Fra Rockheims samlinger

  • Plakat
Se mer på Digitalt Museum

Revisjonshistorikk

Gjør endringer

Lars Vaular

Født: 20. september 1984
Også kjent som: Lars + Lars Nesheim Vaular + Lysluggen + Stiquo

Lars Nesheim Vaular, f. 20.9.1984, rapper og låtskriver fra Åsane i Bergen, også kjent som ”Stiquo”, ”Lysluggen” og bare ”Lars”. Lars Vaular var ung og lovende rapper på by:Larm både i 2003 og 2009, og har med gruppa Freakshow, duoen Tier’n og Lars og soloplatene La hat – Et nytt dagslys… (2007) og D’e glede (2009) etablert seg som en av Norges ledende morsmålsrappere. Lars Vaulars musikalske barndom handlet om flere forskjellige inspirasjonskilder. Storebrødrene introduserte ham for norsk rock.. Les mer..

Lars Nesheim Vaular, f. 20.9.1984, rapper og låtskriver fra Åsane i Bergen, også kjent som ”Stiquo”, ”Lysluggen” og bare ”Lars”. Lars Vaular var ung og lovende rapper på by:Larm både i 2003 og 2009, og har med gruppa Freakshow, duoen Tier’n og Lars og soloplatene La hat – Et nytt dagslys… (2007) og D’e glede (2009) etablert seg som en av Norges ledende morsmålsrappere.

Lars Vaulars musikalske barndom handlet om flere forskjellige inspirasjonskilder. Storebrødrene introduserte ham for norsk rock som deLillos, DumDum Boys, Jokke & Valentinerne og Jan Eggum, mens han selv oppdaget og pugget tekstene til Nirvana og Guns N’Roses. Tidlig på 1990-tallet falt han for hiphop, og pugget tekstene til 2Pac, Wu-Tang Clan, Snoop Dogg, OutKast og Jay-Z.

Platene på Tommy Tees Tee Productions ble et hjemlig forbilde, mens svenske morsmålsrappere som Petter, Ken, Blues og Ayo overbeviste Lars Vaular om at det var best å rappe på norsk. I tillegg er han fetteren til Sondre Lerche.

”Denne blandingen av lokal og amerikansk (eller utenlandsk) inspirasjon har alltid preget meg. Disse artistene hører jeg på ennå, og vil nok alltid høre på dem. Om man snakket om bevisstgjøring, kjærlighet, eller crack og pistoler var (og er) meg likegyldig – så lenge man gjør det med stil,” sa Lars Vaular til Ballade.no i 2005.

I 2000 møtte Lars Vaular kompisene som skulle bli hans medspillere de kommende årene: Rapperne i gruppa Freakshow, graffitimaleren Leo Ajkic og rapperne Vågard og Girson. Denne gjengen rommet også medlemmer i senere rockeband som Fjorden Baby! og John Olav Nilsen & Gjengen, som i 2009 sto i spissen for en ny bergensbølge i norsk musikk.

Lars Vaular kalte seg Stiquo da han ble medlem i Freakshow, som foruten Lars Vaular besto av Petter ”Young Leeroy” Beyer, Fernando ”Manu” Manuel López, Anand ”Mowgli” Chetty og Ali Mikael ”Ali Kazaam” Larsen Tamba. De markerte seg i det norske hiphopmiljøet med breial selvsikkerhet, personlige tekster på norsk og engelsk, og deltok på by:Larm i Bergen i 2003 – før de hadde gitt ut noe på plate.

Freakshow dukket siden opp på samleplata +47 Hip-Hop – En introduksjon (2003), med tolvtommeren Hva skjer/Come On (2003) og We Are The Champions Mixtape (2004). ”Disse fem guttene bruker ikke hiphop som sminke, men som ytringsform,” skrev Bergens Tidende i sin anmeldelse av mixtapen, samtidig som Freakshow vant ”beste nykommer”-prisen på Norwegian Hip Hop Awards 2004.

Der rivalene i Spetakkel utmerket seg med kjapp rapping og erkebergenske referanser, var Freakshows musikk og tekster seigere og saktere, mer inspirert av amerikansk klubb-hiphop, vestkyst- og sørstatsrap og gangstarappere som Dr. Dre, Snoop Dogg og 50 Cent. Freakshow gjorde blant annet fornorskinger av hits som ”Tipsy” av J-Kwon, ”Right Thurr” av Chingy og ”Stunt 101” av G-Unit.

Freakshow var inne i varmen hiphop-miljøet, og dukket opp på mixtapes som Langbeins Henda i været (2004) og ShogunzThe Four Seasons (2004). Kort tid etter gikk gruppa i oppløsning. Petter ”Young Leeroy” Beyer og Ali Mikael ”Ali Kazaam” Larsen Tamba fortsatte som Freakshow, mens Fernando ”Manu” Manuel López og Lars Vaular dannet duoen Tier’n & Lars.

Deres mixtape Frykt og avsky i Bergen (2005) var et lovende visittkort, der Lars Vaulars avslappede stil viste at rap på bergensk var mer enn den hektiske motormunnstilen til Spetakkel. Noen måneder senere gravla Freakshow og Spetakkel stridsøksen, og samlet Bergens hiphop på Spetakkel-svanesangen Presenterer Slaglinjelaget (2005). ”Her e gjengen som praktisk talt e Bergen / Alle mann, alle, du kan kalle det B-gjengen”, rappet Lars Vaular i ”Vestkyst akt 2”.

Tier’n & Lars fulgte raskt opp med en ny plate, gatealbumet Tilbake til stripa: Forberedelsen. Der Frykt og avsky i Bergen inneholdt stjålne beats og et bredt gjestegalleri, var dette 15 låter med originale beats, spilt inn i løpet av en uke, og med en gjesteliste begrenset til Freakshows eget univers av rappere og produsenter.

I tillegg var plata gratis, laget i samarbeid med nettbutikken Steez.no. På omslaget poserte duoen med klær, logoer og handleposer fra Steez, mens plata var spekket med jingler for både Steez og ATP Music, duoens eget plateselskap. Nettbutikken ble til og med produktplassert i noen av låtene.

Duoen ga bort 1000 trykte kopier, og deretter var albumet tilgjengelig for fri nedlasting på plateselskapets hjemmeside. ”Og de snakker om at norske rapalbum ikke selger i år 2005, det er fordi dette er gratis, din jævla tøs,” rappet Lars Vaular i låta ”Følg etter”.

”Vi skriver uansett så mye musikk som vi er fornøyde med, så vi spilte inn nok låter til å lage en promoskive som kan legge grunnlaget for en fanbase og gi oss et utgangspunkt, slik at noen i det hele tatt ønsker å kjøpe en offisiell plate når den kommer ut,” sa Lars Vaular til Ballade.no.

I 2005 fikk ATP Music distribusjonsavtale med MBO, men samarbeidet ble avsluttet etter bare én singel. Derfor var det Playground som i oktober 2006 distribuerte Tier’n & Lars’ offisielle debutalbum, Kulturclash.

Musikken var fortsatt inspirert av gangstarap fra Los Angeles, Atlanta og Houston, men de musikalske gjestene het Jan Eggum og Helge Jordal. Albumet rommet historier om hvor fett det er å ha en kompis med bil, musikalsk påvirket av Houstons ”screwed and chopped”-bevegelse. Jan Eggums refreng fra antiabortsangen ”Sånn kan det gå” ble brukt til å fortelle hverdagshistorier om pengemangel, øldrikking, kjipe jobber og hard festing. Kulturclash fikk blandet mottagelse av kritikerne, fra karakter 3 til 5, men hovedproblemet var at det fikk lite omtale og raskt forsvant i strømmen av plateutgivelser før jul.

Kulturclash ble den siste utgivelsen fra Tier’n & Lars, da Lopéz la rapkarrieren på hylla til fordel for fast jobb i platebransjen og egen filmblogg. Lars Vaular fortsatte musikkdrømmen, og gikk umiddelbart i gang med arbeidet med solodebuten. La hat – Et nytt dagslys… ble utgitt i desember 2007, med musikk av et lite fotballag hiphopprodusenter: Anand Chetty, Harry West & I.Forgot, DJ Leven, Even Brenna, Hkon og Big Ice & Oral Bee.

Lars Vaular beskrev selv plata som ”laidback og lun” og ”fengende og melodisk”, med samplinger av The Aller Værste og De Musikalske Dvergene. ”Den handler mye om outsidere, fremmedgjøring på forskjellig vis, og ikke minst jaget etter følelsen av tilhørighet og livsglede,” sa Lars Vaular i presseskrivet.

Om Kulturclash ble litt oversett, forsvant La hat... om mulig enda raskere ut av rampelyset. Bergens Tidende mente prosjektet var for lokalpatriotisk, og endte opp som musikk for spesielt interesserte, og ga terningkast 3. Plata ble oversett av oslopressen, men Tek.no kom med en presis spådom i sin anmeldelse: ”Foreløpig egner dette seg bedre på det lokale eliteserie-laget enn på et kriserammet norsk raplandslag. Men skaffer Lars seg et bedre konsept og skikkelig distribusjon kan han likevel vise seg å bli en viktig brikke i neste omgang.”

En låt fra La hat… skilte seg umiddelbart ut. ”Eg e fra Bergen” var en fengende, selvsikker og patriotisk hyllest til hjembyen, og som ”Kompis med bil” var også denne musikalsk inspirert av Texas’ ”screwed and chopped”-scene. Den ble plukket opp av DJ Chill fra Houston, som senere spilte den for bookingansvarlig for hiphop på South By Southwest-festivalen i Texas. Dermed endte Lars Vaular og gruppa A-Laget med å bli invitert til den viktige bransjefestivalen i Austin i mars 2008. Ellers fortsatte 2008 i samme spor som 2007, med arbeid med nytt album.

2009 ble innledet med finaleplass i NRK P3s Urørt-finale under by:Larm, seks år etter at Lars Vaular deltok på bransjefestivalen med Freakshow. Sju av de ti finalistene hadde tilknytning til Bergen, og Lars Vaular var plutselig midt i en ny bergensbølge, sammen med barndomskameratene i Fjorden Baby! og John Olav Nilsen & Gjengen.

I mai fulgte han opp forhåndshypen med albumet D’e glede, i hovedsak produsert av Anand Chetty. Det fikk bred oppmerksomhet og stort sett positive anmeldelser. ”Et helstøpt popalbum”, skrev Bergens Tidende, og mente Lars Vaular ikke bare mestrer solide rim og ordkløyvinger, men at han ”i motsetning til mange kolleger faktisk [har] historier å formidle”.

Albumet fikk 6 i BA, 5 i BT og Dagsavisen og 4 i Dagbladet og Aftenposten, mens VG nøyde seg med 3. Sistnevnte trakk fram singelen 'Skyld på Lars Vaular', produsert av Tungtvanns Poppa Lars, som høydepunktet. Neste singel ble sommerhiten 'Solbriller på', som raskt ble B-listet på NRK P3. Den ble etter hvert låta som gjorde det mulig for Lars Vaular å ”ta steget fra vestlandsk kultartist til nasjonal sommerhelt,” som bransjebladet Farojournalen formulerte det.