Gjør endringer

Juryen

Dannet: 17. mai 1985
Også kjent som: Injuryen + Scream Your Dance
Fra: Bodø

Støyduoen Juryen ble startet våren 1985, etter at Anders Moe hadde vært på Bodøs bruktbutikk Låven og sett på kassettutvalget der. Moe ba innehaveren fortelle hva som fantes på de ulike kassettene, og denne avsluttet sin redegjørelse med ”…og øverst er det bare støy”. Moe tenkte da at ”Jøss, det kan jo jeg også gjøre.” Som tenkt, så gjort. Kort tid etter fikk han sin bror med seg og startet Juryen den 17. mai 1985. De besto da av Anders ”Juryen”.. Les mer..

Støyduoen Juryen ble startet våren 1985, etter at Anders Moe hadde vært på Bodøs bruktbutikk Låven og sett på kassettutvalget der. Moe ba innehaveren fortelle hva som fantes på de ulike kassettene, og denne avsluttet sin redegjørelse med ”…og øverst er det bare støy”. Moe tenkte da at ”Jøss, det kan jo jeg også gjøre.”

Som tenkt, så gjort. Kort tid etter fikk han sin bror med seg og startet Juryen den 17. mai 1985. De besto da av Anders ”Juryen” Moe (tapes, støy, div. rytmeinstrumenter, fløyte, barbermaskin, perkusjon, tangenter) og Øystein Moe (tapes, støy).

Som duo spilte de inn debutalbumet Ballong fra våren 1985 til våren 1986. Et utdrag fra tittelkuttet kom med på samle-LP-en Can A Butterfly Smash A Wheel?. Dette kuttet var Anders Moes arbeid alene, og dette markerte det hva som snart skulle skje.

Albumet ble utgitt på Anders Moes kassettselskap Yecch Tapes (også kjent som Yecch Tape Products, senere Yecch Music Mania), noe nesten alle Juryens offisielle album skulle bli utgitt på. Musikalsk er Ballong, som det meste av Juryens utgivelser og konserter, en støycollage av lydkilder fra radio, barbermaskiner, støvsugere etc., og live ofte med vokalpålegg i så forskjellige språkdrakter som norsk, japansk, gresk, fransk og latin.

I løpet av våren 1986 sluttet Øystein Moe for å starte synthduoen Daft, som senere ble et soloprosjekt for Moe. Også bror Anders var assosiert medlem her i en periode på 80-tallet. ”Juryen ble et soloprosjekt fordi det egentlig ikke er to manns arbeid å redigere en kassett-cutup”. Etter dette ble Juryen et soloprosjekt for Anders Moe, og han spilte inn Radio våren 1986.

Juryen konsertdebuterte den 3. mars 1986 på Gimle i Bodø. Utdrag fra denne konserten havnet senere som bonusmateriale på kassettutgaven av samleplaten Can A Butterfly Smash A Wheel?. Rett etter debutkonserten innledet Juryen et samarbeid med Psykisk Tortur som ble til engangskonsertforetagendet Scream Your Dance.

De hadde sin konsert på Låven i Bodø 8. mai 1986, for deretter å bli oppløst. Utdrag fra denne konserten ble senere gitt ut som Juryen på samlekassetten Absolute musique's schizofrene festsamler 1987. Foto fra konserten er å se i Morten Andersens bok White Night (Hit Me, 2007).

I 1987 hadde Anders Moe komposisjonen 'Space One' med på en post-art-utstilling kalt Mail Art som ble vist i Trondheim Kunstforening, Bergen Kunstforening og på Henie Onstad Kunstsenter utenfor Oslo. På denne tiden var han aktiv i flere andre post-art-prosjekter rundt om i verden, men da hovedsakelig med papirarbeider. I løpet av 1987 var han på sitt mest produktive og ga ut tre kassettalbum og hadde bidrag på en rekke internasjonale kassettsamlere.

I 1988 ga han ut nok et album og bidro på noe færre samlere enn året før. Han opptrådte på Sprø Musikk-festen i Arendal i september 1988 - ”…hvis vi regner det som 'konsert' når jeg har en mikrofon…”. 18. februar 1989 var han oppvarmingsartist for Tre Små Kinesere på Sinus i Bodø. På denne konserten var Juryen utvidet med Jan Rune Bruun (vox) på en låt.

Senere har han blant annet spilt på Nansenskolen på Lillehammer som oppvarming for Tremulators høsten 1989, med litt mer enn en mikrofon. Etter dette har han bare sporadisk gjort konserter som Juryen, og studioproduksjon har bortimot vært fraværende siden vinteren 1989.

”Kassettbevegelsen kollapset, så den siste kassetten, som jeg selv syntes var det beste jeg hadde gjort, solgte ikke i det hele tatt, og ble ikke anmeldt noe sted.”

Medvirkende til en eksistensiell kunstnerisk ørkenperiode var også at publikum ikke forsto vitsen med coverillustrasjonene.

”Jeg har ikke gjort studioinnspillinger siden. Derimot begynte jeg å få tilbud om å gjøre konserter, og dem har jeg, med ett unntak, tatt imot.”

Anders Moe har vært medlem i Bare Ikke Egil Band, men var langt mer suksessrik som manager for det notoriske slog-pønk-rølpe-bandet Wægg. Han har også medvirket på deres eneste album. Anders Moe var også assosiert medlem av Famlende Forsøk på slutten av 80-tallet, noe som medførte at han var gjestemusiker på deres album Ars transmutatoria.

”Jeg tagg og ba om å få være med, men det var bare fordi jeg er en kompetent, klassisk skolert fløytist at jeg faktisk fikk lov”. På denne tiden hadde han sammen med Robert ”Brt” Ommundsen i Famlende Forsøk en duo kalt Injuryen, som gjorde noen få studioinnspillinger som kom ut på to samlekassetter.

I løpet av 1990 kom det siste Juryen-albumet ut, det eneste som ikke er utgitt på Yecch, i form av et best of-album på Hypertonia World Enterprices. Anders Moe flyttet i 1991 til Bergen hvor han ble med i Nacht Und Nebel og var med å starte Rockegruppa dårleg.

Under et opphold i Oslo sommeren 1992 hadde han en gjesteopptreden med Gartnerlosjen på Headache den 4. juni. I 1993 hadde han en gjesteopptreden med Penthouse Playboys hvor han sang ”Satisfaction” iført full drag. Påsken 1994 spilte han bass og fløyte i det kortvarige bergensbandet Brun Bønne. De rakk å spille inn en singel som aldri ble gitt ut på vinyl, men kassettkopier ble solgt av noen av bandmedlemmene på ferietur i India. Musikkstilen var hippie/kraut-inspirert.

10. desember 1994 var Juryen å se på scenen igjen. Denne gang i anledning releasepartyet for Bodø Rockeklubbs triple CD-album Tiddelibom på Sinus i Bodø. På denne konserten bidro Øystein Moe med rytmeboksprogrammering, og Nacht Und Nebel med lyd, på backingtapene som ble brukt.

Are Mundal fikk i 1997 gitt ut sitt debutalbum, som Anders Moe ga ut på sitt nye og navnløse plateselskap. På denne utgivelsen medvirker Moe også som studiomusiker på fløyte. Han sang på en låt på Nervebombs konsert på romjulsrocken i Bodø i 1997 og på AD 14s debutkonsert på en maratonrock på Gimle i Bodø den 7. august 1998, under et Nordland MusikkFest Uke-arrangement.

Dagen etter gjorde han en gjesteopptreden sammen med PLX-15 på Sinus under samme festival. Etter denne opptredenen fikk han en sterk kultstatus i Bodøs daværende hardcore/straight edge-miljø.

På et av sine opphold i Japan gjorde han en live-opptreden som gjestevokalist for det japanske støybandet Tsuwamono & Clay Hammock på Klub Counter Action i Sapporo den 22. juli 1999.

1. juli 2006 var Juryen tilbake på scenen, denne gang under den første Nødutgang Festivalen som gikk av stabelen på Sinus i Bodø. Som en del av deltagelsen her, ble et nytt utdrag fra remixen han hadde gjort av Psykisk Tortur i 1986 med på festivalplaten. Konserten førte til at Juryen ble invitert til å opptre på Schiphorst-festivalen i Tyskland året etter, noe han imidlertid takket nei til.

I stedet startet han høsten 2007 en serie med DJ-opptredener på klubber i Oslo, samt et kombinert DJ-sett, danseforestilling og konsert på Skurkeklubben i Bergen. Under Nødutgang Festivalen i 2008 hadde han først en opptreden på Gimle i Bodø 12. juni i duo med NXP, deretter en opptreden som en del av Art Errorists konsert/performance på Sinus i Bodø den 13. juni.

Anders Moe ga også ut en navnløs fanzine våren 1989, i tillegg til å være bidragsyter til flere fanziner som for eksempel Fanz Magazine og Absolute Musique. Har har også jobbet som frilansjournalist for blant annet Rock Furore. Han var med på Bodø Tegneserieforums lag til NM i tegneserier i slutten av oktober/første uken av november 1988 og ble nr. 2 i finalen.

I tegneserieheftet Manga Mania hadde han flere artikler på trykk om japanske tegneserier, samt kortere nyheter om samme tema. I 2006 oversatte han tegneserien Hellsing, og i 2007 oversatte han tre numre av den japanske tegneserien Chrono Crusade til norsk. Anders Moe har også en artikkel om japansk tegneserietradisjon i boken Vinduer Mot Japan (Terje Grønning (red.), Tapir forlag, 2005). Anders Moe er for øvrig utdannet japanolog.

Angående diskografien må det påpekes at en utgivelse som Wipeout finnes i utallige versjoner og med nye titler, da Anders Moe i en periode laget nye versjoner av den for alle kassettlabler han kom over.

”Jeg vet ikke hvor mange av dem som ble kopiert opp, og jeg har ikke mastertapene selv. 'Aventures Electroniques', 'Spinout', 'Breakout' og 'Flipout', i hvert fall. Likeledes er titlene på samlekassettene litt misvisende da ”…det er collager, så nye låter kan baseres på gamle, og titlene har ingen sammenheng med innholdet.”

En slik total fritakelse fra låttitler og innhold har Anders Moe adoptert fra ZTT-selskapet som ga ut utallige mixer av Frankie Goes To Hollywood og Art Of Noise som gjerne lå i samme cover som originalutgivelsen. Dette var også noe som Sun Ra gjorde mye av på 1950- og 60-tallet.

”Som platesamler synes jeg sånt er dypt fascinerende. Bjørn Magnhildøens kassetter har jo også temmelig kryptiske covre. Var inspirert av dada, ZTT og The Residents, for eksempel.”

Medlemmer

Anders Moe Tapes, støy, div. rytmeinstrumenter, fløyte, barbermaskin, perkusjon, tangenter
Øystein Moe Tapes, støy (1985 - 1986)

Utgivelser (album)

Juryen
Radio
1986
Juryen
Ballong
1986

Medvirker på

Diverse artister
Nødutgang 2006
2006
Diverse artister
Tiddelibom (Bodø Rockeklubb 1979-1994)
1994
Diverse artister
Absolute Musiques schizofrene festsamler 1987
1987
Diverse artister
Can A Butterfly Smash A Wheel
1987