Relaterte biografier

Fra Rockheims samlinger

  • Plakat
Se mer på Digitalt Museum

Revisjonshistorikk

Gjør endringer

Martin Horntveth

Født: 20. september 1977
Også kjent som: Wolf Whistle
Fra: Tønsberg

Martin Horntveth, f. 20.9.77, trommeslager, sanger, elektronikaartist, komponist og låtskriver fra Tønsberg. Horntveth har spilt trommer i band som Jaga Jazzist, BigBang, Killl og The National Bank, er musiker i teatergruppa Stella Polaris, og har også etablert seg som soloartist og komponist for film, tv og scene. Han har også et mer pop/rock-orientert soloprosjekt under navnet Wolf Whistle, hvor han selv spiller alle instrumenter. Horntveth spilte skarptromme, basstromme, xylofon og vibrafon i Tønsberg skolekorps fra han var.. Les mer..

Martin Horntveth, f. 20.9.77, trommeslager, sanger, elektronikaartist, komponist og låtskriver fra Tønsberg. Horntveth har spilt trommer i band som Jaga Jazzist, BigBang, Killl og The National Bank, er musiker i teatergruppa Stella Polaris, og har også etablert seg som soloartist og komponist for film, tv og scene. Han har også et mer pop/rock-orientert soloprosjekt under navnet Wolf Whistle, hvor han selv spiller alle instrumenter.

Horntveth spilte skarptromme, basstromme, xylofon og vibrafon i Tønsberg skolekorps fra han var ni år gammel. I 1994 gikk han over til Tønsberg Janitsjarkorps, der han ble kjent med trompetisten Ivar Christian Johansen (senere kjent som Ravi). De stiftet det alternative storbandet Jaga Jazzist, og Horntveth rekrutterte blant andre sine søsken Lars og Line til bandet.

Jaga Jazzist ble et kultband etter utgivelser som Jævla Jazzist Grete Stitz (1996) og Magazine EP (1998), før de fikk et nasjonalt og internasjonalt gjennombrudd i kjølvannet av A Livingroom Hush (2001). Horntveth har vært en lederskikkelse i Jaga Jazzist fra starten og frem til i dag, men i tillegg har han holdt liv i flere andre karrierer på si – både som soloartist, komponist og trommeslager. Så oppga han da også følgende livsmotto til Dagbladet: ”Voks ikke opp som én enkelt blomst, men som et helt blomsterbed!”

På egen hånd var Horntveth innom trommesettet i Øystein Grenis BigBang fra 1997 til 1999, etter debuten Waxed (1995) og frem til og med innspillingen av Electric Psalmbook (1999). Han spilte også trommer i hobbybandet Planet Derrick fra 1994 til 2002, som hentet inspirasjon fra funk, soul og hiphop, samt det lignende bandet Funky Hot Grits fra 1997 og fram til i dag.

I 1999 gikk Horntveth til teaterscenen for første gang, da han var medkomponist på Yngve Sundvors dramatisering av Knut Hamsuns Sult på Nationaltheatret sammen med Terje Johannesen. Han fulgte opp som komponist og perkusjonist i Yngve Sundvors versjon av Pär Lagerkvists Bøddelen på Det Norske Teatret i 2000. Hovedrollen i stykket ble spilt av Anneli Drecker fra Bel Canto, som i tillegg komponerte til stykket. Horntveth spilte for øvrig trommer på Dreckers solodebut Tundra (2000).

I august 2001 debuterte Horntveth som soloartist, som oppvarmer for den tyske elektronikaduoen Funkstörung på Blå. Jaga Jazzist har alltid hatt én fot trygt plantet i elektronisk musikk, men som soloartist plasserte Horntveth begge føttene ettertrykkelig i den eksperimentelle og støyende elektronikascenen, beslektet med artister som Aphex Twin, Squarepusher, Kim Hiorthøy, Autechre og Kid 606.

Han skrev kontrakt med det norske plateselskapet Smalltown Supersound, remikset Jaga Jazzist på tolvtommeren Going Down (2001) og improgruppa Spunk på albumet Filtered Through Friends (2001), før han solodebuterte med Fast Motion EP (2002). ”En EP som bobler over av kreativ galskap, humoristiske innfall og glitrende variasjon,” skrev Aftenposten.

”Musikken min har et kjempevrengt lydbilde. Men gir du den tid, hører du melodiene og skjønnheten bak støyen,” sa Horntveth til NTB. ”Det aggressive og ekstreme har alltid tiltrukket meg. Jeg klarer ikke å spille thrashmetal på trommer, så da gjør jeg det heller på denne måten. Jeg vil ikke lage vakker musikk med litt røff undertone, jeg vil heller lage springskallemusikk med litt vakker undertone,” sa han til Bergens Tidende.

I 2002 ga Jaga Jazzist ut albumet The Stix etter rundt 400 timer i studio, fulgt opp med europaturné. Like fullt fikk soloartisten Horntveth og flere andre Smalltown Supersound-artister tid til å gjøre spillejobber i New York, San Francisco og Chicago. Videre var han med på Gard Eidsvolds oppsetning av Ibsens Terje Vigen på Nationaltheatret, og remikset Real Ones på deres Bratislava EP.

2003 ble et heseblesende år for Horntveth: Han og åtte andre musikere improviserte frem ny musikk under en visning av den okkulte filmklassikeren Häxan (1922) på Rockefeller. Han spilte trommer på Bertine Zetlitz’ norgesturné og i Martin Hagfors’ superband Cream of the Crop. Han skrev musikk til danseforestillingen I Lie, I Speak med Carte Blanche (premiere i 2004) og ga ut sin andre soloplate, Skull EP.

”Full av gleder for venner av eksperimentell, støyende og intensiv elektronika i nabolaget til Squarepusher [men] noe ender som tøffe effekter på jakt etter melodi, mål og mening,” skrev Dagsavisen.

”Jeg kunne aldri jobbet med bare én ting. Da hadde jeg blitt spenna gæren,” sa Horntveth til Dagbladet.

Han og broren Lars var samme år festspillkunstnere under Festspillene i Vestfold, og skrev blant annet bestillingsverket Juxtapose med Thomas Dybdahl på vokal. I tillegg startet han death metal/elektronika/støyrockbandet Killl, som debuterte på Ultimafestivalen.

Bandet består ellers av Erlend Mokkelbost (JR Ewing/ Montée), Are Mokkelbost (Single Unit/ ARM) og Espen Hangård (NoPlaceToHide). ”Et realt jordskjelv midt i fleisen,” skrev Dagbladet. ”Vi prøver å lage mest mulig brutal musikk,” sa Horntveth til Dagsavisen.

De to EP-ene var opprinnelig ment som opptakten til Horntveths soloalbum, men i 2004 skjedde noe som utsatte solokarrieren på ubestemt tid. Det ene var at Jaga Jazzist igjen gikk i studio for å spille inn What We Must (2005), men i tillegg hadde samarbeidet med Thomas Dybdahl under Festspillene i Vestfold gitt mersmak. Eksperimentell og utagerende elektronika ble lagt på hylla til fordel for sofistikert popmusikk, og i mai brast nyheten om supergruppa The National Bank, bestående av brødrene Horntveth, Dybdahl, Nikolai Hængsle Eilertsen (bass) og Morten Qvenild (keyboards).

”Vi har plukket fra øverste hylle. Men vi har aldri tenkt på det som ei supergruppe. Dette er for det meste folk vi har spilt regelmessig med i ti år,” sa Horntveth til Dagbladet. Albumet [The National Bank] ble utgitt i august, kombinert med spillejobb på Øyafestivalen, og ble møtt med gode kritikker og høye salgstall.

”Med brødrene Horntveth i bankdireksjonen innføres en ny popstandard her til lands,” skrev VG og trillet terningen til 5. Albumet debuterte på førsteplass på VG-lista, og ble liggende på lista i 25 uker.

I 2005 lå The National Bank fortsatt på hitlista, og bandet vant spellemannpris i kategorien ”årets popgruppe”. Jaga Jazzist vendte tilbake med What We Must, og Smalltown Supersound ga på sett og vis ut Horntveths soloalbum da EP-ene Fast Motion og Skull ble samlet på én LP.

Horntveth komponerte for Den Kungliga Operaens Ballett Ensemble i Stockholm, spilte trommer på ”Under The Surface” og ”Only A Fool” på Marit Larsens album Under The Surface, mens Killl ble sendt på høstturné med Rikskonsertene.

2006 fortsatte i samme tempo. Jaga Jazzist spilte på Øyafestivalen, Månefestivalen, Les Nuits Botaniques Festival i Brüssel og Hodokvas i Slovakia, mens What We Must ble nominert til Spellemannprisen i ”Åpen klasse”.

The National Bank gjorde Norwegian Wood, Kongsberg jazzfestival, et utsolgt Rockefeller, Vossajazz, Uken i Bergen og Festspillene i Nord-Norge, mens Killl spilte på Roskilde, Øyafestivalen, BadBonn Festival i Sveits og Safe As Milk i Haugesund. I tillegg begynte Horntveth å satse på musikk for tv, toner som var langt mer atmosfærisk og dempet bakgrunnsmusikk sammenlignet med den brautende elektronikaen som ropte om oppmerksomhet.

Han skrev musikk til Are Faabergs tv-dokumentarserie Siv & Knut – En kjærlighetshistorie, samt vignetter til tv-programmet Fabrikken på NRK1. Som om ikke det var nok, startet han Bruce Springsteen-hyllestbandet Asbury Park sammen med Odd Nordstoga, Christer Knutsen, Rolf Yngve Uggen (Gluecifer), Andreas Mjøs, Line og Lars, Øystein Skjælaaen (Real Ones) og David Wallumrød (Southpaw).

I 2007 satset Horntveth videre på musikk for film og tv. Han var musikkansvarlig og studiomusiker i tv-programmet Torsdag kveld med Steinar Sagen, komponerte vignetter til tv-programmene Grosvold og Fabrikken, og skrev musikk til komiserien Luftens helter av Trond Kirkvaag, Lars Mjøen og Knut Lystad, alle programmene på NRK1.

Han skrev musikk til Nattmannen av Tor Edvin Dahl og Lars Elling for NRK Radioteatret, mens The National Bank laget rulletekstmusikken til Ulrik Imtiaz Rolfsens Bitre blomster, den første filmen i serien om detektivhelten Varg Veum. Han spilte også trommer i det fiktive Mathias Rust Band, sammen med Geir Zahl fra Kaizers Orchestra og Christer Knutsen, i filmatiseringen av Tore Renbergs Mannen som elsket Yngve. Han var dessuten musiker og skuespiller i Aproposbandet i én episode av Ut i vår hage på NRK1.

I februar 2008 vendte The National Bank tilbake med albumet Come On Over to the Other Side. Det debuterte på en sterk tredjeplass på VG-lista, og ble værende på lista i 11 uker.

Samtidig annonserte bandet at de gikk i dvale på ubestemt tid, men Horntveth ble ikke arbeidsledig av den grunn. Jaga Jazzists 15-årsjubileum i 2009 skulle planlegges, dessuten hjalp han til på Thom Hells album God If I Saw Her Now og spilte med White Lord Jesus. Han skrev de instrumentale temaene til NRKs suksesserie Himmelblå, som også utmerket seg med å slippe til ukjente artister fra NRKs Urørt-prosjekt.

Videre skrev Horntveth musikk for Radioteatret, en kortfilm av Vibeke Ringen og Are Faabergs tv-dokumentarserie Husdrømmen på NRK.

”Musikk er enormt viktig i mange tv-serier og radioprogrammer. Se på Twin Peaks for eksempel, hva ville den serien vært uten musikk? Men selv om det er gøy for komponisten når folk legger merke til musikken og synes den er kul, er hovedmålet ofte ikke at musikken skal legges merke til i seg selv. Den skal sette stemninger,” sa Horntveth til Vårt Land.

I 2009 skrev Horntveth musikk til kortfilm av Jorunn Myklebust Sivertsen, til danseforestillingen North Of Ordinary, reklamefilm for Chess og barne-tv-serien Trond Med Hammer’n på NRK1.

Dessuten vendte Jaga Jazzist tilbake etter en lengre pause. De spilte på Moldejazz og åpnet Øyafestivalen som det eneste ”overlevende” bandet fra den første Øyafestivalen på Kalvøya i 1999. De spilte inn et nytt album, One-Armed Bandit mikset av John McEntire (Tortoise), og som ble utgitt i 2010.

Medlem i

Bigbang Trommer (1997 - 1999)
Jaga Jazzist Trommer, programmering, vokal (1994 - )
Killl
The National Bank Trommer

Utgivelser (singel/EP)

Martin Horntveth
Skull EP
2002
Martin Horntveth
Fast Motion EP
2002