Fra Rockheims samlinger

  • Plakat
Se mer på Digitalt Museum

Eksterne lenker

Revisjonshistorikk

Gjør endringer

Fjorden Baby!

Dannet: 2005

Drabantbyen Loddefjord utenfor Bergen ble tydelig plassert på det norske musikkartet i 2009 da rockebandene John Olav Nilsen & Gjengen og Fjorden Baby! fikk sine nasjonale gjennombrudd. Begge gruppene springer ut fra en vennegjeng som også består av punkebandet Di Kjipe og rapperne Lars Vaular og A-Laget. Fjorden Baby!, som ble dannet påsken 2005, består av keyboardist Nam Phuong Nguyen, bassist Tony Alexander Syversen (f. 30.7.1975), gitarist Jan Henning ”Flemmet” Buen, trommeslager Jan Eivind Bertelsen (f. 28.5.1981).. Les mer..

Drabantbyen Loddefjord utenfor Bergen ble tydelig plassert på det norske musikkartet i 2009 da rockebandene John Olav Nilsen & Gjengen og Fjorden Baby! fikk sine nasjonale gjennombrudd. Begge gruppene springer ut fra en vennegjeng som også består av punkebandet Di Kjipe og rapperne Lars Vaular og A-Laget.

Fjorden Baby!, som ble dannet påsken 2005, består av keyboardist Nam Phuong Nguyen, bassist Tony Alexander Syversen (f. 30.7.1975), gitarist Jan Henning ”Flemmet” Buen, trommeslager Jan Eivind Bertelsen (f. 28.5.1981) og vokalist Sturle Kvilekval (f. 29.3.1982). Bandnavnet stammer fra et uttrykk i en sosialrealistisk prosatekst skrevet av dikteren ”Toggi” fra Loddefjord.

Det var den sjarmerende poplåta ”Karoline” som fikk folk til å sperre ørene opp for Fjorden Baby!, da låta var et av bidragene på samleplata Opplett som kom i august 2008. Plata dokumenterte en ny og forfriskende generasjon av bergensartister, og ble gitt ut på labelen Opplett drevet av to ringrever i Bergens musikkmiljø, Mikal Telle og Erlend Øye. ”Karoline” var et av platas høydepunkt: En smittsomt fengende melodi med bergensk tekst, som kan minne om 1980-tallets The Aller Værste. Låta ble listet på NRK P3 og ble raskt en favoritt på deres musikknettsted Urørt.

Loddefjord-aspektet har blitt en sentral del i oppbyggingen av Fjorden Baby!. Denne drabantbyen, som ligger et kvarters biltur unna Bryggen i Bergen, sliter med et dårlig rykte, og mange bergensere forbinder stedet med rusproblematikk og sosialboliger. Den musikalske kompisgjengen fra Fjorden Baby! hevder selv at det å måtte være patrioter for sin egen bydel gjorde dem sterke og kompromissløse.

De bergenske tekstene er fulle av pessimisme, klaustrofobi og høyblokkangst, noe som gjør det lett for folk å trekke paralleller til gamle nyveiv-helter som Kjøtt, Elektrisk Regn og tidligere nevnte The Aller Værste. At musikken sjangermessig beveger seg innen ska, new wave og reggae gjør disse sammenligningene enda mer naturlige, men Fjorden Baby! oppdaterer lydbildet med dvelende dub og tung digital støy.

I september 2008, bare dager etter at bandet tok i bruk sjøboden i Skuteviken som øvingslokale, kom nyheten om at det gamle trehuset på Bryggen hadde brent ned. I likhet med rundt 50 andre band fra Bergen mistet Fjorden Baby! øvingsrommet og alle instrumentene sine. I ettertid har de imidlertid vridd den triste opplevelsen til noe positivt, og uttalt at den inspirerte dem til en ny start. Mediedekningen av brannen førte dessuten til økt fokus på bergensbandene.

Mer oppmerksomhet ble det da Fjorden Baby! og John Olav Nilsen & Gjengen deltok i finalen i P3s låtkonkurranse Urørt i januar 2009. De to forhåndsfavorittene havnet på henholdsvis andre- og tredjeplass, bak oslobandet Pony the Pirate. De gode plasseringene ble deretter feiret litt for heftig på de såkalte nachspielhyblene som tilhører konsertarrangøren Samfundet i Trondheim. Ifølge en e-post som i etterkant ble sendt ut fra ledelsen ved Studentersamfundet var bergensbandene involvert i både narkotikabruk og voldsepisoder, og studentene advarte andre arrangører mot å booke dem.

Advarselen ble ikke tatt til etterretning, for Fjorden Baby! ble hyret inn til en rekke store festivaler den påfølgende sommeren, blant annet Hove-, Øya- og Slottsfjellfestivalen. Den ubehagelige hendelsen i Trondheim bidro definitivt til å bygge bergensernes rølpete og litt farlige rock ’n roll-image.

I februar 2009 kom gruppas selvtitulerte debutalbum, også dette utgitt på bergensselskapet Opplett, og distribuert av VME. De ti låtene var innspilt i Duper Studio med den meritterte Yngve Sætre i produsentstolen. Plata inneholdt selvsagt den uimotståelige radiohiten ”Karoline”, som viste seg å være platens mest konvensjonelle låt. En annen iørefallende poplåt var ”Nike Äir”.

Mot slutten av albumet er låtene mindre melodiøse, mer utprøvende og mørkere i stemningen. Til tross for de høye forventningene som var skapt, var avisenes anmeldere jevnt over fornøyde, selv om flere poengterte at bandets kaotiske side ikke vil gjøre dem til allemannseie med det første. Dagsavisen hevdet imidlertid at gruppa allerede har gjort seg fortjent til en plass blant ”De Nye Store” i norsk rock.

Hele eller deler av biografien er hentet fra boken "Norsk pop- og rockleksikon" fra Vega Forlag (2013). Redaktører for boken er Jan Eggum og Jon Vidar Bergan. Bidragsytere er Willy B, Arvid Skancke-Knutsen, Øyvind Holen, Svend Erik Løken Larsen, Vidar Vanberg, Marta Breen, Trond Blom, Eirik Kydland, Bård Ose, Siren Steen og Frode Øien. Boken kan kjøpes hos bokhandlerne eller bestilles direkte fra www.vegaforlag.no.

Utgivelser (singel/EP)

Fjorden Baby!
Rasputin
2012
Fjorden Baby!
Himmelen
2011
Fjorden Baby!
Rendezvous
2010

Medvirker på

Diverse artister
Bergensbølgene - Et Dykk i Bergens pop og Rockhistorie
2010