om driften av sitt eget studio i Trondheim – også det under navnet StarGate.

StarGate er i dag Norges mest suksessfulle låtskrivere og produsenter, og karrieren deres har vært tredelt. De har produsert flere norske artister, med moderat suksess. Deres kommersielle gjennombrudd kom som produsenter for britiske popgrupper som Blue og S Club 7, mens de vokste til noen av verdens mest suksessfulle produsenter og låtskrivere da de i 2005 begynte å samarbeide med r&b-artister som Ne-Yo, Rihanna og Beyoncé.

De er de eneste nordmenn som har toppet den amerikanske Billboard Top 100-lista tre ganger, med Ne-Yos ”So Sick” (2006), Beyoncés ”Irreplaceable” (2006) og Rihannas ”Take A Bow” (2008).

StarGates røtter strekker seg tilbake til norsk puddelrock og 90-tallsdance. Rustan spilte bass i rockebandet Roxanne og keyboard i Stage Dolls, mens Mikkel Storleer Eriksen i 1992 startet Criminal Records for å gi ut den 12 år gamle trønderrapperen Ståle Stiil. I 1993 fikk Mikkel Storleer Eriksens Black Paint Productions en hit med Stella Getz’ dancelåt ”Friends”, mens han i 1996 etablerte StarGate Studios AS samtidig som han og Rustan bygget studio på Tiller i Trondheim.

På den tiden var Tor Erik Hermansen artist- og repertoaransvarlig i Warner Music Norway, med ansvar for artister som Deepika, Multicyde og Noora. Under arbeidet med debutalbumet til soulsangeren Noora møtte StarGate-produsentene Tor Erik Hermansen. De begynte å skrive låter sammen, og i 1998 sa Tor Erik Hermansen opp Warner-jobben i 1998 for å satse for fullt på StarGate.

Trioen knyttet kontakter i Storbritannia, og en remiks av ”The Sweetest Taboo” med Shola Ama og Glamma Kid ble plukket opp av britisk radio og klatret til tiendeplass på de britiske hitlistene. Hjernen bak Spice Girls, Simon Fuller, hyret StarGate til å lage musikk for prosjektet S Club 7, basert på et populært tv-program ved samme navn.

Låta "S Club Party" gikk inn på andreplass på den britiske hitlista i september 1999, og solgte over 400 000 eksemplarer. Debutalbumet deres solgte til trippel platina. StarGate fulgte opp med nok et tv-band, Hear’Say, og det endte med det raskest selgende debutalbumet i britisk musikkhistorie. Artistene sto deretter i kø for StarGate-touchen, og i 2001 rangerte musikkavisa NME StarGate til en sjetteplass på lista over verdens beste produsenter.

Fra 1998 til 2002 økte StarGate omsetningen fra 1,6 til rundt 15 millioner kroner, og bare i 2001 hadde platene deres et samlet salg på over seks millioner eksemplarer. Mellom 1999 og 2001 hadde de åtte sanger på topp 10, sju sanger på topp tre, samt to førsteplasser i England. Blant trioens rundt 30 britiske topp ti-singler finner vi "Sorry Seems To Be The Hardest Word" av Blue og Elton John, "Day & Night" med Billie Piper, "S Club Party" med S Club 7, "One Night Stand" med Mis-Teeq og "Show Me The Way To Your Love" med Hear'Say.

De skrev og produserte låter for Atomic Kitten, Beenie Man, Sisqó, Cher, Stephen Gateley fra Boyzone, Samantha Mumba og Cleopatra. Et viktig bindeledd mellom engelsk pop og amerikansk r&b var produksjonen StarGate gjorde for den engelske r&b-gruppa Mis-Teeq på albumene Lickin’ On Both Sides (2001) og Eye Candy (2004).

StarGate innledet også et samarbeid med Espen Lind og Amund Bjørklund, som var med på å skrive hitsingler for Atomic Kitten og Kym Marsh, og siden skulle ha en finger med i spillet på Beyoncés Irreplaceable. Dessuten fikk StarGate en fot innenfor det amerikanske r&b-markedet, takket være remikser for artister som Mariah Carey, En Vogue, Eve, Lil’ Kim, Brandy, Nelly, Angie Stone og Mary J. Blige.

I 2005 kom det fram at StarGate Studios AS var dårlig business, på tross av en mengde oppdrag. Mens produsentene i 2003 hadde et overskudd på 4,2 millioner kroner, viste regnskapet for 2004 et underskudd på 2,4 millioner kroner. De internasjonale popstjernene var ikke alltid like flinke til å betale for seg.

2005 ble et vendepunkt for StarGate. Tor Erik Hermansen og Mikkel Storleer Eriksen startet først plateetiketten Nebula Music Limited, og ga ut Sandra Lyng Haugens debutalbum Døgnvill og skrev platekontrakt med Idol-kollega David Pedersen og hans band Carnival. Like etter tok duoen en dristig beslutning: De skrinla Nebula Music, og høsten 2005 flyttet de til New York.

Nå skulle de legge bak seg den norske Idol-verdenen i et forsøk på å få skrive musikken som lå hjertet deres nærmest: R&b og hiphop. I utgangspunktet var Rustan fortsatt med i StarGate-gruppen, selv om han fortsatt var basert i Trondheim, men samarbeidet ble likevel avsluttet i løpet av året.

StarGates amerikanske gjennombrudd kom raskt. Samtidig som de flyttet til New York, tok en av duoens musikalske helter, rapperen Jay-Z, over sjefsstolen i plateselskapet Def Jam. Def Jam har vært et av de viktigste hiphopselskapene siden midten av 1980-tallet, men Jay-Zs første suksess som plateselskapsjef kom innen r&b – med produsent- og låtskriverhjelp fra Norge. StarGate-låta ”Let Me” var med på Music of the Sun (2005), debutalbumet til r&b-stjerneskuddet Rihanna fra Barbados.

Og med ”So Sick” for det mannlige r&b-stjerneskuddet Ne-Yo skjøt StarGate gullfuglen. Låta begynte sakte, men sikkert å klatre på de amerikanske hitlistene, og i mars 2006 gikk den helt til topps på Billboard Hot 100-lista. Den toppet også listene i Storbritannia, og markerte i tillegg starten på et fruktbart samarbeid med Ne-Yo, som skrev kommende StarGate-hits som Rihannas ”Unfaithful” og Beyoncés ”Irreplaceable”.

Hjemme i Norge slo ikke ”So Sick” like godt an, og NRK P3 nektet å spilleliste den fordi den var ”for glatt”.

”Tidligere har vi gjort mye pop, men nå er vi nærmere r&b og hiphop. Dette har jo vært favorittmusikken vår i alle år, så å få jobbe med de aller beste i sjangeren er en drøm som går i oppfyllelse. Nå lager vi den musikken som ligger hjertet nærmest. Bare det å få feedback fra Jay-Z på låtene våre er stort i seg selv,” sa Tor Erik Hermansen til Dagsavisen.

I 2006 ble StarGate Studios AS i Trondheim slått konkurs på grunn en konflikt med huseieren, men dette ble samtidig StarGates store gjennombruddsår i USA. Ne-Yo klatret til topps på listene med ”So Sick”, og debuterte på førsteplass på albumlista med In My Own Words, der StarGate bidro med fire låter. ”De er noen av tidenes mest funky hvite gutter. Kjemien vår er utrolig,” sa Ne-Yo til VG.

I februar skrev VG at StarGate ”drukner i jobbtilbud”. Et av disse tilbudene var fra plateselskapet Jive, noe som blant annet har resultert i oppdrag for R. Kelly, Justin Timberlake, Usher, Ciara, Joe, Kelis og Chris Brown.

Etter suksessen med Ne-Yo fulgte StarGate opp med en ny kjempehit, ”Unfaithful”, skrevet av Ne-Yo, produsert av StarGate, og gitt ut på albumet A Girl Like Me (2006). Det debuterte på femteplass på de amerikanske albumlistene, mens singelen klatret til sjetteplass i USA.

”Unfaithful” ble også en hit i Norge, med 16 uker på VG-lista, med andreplass som beste plassering. StarGate-produksjonen ”We Ride” ble også sluppet på singel, mens Ne-Yos ”Sexy Love” ble en hit, med sjuendeplass i USA. StarGate rakk også å gi karrieren til Lionel Richie et løft med singelen "I Call It Love". Albumet hans, Coming Home, gikk rett inn på sjetteplass på Billboard-lista, Richies beste plassering siden Dancing on the Ceiling (1986).

Høsten 2006 fikk StarGate sin til nå største hit, da superstjernen Beyoncé Knowles valgte StarGate-låta ”Irreplaceable” som én av ti sanger til sin andre soloplate, B’Day. Låta var skrevet av StarGate og Ne-Yo i samarbeid med Espen Lind og Amund Bjørklund, produsert av StarGate og videreutviklet av Beyoncé, som forandret deler av teksten, melodien og vokalarrangementene.

I november ble låta sluppet som singel, og endte opp som Beyoncés største hit noensinne og den bestselgende singelen fra 2006. 7. desember klatret den helt til topps på de amerikanske hitlistene, og samme uke hadde StarGate ytterligere tre låter inne på Billboard Hot 100: Paula DeAnda på 24. plass med ”Walk Away”, på 79. plass lå Mario Vazquez med ”Gallery”, mens Lionel Richies ”I Call It Love” var på 94. plass. ”Irreplaceable” ble liggende på toppen av hitlista i ti uker, like lenge som Whitney Houstons ”I Will Always Love You”. Som første låt var også ”Irreplaceable” nummer én på 13 forskjellige Billboard-lister i samme uke.

Høsten 2006 debuterte StarGate også som hiphopprodusenter, da Nas brukte ”Not Going Back” på sitt album Hip Hop is Dead. Ikke en like stor kommersiell begivenhet, men desto mer tilfredsstillende for den gamle hiphopfansen. Dagsavisen beskrev StarGate-suksessen slik:

”I amerikansk popbransje har StarGate fått ry på seg for å være raske, produktive, og ikke minst: Beskjedne. De har en produksjonsstil som er distinkt uten å være anonym, og de stiller seg ikke i veien for stjernene. Størrelser som Timbaland og Puff Daddy vil gjerne være med i videoene til artistene de produserer. StarGate er ikke med i noen. Når bransjefolk som kommer i studioet deres og treffer Tor Erik Hermansen og Mikkel Storleer Eriksen, spør de gjerne hvor StarGate-gutta er. De holder en lav profil og går sjelden på kjendisfester.”

Suksessen fortsatte i 2007 og 2008, og hitsinglene fortsatte å strømme ut av studio: ”Beautiful Liar” med Beyoncé og Shakira ble nummer 1 i Europa og nådde tredjeplass i USA. Ne-Yos ”Because Of You” klatret til andreplass på de amerikanske singellistene, mens albumet med samme navn debuterte på førsteplass.

Rihannas tredje album, Good Girl Gone Bad, ble sangerens hittil største suksess, hjulpet fram av StarGate-produksjoner som tittelsporet (delvis skrevet av Lene Marlin) og singlene "Hate That I Love You" og "Don’t Stop the Music" (tredjeplass i USA, 21 uker på VG-lista).

StarGate bruker vanligvis ikke samplinger, men akkurat denne er bygd opp rundt et sample fra Michael Jacksons ”Wanna Be Startin' Somethin'”.

Også Enrique Iglesias, American Idol-vinneren Jordin Sparks, Chris Brown, Trey Songz, Janet Jackson, Mary J. Blige, Javine, Jennifer Hudson, Jazmine Sullivan, Shontelle og Usher fikk StarGate-hjelp i 2007 og 2008.

Et annet høydepunkt kom da Mariah Carey brukte to StarGate-låter på albumet E=MC2 (2008), ikke minst når Jay-Z tok et vers på remiksen av ”Bye-Bye”, hvilket er første og foreløpig eneste gang han har rappet over StarGate-beats.

I 2008 ble det også plass til nye StarGate-låter på platene til gamle venner som Nas, Ne-Yo og Beyoncé, henholdsvis ”Untitled”, ”Year of the Gentleman” og ”I Am… Sasha Fierce”. Chris Browns ”With You” og Ne-Yos ”Closer” ble store hits. Og på tampen av 2008 fikk StarGate sin tredje listetopper i USA, med Rihannas ”Take A Bow”.

Da Jay-Z i 2008 sluttet som toppsjef i Def Jam til fordel for en såkalt 360-avtale med konsertarrangøren Live Nation, tok han også med seg StarGate. I 2008 etablerte Jay-Z og StarGate selskapet StarRoc, som skal utvikle og utgi artister gjennom såkalte 360-gradersavtaler.

”Live Nation er et av de mest spennende og offensive selskapene i musikkbransjen om dagen. Vi blir en del av deres system, og gleder oss til å fortsette samarbeidet med Jay-Z og hans medarbeidere. Vi får full frihet og vil fortsette å produsere og skrive for andre artister som før,” sa Tor Erik Hermansen til VG.

Hjemme i Norge har StarGate holdt en lavere profil. Tidlig i karrieren jobbet de med artister som Noora, Multicyde, Van Eijk, Sissel Kyrkjebø, Sandra Lyng Haugen og Cape, mens bandet StarGate – med Anne Judith Wiik fra Soda som vokalist – ble skrinlagt etter to singler, "Easier Said Than Done" og "Wilder".

StarGate produserte også Lene Marlins tredje album, Lost in a Moment (2005), etter at de for første gang samarbeidet med veldedighetslåta ”Venn” (2005).

Etter at Rustan brøt samarbeidet med Tor Erik Hermansen og Mikkel Storleer Eriksen har han produsert og skrevet låter for artister som Maria Arredondo, Carina Dahl, Wisnu Witono Adhi og Liv Marit Wedvik – uten formelle bånd til sine tidligere partnere, men fortsatt under StarGate-navnet.