Relaterte biografier

Revisjonshistorikk

Gjør endringer

Rockettothesky

Rockettothesky er navnet på et av prosjektene til musikeren, komponisten og skribenten Jenny Hval (f. 1980). Musikken til Rockettothesky er en egenartet blanding av pop, elektronika, goth og folk. Rockettothesky har gitt ut to kritikerroste album: To Sing You Apple Trees (2006) og Medea (2008).Det verserer flere historier om hvordan Rockettothesky oppsto. En versjon går ut på at Rockettothesky opprinnelig var en duo, eller kanskje rettere sagt, en dialog mellom Jenny Hval og hennes.. Les mer..

Rockettothesky er navnet på et av prosjektene til musikeren, komponisten og skribenten Jenny Hval (f. 1980). Musikken til Rockettothesky er en egenartet blanding av pop, elektronika, goth og folk. Rockettothesky har gitt ut to kritikerroste album: To Sing You Apple Trees (2006) og Medea (2008).Det verserer flere historier om hvordan Rockettothesky oppsto. En versjon går ut på at Rockettothesky opprinnelig var en duo, eller kanskje rettere sagt, en dialog mellom Jenny Hval og hennes avdøde hund Inka (d. 1999). I likhet med Laika ble Inka sendt opp til verdensrommet, og for å holde kontakten med henne sendte Hval opp radiosignaler til sin døde firbente venn. Disse radiosignalene var de første sangene til Rockettothesky.Hvorvidt det var akkurat slik det begynte er ikke lett å si. Men Rockettothesky var navnet på den første demoen Jenny Hval spilte inn. Året var 1999, og Hval hadde for første gang fått lånt en 8-spors båndopptaker. I løpet av den tilmålte uken hun fikk låne den tok hun opp så mye hun klarte. Det ferdige resultatet ble en samling låter på en kassett med selvlaget cover, som altså fikk navnet Rockettothesky.Dette skjedde mens Hval gikk på musikklinja, med gitar som hoveinstrument, ved Dahlske videregående skole i Grimstad. Samtidig sang hun også i gothbandet Shellyz Raven. Arbeidet med det som skulle bli første utgivelse under navnet Rockettothesky tok imidlertid til noe senere.I 2000 flyttet Hval til Australia. Der bodde hun først i Perth, og siden i Melbourne, hvor hun studerte Creative Arts (skrivekunst og performance) ved The University of Melbourne. Ved siden av studiene spilte hun i indietrioen i panic og folkpopbandet Folding For Air. Hval skrev låtene til begge bandene (noen sammen med gitarist Thomas MacGowan), og komponerte også musikk og lydinstallasjoner til flere teaterstykker. I tillegg tok hun opp egne låter på opptakeren sin. I løpet av denne perioden ble de første låtene til debutalbumet To Sing You Apple Trees (2006) til.Etter fire år i Australia vendte Hval tilbake til Norge. I utgangspunktet hadde hun tenkt å være i gamlelandet kun for en kort periode, for så å reise tilbake til Australia for å ta fatt på doktorgradsstudier. Men slik ble det ikke. I stedet ble hun i Oslo, og begynte på Aschehougs forfatterskole.Parallelt med skrivingen fortsatte Hval som før med musikken. I slutten av oktober 2004 holdt hun på Soria Moria sin første konsert under artistnavnet Rockettothesky. Kort tid etter la hun ut noen av sangene sine på Urørt. Med låta ”I Stepped On A Toothbrush” ble Rockettothesky kåret til Ukas Urørt den andre uka i november. Hun ble også plukket ut til å spille på by:Larm. Videre gjorde hun flere spillejobber på mange små scener rundt omkring, som Mono og Verkstedet i Oslo og på Knaus på Studentersamfundet i Trondheim.I januar 2006 kom første utgivelse, EP-en Cigars. EP-en, som besto av de tre ovennevnte urørtlåtene og låta ”Cigars”, ble delvis spilt inn av Hval selv, og delvis med Robert Jønnum i Protofon Studio. Selve utgivelsen var Hval imidlertid alene om, og EP-en ble gitt ut som hjemmesnekrede CD-R-plater. Cigars ble anmeldt kun av musikknettstedene Panorama og groove.no, som ga den henholdsvis fem av seks og fem av sju mulige poeng.I februar 2006 opptrådte Rockettothesky på by:Larm i Tromsø. Utover våren fortsatte Hval å spille konserter, før hun til sommeren gikk i gang med å spille inn en fullengder. Så langt hadde Hval spilt inn musikken sin selv, men med Rockettothesky valgte hun likevel å gå i No57 Studio. På To Sing You Apple Trees spilte blant andre Jan Martin Smørdal (gitar, diverse), Audun Borrmann (diverse), Torstein Lofthus (trommer, Shining) og Even Ormestad (bass, Jaga Jazzist). Plata ble produsert av Hval, Smørdal og Borrmann. I tillegg ble Marit Karlsen viktig, da Trust Me Records midtveis i innspillingsprosessen tok opp Rockettothesky i artiststallen sin.Etter innspillingen spilte Rockettothesky sin første konsert som trio på Klubbøya 2006. Besetningen besto av Jenny Hval, Andreas Paleologos og Jan Martin Smørdal.Debutalbumet To Sing You Apple Trees kom ut 2. oktober 2006. Anmeldelsene var utelukkende gode, og låta “Barrie for Billie MacKenzie”, som er en hyllest til den avdøde The Associates-frontfiguren og låten deres “Party Fears Two”, gikk etter hvert inn på P3s A-liste. Albumet ble også nominert til Alarmpris og Spellemannpris i kategorien ”Årets Nykommer”.For Hval førte imidlertid plateslippet først og fremst til muligheten til å spille på mer enn standardrepertoaret med konserter, plateutgivelse og nye konserter. Det var også dette hun ønsket mest – å jobbe med prosjekter. I løpet av 2007 begynte hun å skrive musikkspalter for Klassekampen, hun publiserte skjønnlitterære tekster i antologier og tidsskrifter og komponerte musikk til danseforestillingen Arthropod (2008) for kompaniet Plire Multi Dance.Etter by:Larm 2007 i Trondheim begynte Hval å ta opp idéer og låtskisser til det som skulle bli andrealbumet, Medea. Arbeidet pågikk parallelt med andre prosjekter hun hadde gående, frem til august 2008. I løpet av samme periode, i januar 2008, opphørte Rockettotheskys opprinnelige triobesetning. Håvard Volden (gitar, autoharpe, diverse) og Kyrre Laastad (trommer, trommemaskin, gitar) kom inn for de to foregående medlemmene.Med Medea valgte Hval å gå tilbake til egeninnspilling, og hun produserte også albumet selv. Helge Sten (Deathprod) gikk inn og mikset plata.”Jeg prøvde å ta med låtene i studio, men fant fort ut at jeg ikke klarte å fungere der. Jeg ønsket mine egne arrangementer, som uttrykket på demoene, og bestemte meg isteden for å utvikle dem videre på egen hånd,” forklarte hun i et intervju med Plan B.Medea er et konseptalbum og har sitt utgangspunkt i Euripides´ tragedie med samme navn. Her blir hovedpersonen forlatt av sin mann til fordel for en annen kvinne, og hevner seg ved å drepe barna sine. Albumet ble sluppet 13. oktober 2008, og selv om det både stil- og innholdsmessig skilte seg markant fra det kritikerroste debutalbumet, fikk Rockettothesky nok en gang svært gode anmeldelser. Medea gikk også inn på 20. plass på VGs topp 40 albumliste i uke 43 i 2008.I februar 2009 opptrådte Rockettothesky for tredje gang på by:Larm. Samtidig var Hval dypt inne i prosjektet Meshes of Voices sammen med Susanna Wallumrød. Meshes of Voices var et bestillingsverk til den feministiske kulturfestivalen Ladyfest, som ble avholdt i Oslo i begynnelsen av mars.MusikkRockettothesky har en særegen stil og representerer noe utypisk og nytt i norsk pophistorisk sammenheng. Dagsavisens Bernt Erik Pedersen beskriver dette med at ”hun bygger bru mellom musikk og litteratur, mellom pop og avantgarde, mellom feministisk teori og musikalsk praksis”. Det først iørefallende er kanskje Hvals karakteristiske vokal, som kan minne om en blanding Kate Bush, Elisabeth Fraser (Cocteau Twins), sen P. J. Harvey og Karin Drejer (The Knife, Fever Ray). For det andre er det artistiske uttrykket sammensatt på en måte som er utfordrende å beskrive.Da det første albumet kom ut, hadde kritikerne problemer med å sette prosjektet i bås, og adjektivene ”underlig” og ”annerledes” var gjengangere i anmeldelsene. Likevel kan surrealistisk folkpop sies å være en nærliggende referanse, om ikke dekkende, for flere av låtene på To Sing You Apple Trees.Selv har hun beskrevet musikken som både feministisk stadionpop, en flygende hollenderinne og surrealistisk folkeeventyr. For å få en forståelse av dette, er det nødvendig å ta Hvals forhold til litteratur med i betraktningen. Hval startet nemlig å skrive lenge før hun begynte å jobbe med musikk, og for Rockettothesky tar låtene form like mye etter tekst som melodi.“For meg er det vanskelig å holde musikk og tekst fra hverandre. Noen ganger opplever jeg teksten som viktigere enn musikken, at musikken er en del av teksten,” uttalte hun til Ballade.Blant hennes selvutnevnte forbilder finner vi blant andre forfatterne Anne Carson, Heiner Müller, André Breton, Hélène Cixous, Euripides, Sappho og eventyret Alice i Eventyrland. Hun har også vært svært opptatt av det gotiske, det underbevisste og surrealistiske. Foruten musikk og litteratur har Hval dessuten jobbet mye opp mot teater og dans.Om dette, med mer, danner en base for hva Rockettothesky strekker seg etter, kan selve inspirasjonen til låtene springe ut helt spontant - som foreksempel måten en replikk blir fremført på i en dårlig film.I komponeringsprosessen er improvisasjon, både gjennom musikk og tekst, også et viktig element. Blant annet ved å bruke stemmene til karakterene i Euripides’ tragedie har Rockettothesky improvisert frem og befolket sitt eget låtunivers i Medea. Sammenlignet med debutalbumet er uttrykket i Medea dystrere, og sjangermessig beveger Rockettothesky seg her ut i et poplandskap som preges av goth og ambient, fremfor folk og gitarer.Tematisk er albumet en poetisk tilnærming til det grusomme aspektet ved kvinnelige karakterer og stereotypier i litteraturhistorien, og da spesielt morsfiguren. Derav dreier også tekstene seg rundt døden og moderskap, og kommunikasjonen foregår mellom både levende og døde, mennesker og dyr, for eksempel som i låta ”Grizzly Man”.”Jeg tror det blir feil å nærme seg dette som en popplate. Mye av plata handler om døden, men døden som noe levende. Både ved at kroppen råtner og blir vert for andre livsformer når man dør, men også i den forstand at man som død kan bli til fiksjon. Alt kan skje,” sa hun i et intervju med Natt og Dag 24. september 2008.Historien innledningsvis med hunden Inka illustrerer sånn sett godt den virkeligheten Rockettothesky befinner seg i: En verden der jeget både kan fly og kommunisere med dyr og spøkelser, der artisten er ”en eventyrforteller som kan innta roller, være både seg selv og Medea, eller et rovdyr.”

Medlemmer

Jenny Hval