Fra Rockheims samlinger

  • Plakat
  • Plakat
  • Plakat
  • Plakat
  • Plakat
  • Plakat
  • Plakat
  • Plakat
  • Plakat
  • Plakat
Se mer på Digitalt Museum

Revisjonshistorikk

Gjør endringer

Hanne Hukkelberg

Født: 17. april 1979
Fra: Kongsberg / Ål

Hanne Hukkelberg (f. 17.4.1979) er fra Ål og Kongsberg, men har nå hovedbase i Oslo. Hun er vokalist, komponist, sangpedagog og multiinstrumentalist. Hukkelberg kombinerer iørefallende pop med inspirasjon fra jazz, rock, elektronika, eksperimentell og klassisk musikk. Hukkelbergs musikk er vanskelig å kategorisere, og dette har fått anmeldere til å sammenligne henne med alt fra Nina Simone og Billie Holiday til Stina Nordenstam. På hennes siste album Blood From A Stone (2009) har rock- og metallband blitt trukket fram.. Les mer..

Hanne Hukkelberg (f. 17.4.1979) er fra Ål og Kongsberg, men har nå hovedbase i Oslo. Hun er vokalist, komponist, sangpedagog og multiinstrumentalist. Hukkelberg kombinerer iørefallende pop med inspirasjon fra jazz, rock, elektronika, eksperimentell og klassisk musikk. Hukkelbergs musikk er vanskelig å kategorisere, og dette har fått anmeldere til å sammenligne henne med alt fra Nina Simone og Billie Holiday til Stina Nordenstam.

På hennes siste album Blood From A Stone (2009) har rock- og metallband blitt trukket fram som referanser.Hennes særegne sound kommer for en stor del av utstrakt bruk av utradisjonelle instrumenter, for eksempel kjøkkenredskaper, stein og sykkelhjul. I tillegg bruker hun opptak av mange lyder, som togdører og flaggstang. Hennes uvanlige arrangementer bidrar til et eklektisk og annerledes lyduttrykk. Hanne Hukkelberg vokste opp i Ål og hadde sin ungdomstid i Kongsberg. Hun kom fra en musikalsk familie hvor faren var organist i en kirke og moren pianolærer, og lille Hanne begynte å klimpre på instrumenter allerede i treårsalderen.

Hennes bror Thomas er lydtekniker i prosjekter på blant annet Smalltown Supersound, Rune Grammofon, Jazzland og Sofa. Hanne Hukkelberg sang i pikekor i ni år. På videregående var hun vokalist i et band kalt Unspoken Names, og ble oppdaget av doom-gruppen Funeral. I tillegg har hun drevet med fri impro, standardjazz, metall, klassisk, elektronika, rock og pop.Utdannelsen har Hukkelberg fra Norges musikkhøgskole i Oslo. Der fullførte hun en utøvende/pedagogisk cand. mag.-grad på jazzlinja våren 2003, med lærere som Sidsel Endresen, Misha Alperin og Kristin Asbjørnsen.

På jazzlinja innledet Hukkelberg i 2000 sitt samarbeid med produsent Kåre Chr. Vestrheim. Han var da læreren hennes, og samarbeidet deres har siden blitt holdt i hevd på alle utgivelsene til Hukkelberg.Vestrheim har hatt stor innflytelse på Hukkelberg og hennes musikk. Da Vestrheim var læreren hennes i akkompagnement, endte det med at Hukkelberg og Vestrheim spilte inn en låt i studioet hans i stedet. De var veldig fornøyde med resultatet, og skjønte raskt at det var mer å hente fra dette samarbeidet. I to år møttes de en gang i uka.

Resultatet ble Hukkelbergs første album Little Things. Vestrheim hadde vært musiker i Locomotives, turnert, vært lenge i bransjen og hadde mye å lære bort. Dette ble veldig viktig for Hukkelberg, men måten de arbeider på og innstillingen til musikken har vært enda viktigere. Hukkelberg mener at kreativiteten har gode vilkår i dette samarbeidet, og at de får fram sider ved hverandre som gjør at musikken blir god.

I 2002 tegnet Hukkelberg kontrakt med Kåre Chr. Vestrheims Propeller Recordings. Solokarrieren startet med EP-en Cast Anchor i november 2003. Hanne Hukkelberg slo til under by:Larm i februar 2004, og den 8. mars, rett etter bransjetreffet, ble debutalbumet Little Things sluppet. Albumet består av låter skrevet i løpet av hennes ungdoms- og studietid i Kongsberg, Drammen og Oslo.

Little Things fikk hun hjelp av musikere fra Jaga Jazzist, Shining, Kaada og Xploding Plastix. Produsent Kåre Chr. Vestrheim bidro som vanlig også, denne gang på theremin, mandolin, bassklarinett, banjo og trekkspill.

I tillegg var Sidsel Valstad med på harpe, Yngvil Furnes Bjellaanes på cello, Erland Dahlen på perkusjon, Even Ormestad på bass, Jørn Raknes på lap steel-gitar, Geir Sundstøl på pedal steel-gitar og mandolin, Jørgen Munkeby på saksofon og klarinett, Sigrun Gomnæs på vibrafon, Jan Martin Smørdal på gitar, Henning Sandsdalen på gitar og Peter Baden på trommer.

Albumet ble godt mottatt i norsk presse, men fikk lite spalteplass. I presseskrivet ble musikken beskrevet som ”knitrepop med jazzrusk i lomma”, en beskrivelse de fleste anmeldere sluttet seg til.

Selv om Hukkelberg var fornøyd med oppmerksomheten fra sitt norske publikum, var det viktig for henne å komme seg ut i verden. En internasjonal karriere var avgjørende for at hun kunne være musiker på heltid, og i årene etter har det kommet mange flere publikummere på konsertene hennes i utlandet enn i Norge.

EP-en Cast Anchor ble utgitt i internasjonal versjon i mai 2005. En måned etter ble også Little Things gitt ut på velrenommerte Leaf Label. Som følge av at hun ga ut plata på Leaf fikk Hukkelberg mye oppmerksomhet i internasjonal musikkpresse. Blant de mest flatterende anerkjennelsene var da Sunday Times kåret albumet til å være et av de ti beste i 2005, og da New Yorks Plug Independent Music Awards nominerte henne i kategorien ”Female Artist of the Year”.

Sommeren 2005 var hun hyppig gjest på europeiske festivaler med opptredener på blant annet Roskildefestivalen, Les Tomées de la Nuit i Frankrike, Supersonic i England og Kongsberg Jazzfestival, og hun fikk stående ovasjoner på den gigantiske Big Chill-festivalen i England.Innimellom all turneringen i Europa hadde Hukkelberg en periode base i Berlin. Hennes møte med denne byen var utgangspunktet for hennes andre album Rykestrasse 68. Vinteren og våren 2006 ble brukt til å gjøre ferdig albumet sammen med Kåre Chr. Vestrheim.

Singelen A Cheater’s Armoury ble gitt ut på Propeller Recordings i mai 2006. Albumet Rykestrasse 68 ble gitt ut 11. september i Norge.Musikerne som bidro var hennes på dette tidspunkt faste besetning med Kåre Chr. Vestrheim, Lena Nymark på fløyte, Henning Sandsdalen på bass og Peter Baden på trommer og perkusjon. I tillegg har plata en del gjestebidrag av musikere fra Jaga Jazzist, Shining og svenske Harv.

Rykestrasse 68 byr på mye av det samme som Little Things, men har litt mørkere stemninger. Dessuten benyttet Hukkelberg seg av elementer fra klassisk musikk og rock. Fortsatt brukte hun utradisjonelle hjelpemidler som kjøkkenredskaper og sykkelhjul som rytmeinstrumenter.Plata inneholder en særegen tolkning av Pixies-låta ”Break My Body”, og den vakte umiddelbar respons hos Pixies’ manager Ken Goes. Han mente at “of the dozens and dozens of Pixies covers over the years, Hanne’s is my favorite”.Rykestrasse 68 lå én uke på VG-lista, med 27. plass som beste plassering.

I Norge turnerte Hukkelberg siste halvdel av september i 2006 før hun la ut på en måned lang europaturné i oktober.I begynnelsen av 2007 fikk Hukkelberg Spellemannprisen i åpen klasse for Rykestrasse 68. Albumet ble like etter gitt ut av plateselskapet Nettwerk i Europa. Selskapet har artister som Dido, Avril Lavigne, Martha Wainwright og norske Datarock i stallen. Utgivelsen ble fulgt av nok en europaturné som varte i tre måneder.I mars 2008 ble Rykestrasse 68 lansert av Nettwerk i USA, og like etter utgivelsen dro Hukkelberg på sin første USA-turné. Både albumet og turnéen ble viet relativt stor oppmerksomhet i amerikanske medier.

Da Hukkelberg kom hjem, slapp hun nyheten om at hun hadde skrevet en låt til soundtracket til den nye Narnia-filmen Chronicles Of Narnia - Prince Caspian. Låta het ”Lucy”, og ble lansert i USA 16. mai. Regissør Andrew Adamson var strålende fornøyd med resultatet, og ga uttrykk for stor interesse for å videreutvikle samarbeidet på senere filmproduksjoner.I 2008 hadde Hukkelberg et syv måneder langt opphold på Senja i Troms. Her jobbet hun med låtene til sitt tredje album Blood From A Stone. Albumet ble spilt inn med Kåre Chr. Vestrheim i Propeller Studio mot slutten av året.Plata var ferdig i januar 2009, og ble urframført på by:Larm i februar.

Blood From A Stone ble sluppet for det norske markedet på Propeller 20. april, og til resten av verden på Nettwerk i april og mai.

Blood From A Stone har Hukkelberg hentet inspirasjon fra 80-tallets undergrunnsrock, blant dem Sonic Youth, Cocteau Twins, Pixies, Einstüerzende Neubauten og P. J. Harvey. Dessuten er plata preget av Hukkelbergs bakgrunn i metalband.

På MySpace-siden sin beskriver Hukkelberg Blood From A Stone som en blanding av new wave, no wave og indierock. Hukkelberg mener at dette ikke er en rockeplate, selv om hun er mer direkte og mindre introvert både når det gjelder tekst og framførelse. Musikken er fortsatt pakket inn i hennes personlige uttrykk. Hukkelberg fortsetter å kombinere tradisjonelle og uvanlige instrumenter som skaper hennes unike lydbilde. Hun synger og spiller gitar, piano og synth. I tillegg er hun kreditert med stein, vaselinboks, nonstoppose, sykkeleiker, bordplate og togdør. Hukkelberg forklarte sin utstrakte bruk av utradisjonelle instrumenter for Morgenbladet i april 2009:”Hvis man tenker på hvordan musikken oppsto, så var det ikke på elektrisk gitar og el-bass og trommer. I dag bruker de fleste ferdigformede instrumenter. Jeg syns også det er morsomt, men vil samtidig gjøre noe mer. Jeg vil tilbake til musikkens opprinnelse på en eller annen måte, uten at det trenger å kategoriseres som world music av den grunn.

De mest snurrige lydene fra de første utgivelsene er tonet ned på Blood From A Stone, og i stedet er kompet satt i fokus. Her fikk Hukkelberg hjelp av Egil Hegerberg og Aslag Guttormsgaard fra gruppen Hurra Torpedo til å hamre løs på blant annet komfyrer og frysere.

Denne gang var Hukkelberg med på å produsere plata sammen med Vestrheim.

Mange av Hukkelbergs faste musikere var også med på innspillingen: Henning Sandsdalen, Lena Nymark, Erland Dahlen og Kåre Chr. Vestrheim. I tillegg fikk hun hjelp av Motorpsychos Bent Sæther på bass, Ivar Grydeland fra Huntsville på gitarer og Martin Langlie kjent fra Gåte og Valkyrien Allstars på trommer.

Etter lanseringen av plata dro Hukkelberg på turné i Norge, Europa og Nord-Amerika.

Blood From A Stone fikk to uker på VG-lista, med 22. plass som beste plassering. Hanne Hukkelberg har flere sideprosjekter gående, for å få utløp for ulike sider av sitt talent. Blant disse prosjektene er komponering av musikk til visuelle kunstformer. Hun har som nevnt laget musikk til Prince Caspian av Andrew Adamson i 2008, samt til kortfilmene Besøk av Marte Magnusdotter Solem i 2008, Solitaire av Signe Pahle i 2008 og Dagar av kjærlighet av Eric Magnusson i 2007. Dessuten har Hukkelberg komponert musikk til Hanne Tyrmis kunstinstallasjon Afraid of the Dark i 2006, laget bestillingsverket Mørketid for kor i 2007, samt skrevet til danseforestillingen Knipp knapp knute i 2006.

Dette har Hukkelberg ellers bidratt i: Kongsberg Pikekor, Infusion, Unspoken Names, Ola Calmeyer og Hanne Hukkelberg Duo, Clay, Funeral, Haze, NOSAM, Grydeland/Hukkelberg Duo, John&Thomas, Maud Angelica og Ignore. Sistnevnte ga i 2006 ut jazzplata Happiness Not Yet Won på Acoustic Records.

Medvirker på

Diverse Artister
Samleplate For Et Oljefritt Lofoten, Vesterålen Og Senja
2013
Huntsville
For Flowers, Cars and Merry Wars utøver
2011
Motorpsycho
Heavy Metal Fruit vokalist
2010
Shimmering
Shimmering tekstforfatter;vokalist
2010
Diverse artister
The Chronicles of Narnia: Prince Caspian - Original Soundtrack komponist;tekstforfatter;utøver
2008
Tvang
Ny morgen vokalist
2007
Tvang
Nå som alt er her vokalist
2007
Diverse artister
Jul i Svingen
2006
Ignore
Happiness Not Yet Won vokalist
2006
Haze
Haze utøver
2003