Gjør endringer

Karpe Diem

Dannet: 2000
Fra: Oslo

Norsk hiphopgruppe etablert i 2000, bestående av norsk-egyptiske Magdi Omar Ytreeide Abdelmaguid (f. 1984) fra Bogstad i Oslo og norsk-indiske Chirag ”ChicoSepoy” Rashmikant Patel (f. 1984) fra Hovseter i Oslo. Greger Thorvaldsen (f. 1983), alias RegelGreger, var gruppas faste DJ frem til 2007, da han ble erstattet av Marius Thingvald (f. 1983), alias DJ En som heter Marius. Karpe Diem slo gjennom da norskspråklig hiphop begynte å slite i motbakke i 2004, og oppnådde stor popularitet og godt platesalg takket være.. Les mer..

Norsk hiphopgruppe etablert i 2000, bestående av norsk-egyptiske Magdi Omar Ytreeide Abdelmaguid (f. 1984) fra Bogstad i Oslo og norsk-indiske Chirag ”ChicoSepoy” Rashmikant Patel (f. 1984) fra Hovseter i Oslo. Greger Thorvaldsen (f. 1983), alias RegelGreger, var gruppas faste DJ frem til 2007, da han ble erstattet av Marius Thingvald (f. 1983), alias DJ En som heter Marius.

Karpe Diem slo gjennom da norskspråklig hiphop begynte å slite i motbakke i 2004, og oppnådde stor popularitet og godt platesalg takket være fengende låter, smarte samplinger, hundrevis av konserter, samt tekster preget av humor, politisk engasjement og et godt øye for hverdagslige observasjoner.

Abdelmaguid og Patel vokste opp med artister som Bone Thugs-N-Harmony, Shaggy, Nas, Cypress Hill og Fat Joe, og møtte hverandre på Oslo Handelsgymnasium i 2000. De var inspirert av Gatas Parlament, Tungtvann, Apollo og Klovner i Kamp da de samme år startet Karpe Diem for å delta i Ungdommens kulturmønstring.

Hyppige konserter ga gruppa et godt rykte i Hiphop-Oslo, og rapperne ble for første gang festet på plate i 2003. Da deltok Patel med ett vers på låta ”Dere skal få et vers”, sammen med rapperne Definite og OnklP, og utgitt på albumet Quest Vol. 1 (2003) av hiphopprodusenten Quest. Som duo debuterte de på Christine Danckes album Knekt (2003), på låta ”Tilbakeblikk”.

Konsertene var et viktig grunnlag for Karpe Diems suksess. Allerede før de ga ut plate i eget navn hadde de gjennomført over 100 spillejobber i løpet av tre år, og blant annet spilt på Quartfestivalen, hiphopfestivalen Norwegian Hood og by:Larm.

”Det er viktig å spille for så forskjellige folk som mulig. Hvor ofte ser du en plakat om at Madrugada eller Ane Brun skal spille på Sinsenklubben? De kidsa får aldri oppleve dem,” sa Patel til Aftenposten Aften i 2006. Og på låta ”Galskap” (2006) rapper Abdelmaguid følgende om det å stå på scenen. ”Jeg kaller det for galskap / Å gå til jubel opp på scena med / Rapperne på knokene, publikum i nevene / Jeg mener det, jeg føler meg så levende med levenet”.

2004 var året Karpe Diem virkelig ble tatt inn i varmen i Hiphop-Norge. Patel gjorde solovers med rapperne RSP og Cam’n A-Lee, mens Karpe Diem gjorde gjestevers på profilerte plater som Apollos Satans sirkus (2004), Tommy Tees mixtapeserie H.E.A.T. og Gatas Parlaments samleplate Bootlegs, b-sider og bestiser (2004).

Spesielt sistnevnte skrøt av Karpe Diem og tok dem under sine vinger, kanskje fordi de så fellestrekk mellom de to gruppene. Karpe Diem har aldri vært like eksplisitt politiske som Gatas Parlament, men med røtter i India, Egypt, Stryn og på Oslos vestkant, bakgrunn som vegetarianer (Patel) og avholdsmann (Abdelmaguid), og flere politisk engasjerte tekster, skilte Karpe Diem seg ut fra flertallet i Hiphop-Norge.

I 2004 skrev gruppa platekontrakt med Klovner i Kamps selskap City Connections, men etiketten ble nedlagt før de rakk å gi ut noe. Isteden ble debut-EP-en Glasskår (2004) gitt ut av Port Azur, et underbruk av distribusjonsselskapet Tuba, som også ga ut album med Ugress, Samsaya, TeeBee og Spetakkel.

EP-en bød på rene skrytelåter, festlåter, ettertenksomme låter og et oppgjør med fordommer i ”Kunsten å være inder”. Plata solgte over 5000 eksemplarer, klatret til niendeplass på VG-lista, og holdt seg på lista i seks uker.

På låta ”Skjønner’u” tok Karpe Diem et oppgjør med groupietendensene som hadde dukket opp i norsk hiphop rundt tusenårsskiftet: ”Aldri snakka før, og plutselig vil du prate / For du har nettopp hørt at Karpe Diem gir ut plate / Men sorry baby, jeg veit det er kjipt å si det: / Du bli’kke rik av norsk rap selv om du slipper skive”. Samtidig viste teksten også at Karpe Diem hadde en voksende fanbase.

I 2005 dukket gruppa opp med gjestevers på Tommy Tees Tommy tycker om mej (2005) og en håndfull andre mixtapes, men fra nå var det tydelig at de prioriterte sine egne plater. 2005 ble i hovedsak brukt på konserter, bytte av plateselskap fra Port Azur til Bonnier Amigo, og innspilling av debutalbumet.

Rett fra hjertet ble sluppet sommeren 2006, noe som tradisjonelt er regnet som et dristig valg i norsk platebransje. Men med drahjelp fra sommerhiten ”Piano” opplevde Karpe Diem raskt en suksess de fleste andre norske hiphopere slet med å vise maken til.

Rett fra hjertet har solgt 16 000 eksemplarer og holdt seg 16 uker på VG-lista, med tiendeplass som topplassering. Det var de beste listeplasseringene for en norsk hiphopdebut siden PaperboysNo Cure For Life (2002). Så var da også Karpe Diem på samme plateselskap som Paperboys, Bonnier Amigo, som på denne tiden omtrent var det eneste selskapet som klarte å selge norsk hiphop.

Samtidig som Karpe Diem slo gjennom hadde norske hiphopveteraner som Tungtvann, Klovner i Kamp, Paperboys og Diaz enten oppsummert karrieren eller takket for seg. Dette bare forsterket inntrykket av et generasjonsskifte i norsk hiphop, og både singelen 'Piano' og albumet hadde trolig solgt langt mer hvis det ikke hadde vært for at norsk hiphop hadde begynt å slite med ulovlig nedlasting av musikk. ”Jeg er sur, jeg har nesten solgte gull / Men det e’kke penger her / Og kids brenner skiva mi / Men faen jeg hadde brent den sjæl,” som det heter i 'Piano'.

Anmelderne var stort sett fornøyde, men flere mente at gruppa ikke var helt i mål, og de fleste trillet terningen til 4. Stavanger Aftenblad kalte albumet ”den mest sprelske og sjarmerende plateutgivelsen hittil i år”. ”Kjedelig, platt og med forutsigbare melodier,” mente derimot Fædrelandsvennen, som ga karakter 2. Året ble kronet da Dagsavisens musikkredaksjon utropte Karpe Diem til ”årets redningsmenn”, med følgende begrunnelse: ”Alle sa at rap på norsk var død, men Karpe Diem kom og reddet norsk hip hop helt på egen hånd.”

I 2007 mottok gruppa en alarmpris for beste hiphopalbum, en spellemannominasjon i samme klasse, samt en nominasjon i klassen beste norske artist i MTV Europe Music Awards. Som i 2005 ble dette også et slags hvileår, der gutta prioriterte studier, konserter og planleggingen av oppfølgeralbumet. Begge fullførte en bachelorgrad. Abdelmaguid i filosofi, klassisk arabisk og Midtøsten- og Nord-Afrika-studier, Patel i medier og kommunikasjon.

Albumet Fire vegger ble utgitt i september 2008, og coveret var prydet av et slektsbilde av familiene Patel, Ytreeide og Abdelmaguid. Det debuterte på tredjeplass på VG-lista, solgte 27 000 eksemplarer og holdt seg på lista i 11 uker.

Singelen 'Under overflaten (som Marit Larsen)' ble gruppas største hit, med ni uker på VG-lista og et salg på 13 000. Også 'Stjerner' og 'Fireogtyvegods' ble mindre hits. Anmelderne holdt seg fortsatt rundt 4-ern, men både Stavanger Aftenblad og Romerikes Blad belønnet albumet med karakter 5.

I januar 2009 mottok duoen Spellemannprisen i kategorien ”Beste hiphop-plate” for Fire vegger.

I 2010 slapp de Aldri solgt en løgn og ble for dette albumet belønnet med pris som 'Årets spellemenn'. To år senere fulgte de opp med Kors På Halsen, Ti Kniver I Hjertet, Mor Og Far I Døden, hvor 'Toyota'n til Magdi' ble en stor hit. Den omtalte Toyotaen ble for øvrig auksjonert bort under TV-aksjonen til inntekt for Amnesty. Samme år spilte de på Fredspriskonserten den 11. desember i Oslo Spektrum.

Karpe Diem skriver det meste av tekstene og musikken selv, mens beatsene som regel er produsert av folk som Tommy Tee, Rumblin, Neeko, LatHans & Illeig, Mattjazz og Afterglow. Ellers har artister som Son of Light, Samsaya, Dr. S fra Klovner i Kamp, Ras Steven og Apollo bidratt på gruppas plater.

Hele eller deler av biografien er hentet fra boken "Norsk pop- og rockleksikon" fra Vega Forlag (2013). Redaktører for boken er Jan Eggum og Jon Vidar Bergan. Bidragsytere er Willy B, Arvid Skancke-Knutsen, Øyvind Holen, Svend Erik Løken Larsen, Vidar Vanberg, Marta Breen, Trond Blom, Eirik Kydland, Bård Ose, Siren Steen og Frode Øien. Boken kan kjøpes hos bokhandlerne eller bestilles direkte fra www.vegaforlag.no.