Gjør endringer

El Axel

Født: 28. mars 1980
Også kjent som: F'em One + Axel Robert Castillo Purcell + Axel Purcell
Fra: Langhus

Axel Robert Castillo Purcell (f. 28.3.80), norsk-chilensk rapper og låtskriver fra Vevelstad på Langhus i Ski. El Axel ble først kjent under navnet F ’EM one i gruppa Equicez, som i 2003 ga ut det kritikerroste albumet State of Emergency * Generation Equiz. Siden gikk duoen hver sin vei. Først ga kollegaen Cast ut sitt soloalbum i 2005, før F’EM one skiftet navn til El Axel og ga ut soloalbumet It Is Wha It Is i 2007. Purcell er.. Les mer..

Axel Robert Castillo Purcell (f. 28.3.80), norsk-chilensk rapper og låtskriver fra Vevelstad på Langhus i Ski. El Axel ble først kjent under navnet F ’EM one i gruppa Equicez, som i 2003 ga ut det kritikerroste albumet State of Emergency * Generation Equiz. Siden gikk duoen hver sin vei. Først ga kollegaen Cast ut sitt soloalbum i 2005, før F’EM one skiftet navn til El Axel og ga ut soloalbumet It Is Wha It Is i 2007.

Purcell er født og oppvokst i Chile, og i 1987 flyttet faren til Norge. Året etter kom mor, Purcell og hans to lillebrødre til Norge og bosatte seg på Vevelstad utenfor Ski. Han var opprinnelig mest opptatt av hardrock som Metallica og Slayer, men oppdaget hiphop via MC Hammer, 2 Live Crew, Run-DMC og Public Enemy.

Purcell fikk føle den norske rasismen på kroppen i Ski, og begynte å vanke sammen med en gjeng chilenere. En amerikansk graffitimaler ga Purcell kallenavnet F ’EM, eller Fuck ’em one. ”Han spurte hele tiden hva jeg syntes om den og den norske graffitimaleren. ’Fuck dem’, svarte jeg. Da sa han bare ’fuck ’em, that’s your name’”, sa Purcell i boka Hiphop-hoder (2005).

Han begynte å rappe sammen med Claudio Andres Correa Garate, en annen norsk-chilener, og på Kolbotn traff de en annen ung rapper: norsk-liberianske Geir ”Cast” Kristiansen.

De dannet Xtra Crew i 1993, og trioen hang sammen, fristilet og dro på jams i årene som fulgte. I 1999 ga Xtra Crew ut en demo, mens F ’EM one og Cast platedebuterte som gjesterappere på Kolbotn Playboys EP (1999) av Kølla & Bølla.

Rundt 2000 ble trioen Xtra Crew til duoen Equicez, og etter et møte med danske Fresh Force begynte F ’EM one å pendle mellom Norge og Danmark, der han deltok på turnéer og rap-battles. Da han så dukket opp på det første Str8 Spittin Battle på Blå 28. juni 2000, var han så godt som ukjent i Norge.

Han vant Str8 Spittin i engelsk klasse i både 2000, 2001 og 2003, og ble kjent med Julian Alexander Kibsgård, som gikk med planer om plateselskap. I 2001 begynte F ’EM og Daniele Aguilar også å holde offisielle rapkurs for ungdom, noe han har gjort fram til i dag, i samarbeid med Agenda X og Litteraturhuset.

Pass It Records ble stiftet i 2001 av Kibsgård og Hallgeir Ødegaard Knutsen, som blant annet knyttet til seg Equicez og produsenter som Hans Marius ”latHans” Skifjeld og Eigil ”Illeig” Berntsen. De bygget studio, og høsten 2002 slapp Equicez singlene "Negative kids" og "Live From Pass It".

Førstnevnte var en sterk historie der de to rapperne tok et oppgjør med sin egen volds- og dopfortid, mens oppfølgeren fungerte mer som en styrkedemonstrasjon av ferdighetene til rapperne, produsentene og videomakerne i Pass It-kollektivet. ”Den tyngste og mest møkkete norske hip hop-låta noensinne”, skrev Dagbladet og trillet terningen til 6.

Duoen fikk mye oppmerksomhet, men ingen var forberedt på kritikerrosen som skulle hagle over debutalbumet State Of Emergency * Generation Equiz (2003). Det fikk terningkast 6 i rundt et dusin medier, og vant Spellemannprisen og Alarmprisen 2004 for beste hiphopalbum.

State of Emergency var et bekmørkt album, preget av drabantbyoppvekst, personlige problemer, dop, usikkerhet, angst, sinne og anger. Cast rappet på norsk, mens F ’EM one rappet på engelsk, spansk og spanglish.

State of Emergency står igjen som det norske svaret på The Latin Kings’ Välkommen till förorten (1994). ”Det eneste vi ville var å fortelle sannheten og være ærlig, så albumet er historien om livet vårt fram til da. Vi fikk ut mange demoner, så nå smiler jeg mer og det preger musikken min,” sa F ’EM one i boka Hiphop-hoder året etter.

State of Emergency slet med dårlig distribusjon, og ble bare liggende tre uker på VG-lista, med 24. plass som beste plassering. Men med "Barnslig" fikk duoen en hitsingel, godt hjulpet fram av en god video, plystringen til Atle Antonsen og den 16 år gamle norsk-colombianske rapperen ”Lille” Philip Ruud.

Låta var Equicez’ svar på alle beskyldningene om at de lekte gangstere og var i overkant tøffe i trynet. Equicez vant også fire priser under første utdeling av Norwegian Hip Hop Awards i 2004: beste album, beste låt og musikkvideo ("Barnslig") og beste MC (Cast).

På tross av den nærmest unisone kritikerhyllesten, var det ikke den musikalske siden av Equicez som fikk mest oppmerksomhet. Mediesirkuset begynte med ”Drekkalåta”, b-siden på tredjesingelen "Blind" (2003). F ’EM one ble dømt til 14 dagers ubetinget og 14 dagers betinget fengsel for legemsfornærmelse samtidig som singelen kom ut, etter å ha slått en politimann i ansiktet med knyttneven – i episoden duoen rappet om: Cast ble kastet ut av utestedet OTB og lagt i bakken av sivilpoliti.

Skandalene fortsatte. Gruppas DJ, Daniel ”DJ Nuhhh” Gude, ble arrestert på Kastrup i Danmark med ladde våpen i håndbagasjen. Equicez poserte med våpen og uniform på omslaget av ungdomsmagasinet Spirit, stakk øynene ut på kulturminister Valgerd Svarstad Haugland på omslaget av "Blind"-singelen, og forsvarte fyll blant norske artister.

På Quartfestivalen i 2003 gjennomførte politiet en razzia mot turnébussen til Equicez, og arresterte 11 personer. I jakten på ranerne av tellesentralen til Norsk Kontantservice i Stavanger, stormet politiets beredskapstropp lokalene til Pass It Records i april 2004. ”Politirazzia i hiphop-reir” meldte Dagbladet, mens F ’EM ble avbildet idet han ble ført inn i en politibil i håndjern.

F ’EM var drivkraften og motoren i Equicez. Han lager låter i et halsbrekkende tempo og drømmer om en karriere utenfor Norge, og på State of Emergency var det som regel han som fant konsept og beats til låtene og skrev tekster, før Cast fylte ut med sine vers til slutt.

Allerede før Equicez hadde gitt ut noe på plate, hadde både F ’EM one og Cast planer om at de skulle gi ut soloplater. Suksessen med State of Emergency ga dem muligheten, og det ble knyttet store forventninger til Cast da han skrev platekontrakt med EMI. Men selv om singelen "Kela" ble en liten hit, floppet albumet Problembarn (2005), og førte til at Cast la mikrofonen på hylla kort tid etterpå.

F ’EM one gjorde gjestevers på soloplatene til Cast (”Th'threat”), OnklP (”Alt vårt”) og Philip (”Selvransaking”) i 2005, men holdt ellers en lav profil mens Cast jobbet med sin solokarriere. Året etter var Equicez offisielt lagt på is, og F ’EM one vendte tilbake under navnet El Axel.

Der Cast hadde skrevet kontrakt med EMI, var El Axel fortsatt på Pass It Records. Han samarbeidet med produsentene Illeig & latHans, DJ-en William Wiik ”Nasty Kutt” Karlsen, reggaetoasteren Nicolas Albert ”Nico D” Holter og rapperne Pål ”OnklP” Tøien og Philip Ruud.

Han bidro på en nyinnspilling av Mari Boines Idjagiedas – In The Hand of the Night, mens "Showtime (Move Your Arms)" ble første solosingel i oktober 2006. Låta signaliserte en rapper som var lysere til sinns, mer melodiøs og mer i kontakt med sine latinske røtter enn tidligere. Han spilte til og med flamencogitar.

Til VG fortalte han at en tur til hjemlandet Chile hadde løftet ham opp igjen etter en depresjon i etterdønningene av Equicez-epoken. ”Jeg ble født på ny da jeg kom hit etter Equicez-perioden. Solen her inspirerte meg. Jeg ville lage gladere musikk enn med Equicez, der alt gikk til helvete hele tiden,” sa han.

El Axel brukte sin MySpace-profil og blogg aktivt for å få gamle og nye fans, både i Norge og andre deler av verden. Spesielt Chile ble et satsingsområde, og i singelen "Junta las Manos (Bienvenidos)" hyller El Axel hjemlandet i en video som bare ble lansert i Chile.

I Norge ble "Muevelo" neste singel, og i mars 2007 ga Pass It Records ut soloalbumet It Is Wha It Is, med gjestespill fra Pass It-klikken, Mari Boine og de amerikanske rapperne Devin the Dude, Phat Kat og R.A. The Rugged Man. Samtidig deltok El Axel på den amerikanske bransjefestivalen South By Southwest i Austin, Texas.

Anmelderne var enige om at det var en mer moden og variert El Axel som viste seg fram, men It Is Wha It Is ble møtt av kritikker som la seg et sted mellom Equicez-hyllestene og de mer kjølige anmeldelsene av Casts Problembarn. ”En leken miks av latinske toner og hip hop med tilbakelente soul- og funkelementer og en rykende het reggaeton,” skrev Aftenposten og ga karakter 4.

”Han integrerer sine latinamerikanske røtter i tekst og musikk på en naturlig, uanstrengt måte, mens han rapper på engelsk, spansk og spanglish,” het det i Dagbladet, som også ga 4. Albumet fikk ellers 3 i Dagsavisen, 4 i VG og Bergens Tidende og 5 i Stavanger Aftenblad. Plata ble ingen salgssuksess, og etter en visitt på 28. plass på VG-lista gikk det rett ut igjen.

El Axel deltok både på Quartfestivalen og VG-listas sommerturné sommeren 2007, og It Is Wha It Is ble nominert til Alarm- og Spellemannpris for beste hiphopalbum. I oktober fortsatte samarbeidet med Mari Boine, som ”begynte” da Equicez samplet henne uten tillatelse, da hun og El Axel opptrådte sammen på scenen under utdelingen av Alarmprisen.

El Axel satte et verdig punktum for 2007 da han i november stakk av med prisen for beste norske artist på MTV Europe Music Awards i München i konkurranse med Lilyjets, Pleasure, Alexander With og Karpe Diem.

”Jeg kan takke mine internettsoldater for dette. Og spesielt mine fans i Chile har stemt på meg i flere uker,” sa han til Aftenposten. Han var også med på låta ”Suda Suda” på Madcons suksessalbum So Dark the Con of Man, og i 2008 skrev han alle rap-tekstene til NRKs suksessfulle tv-serie AF1, som også ble gitt ut på soundtrackplata AF1 – Alle for en! (2008).

El Axel har alltid sagt at han har spilt inn langt flere låter enn det er mulig å gi ut på plate, og versene hans har dukket opp på en lang rekke mixtapes fra andre artister.

Etter It Is Wha It Is giret han opp sin egen mixtapeaktivitet, og slapp i rask rekkefølge Recognise th’Accent (2007) og Recognise th’Accent pt 2 (2008) i samarbeid med Marius ”Young L” Solberg. Samtidig begynte han arbeidet med sitt andre offisielle soloalbum i samarbeid med Nasty Kutt og Phat Cat Productions. Singelen "Get Live" ble første smakebit sommeren 2009. ”Denne plata tar det tilbake til hardcore reality hiphop,” sier El Axel.

Medlem i

Equicez

Utgivelser (album)

El Axel
It Is Wha It Is
2007

Utgivelser (singel/EP)

El Axel
The Wiper
2007
El Axel
Showtime (Move Your Arms)
2006

Medvirker på

Gatas Parlament
Gateplata
2011
Big Ice
Trunk of Funk
2010
Diverse artister
AF1 - Hiphop vs Rock - Musikken fra sesong 2 - Instrumental utøver
2010
Diverse artister
AF1 - Hiphop vs Rock - Musikken fra sesong 2 tekstforfatter
2010
Joddski
Kingsize.no presenterer Joddski: Bodø State of Mind
2009
Admiral P
Muzikal Bullit - The Admiral Story utøver
2008
Madcon
So Dark The Con Of Man utøver
2007
Diverse artister
Kingsize Vol. 3 - Hiphop Exclusives 2006 utøver
2006
Philip
Skulk med Stil tekstforfatter
2005
OnklP
Det Kunne Vært Deg komponist;tekstforfatter
2005
AF1
Vi er AF1 tekstforfatter
2004
Equicez
State of Emergency * Generation Equiz komponist;tekstforfatter
2003
Equicez
Blind komponist;tekstforfatter
2003
Equicez
Negative kids (Radio Edit) komponist;tekstforfatter
2002
Equicez
Live from pass it (Radio Edit) komponist;tekstforfatter
2002
Professor Anarad
Rebel Boogie EP utøver
2001