Relaterte biografier

Gjør endringer

La Ronde De Fun

Dannet: 1979
Fra: Porsgrunn

Enmanns synhtband fra Porsgrunn, aktivt fra 1979. Kjell Tore Sandersen (aka Kito) fra Porsgrunn har spilt trommer i diverse lokale grupper siden midten av 70-tallet. Han var da en fan av progrock, som tidlig Genesis, King Crimson og Mike Oldfield. Proggruppene var blant de første som tok i bruk synthesizeren, noe som førte til at Sandersen fattet interesse for synthmusikk, og rundt 1980 hadde han blitt fan av Suicide, Human League og andre tidlige synthgrupper. Han kjøpte seg sin første synth,.. Les mer..

Enmanns synhtband fra Porsgrunn, aktivt fra 1979. Kjell Tore Sandersen (aka Kito) fra Porsgrunn har spilt trommer i diverse lokale grupper siden midten av 70-tallet. Han var da en fan av progrock, som tidlig Genesis, King Crimson og Mike Oldfield.

Proggruppene var blant de første som tok i bruk synthesizeren, noe som førte til at Sandersen fattet interesse for synthmusikk, og rundt 1980 hadde han blitt fan av Suicide, Human League og andre tidlige synthgrupper. Han kjøpte seg sin første synth, en Arp Pro-Soloist, den samme som Genesis' Tony Banks hadde gjort berømt, og begynte å innrede et hjemmestudio.

Kito begynte å skrive låter i 1979, og parallelt med sitt arbeid som trommis for nær sagt hvem som helst som ville hyre ham, spilte han inn sine egne demoer. Den første låten som ble gjort helt ferdig het 'Dildo Drumbo' og ble utgitt på samlekassetten Flash på Uncle Remus Tapes.

Kassetten hadde forseggjort offsettrykt cover og etiketter, i stedet for det xeroxede vedleggsarket som var vanlig på alternative kassetter. Sandersen sang og spilte alle instrumenter unntatt bass, som Nils Marthin Brandvik tok seg av. Innspillingen var påbegynt hjemme, og vokal og trommer lagt på i Busk Lydstudio.

'Dildo Drumbop' er en fengende synthrocker, hvor Sandersens bakgrunn som trommis kommer tydelig frem. I stedet for det enkle rytmeboksarrangementet som var vanlig blant datidens norske synthkollegaer, har låten et Keith Moon-aktig trommespill med mengder av fill-ins.

Kassetten inneholdt også en låt med gruppen Exposed, som kan stå som et eksempel på Sandersens arbeid som studiomusiker. På denne rockabilly-inspirerte låten deltar Trond Haugen (vokal, gitar), Sandersen, her under fullt navn, (synth, trommer, kor) og Asbjørn Langeland (bass, sologitar).

Sandersen fortsatte å spille inn solomateriale, og i 1983 fikk han platekontrakt med Strawberry Records. Planen var å utgi en singel med 'Friendly Phase' og 'Dildo Drumbop', men dette prosjektet ble dessverre skrinlagt like etterpå da Strawberry ikke kunne finansiere det.

Kito fortsatte å ta oppdrag som trommis og å spille inn synth-musikk for sin egen del. Våren 1985 utga han sju låter på en kassett-EP. Kitos låter er nøkternt arrangert, uten lange solopartier eller repetisjoner av refrenget, så de syv låtene har en samlet spilletid på 19 minutter.

Kassetten var spilt inn hjemme 1982-84, med enkelte overdubs spilt inn i Busk Lydstudio. Kassetten utkom ikke under navnet Kito. Sandersen hadde fått en bok med pinupkunst fra en venn som samlet på 50-talls-memorabilia, og i denne boken fant han en poster med teksten La Ronde De Fun, som han tok som sitt nye bandnavn.

Kito spilte trommer, perkusjon og synthesizere på alle låtene, men allikevel var materialet meget variert - som man kan vente av en artist som har så mange forskjellige inspirasjonskilder og som har vært brukt som backingmusiker i så mange forskjellige sammenhenger. Langeland (gitar), Einar Holth (gitar) og Aashild Rosland (kor) deltok på en låt hver.

Melodiene var alltid hovedsaken for Sandersen, så tekstene er for det meste skrevet ved å sette sammen engelske ord som klinger godt sammen. 'Hvis man leser tekstene, gir de ikke særlig mye mening. Jeg skaper bilder i meg sjøl og omsetter det til musikk. På mange måter hadde nok musikken gjort seg best som video-tape', sa Sandersen til Telemark Arbeiderblad.

Kassetten var egenutgitt og ble bare solgt i to butikker i Porsgrunn, én i Skien, samt via postordre, blant annet gjennom en annonse i Puls. Sparsom distribusjon til tross: Hele opplaget på 250 eksemplarer gikk ut på noen uker. Sandersen vurderte et opplag til, men var i grunnen godt fornøyd med det salget han hadde oppnådd, så det ble med tanken.

Han hadde ingen kommersielle ambisjoner: 'Jeg spiller når inspirasjonen er der', og var fast bestemt på ikke bli en del av den norske platebransjen. 'Det finnes det allerede så mange tragiske eksempler på', sa han til lokalavisa, samtidig som han erklærte seg utenfor alle hit-normer.

I 1998 remixet og remastret Sandersen kassetten, la til bonuskuttet 'Whipe [Sic] It Clean - Tear It Off' og utga et begrenset opplag av 100 CD-R-plater, som så ble solgt lokalt.

Sandersen er fortsatt aktiv i lokale band i Porsgrunn og spiller i lokale puber og klubber som før. Ifølge sin Myspace-side planlegger han å utgi mer synth-basert musikk i fremtiden.