Fra Rockheims samlinger

  • Plakat
  • Plakat
  • Plakat
  • Plakat
  • Plakat
  • Plakat
Se mer på Digitalt Museum

Eksterne lenker

Gjør endringer

Datarock

Dannet: 2000
Fra: Bergen

Discopopduo fra Bergen dannet i 2000 av Fredrik Saroea (f. 1976, vokal, gitar, trommer, tangenter), Ketil ”Ket-III” Mosnes (f. 29.9.1979, bass, programmering, tangenter), amerikanske Kevin O'Brien (vokal) og Tom Mæland (tangenter). O’Brien forlot bandet samme år for å returnere til hjembyen Boston i USA, mens Mæland sluttet i 2003 for å videreføre en karriere som programmerer og designer. Datarock fortsatte som duo, men skulle senere definere seg som "et kollektiv med 50 assosierte medlemmer". Saroea og Mosnes hadde store planer om.. Les mer..

Discopopduo fra Bergen dannet i 2000 av Fredrik Saroea (f. 1976, vokal, gitar, trommer, tangenter), Ketil ”Ket-III” Mosnes (f. 29.9.1979, bass, programmering, tangenter), amerikanske Kevin O'Brien (vokal) og Tom Mæland (tangenter). O’Brien forlot bandet samme år for å returnere til hjembyen Boston i USA, mens Mæland sluttet i 2003 for å videreføre en karriere som programmerer og designer. Datarock fortsatte som duo, men skulle senere definere seg som "et kollektiv med 50 assosierte medlemmer".

Saroea og Mosnes hadde store planer om å revolusjonere dagens popmusikk. De opptrådte for første gang i desember 2000 på sambygding og popmusiker Annies månedlige klubbkveld ”Pop till you drop” i hjembyen Bergen. I kjølvannet fulgte flere opptredener som snart satte i gang rykter om at Datarock live var noe man burde få med seg.

Diverse gjesteopptredener på scenen av medlemmer i alt fra metallbandet Enslaved til rockerne i JR Ewing, Amulet og Purified In Blood, var med på å skape blest om konsertene deres, for ikke å glemme mannskoret og multimediadelen av showene.

Duoen spilte inn og utgav en split-ep sammen med artisten Stockhausen i 2001, og året etter kom det nok en demo/ep som ble trykket i noen få hundre eksemplarer på håndmalte 3" cd-plater og deretter sendt ut til ti forskjellige land.

Responsen var ganske bra, og allerede i 2003 ble bandet invitert til å spille på hovedscenen på den anerkjente Sonarfestivalen i Barcelona i Spania. Det var dog ingen tid til å hvile på laubærene for Datarock: før året var omme, hadde de spilt inn femspors-ep-en Computer Camp Love, fått radiospilling på BBC i England og tilbud om spillejobb i New York - uten å ha en eneste ”skikkelig” utgivelse i ryggen.

Sterkt inspirert av band som Talking Heads, Happy Mondays og Devo har Datarock skapt en særegen stil, både musikalsk og visuelt. De bruker gamle, utdaterte Commodore 64-datamaskiner og casiosynther for å skape sitt signaturlydbilde, og ikler seg store, mørke solbriller og knallrøde joggedresser. De er lekne og energiske på scenen, og har som mål å få publikum til å danse. Låtene er ofte spekket med humor og popkulturelle 80-tallsreferanser.

”Vi er ikke politiske, men ser oss selv mer som ’forskere’ som leter etter og er fascinert av hendelser og fenomener som har forandret og utviklet populærkulturen og popmusikken,” sier de selv.

Datarock fikk etter hvert føle på kroppen en klassisk frustrasjon for uetablerte band. Hvordan finne et selskap som kan gi ut musikken? Sterkt drevet av den såkalte Do It Yourself-filosofien som preget hele prosjektet, etablerte duoen sitt eget plateselskap i 2004, Young Aspiring Professionals (YAP). De inngikk en avtale med det uavhengige distribusjonsselskapet VME. Første utgivelse på YAP ble en nyutgivelse av ep-en Computer Camp Love.

Det var allikevel først med debutalbumet Datarock, innspilt i hjembyen og produsert av Yngve Sætre, at utenlandsk presse virkelig omfavnet den norske duoen. Plata ble først utgitt i hjemlandet i 2005, og året etter i England, Australia og Frankrike.

Mange nevnte Datarock i samme åndedrag som Kings of Convenience og Röyksopp, og en medieskapt ”bergensbølge” skylte innover musikkbransjen både hjemme og utenfor landegrensene. Det anerkjente musikktidsskriftet NME utropte dem til en viktig del av den hippe ”new rave”-scenen, noe som sikret dem mye oppmerksomhet etterfulgt av flere turnéer i England, deriblant NMEs New Rave Tour sammen med Klaxons, Shitdisco og Simian Mobile Disco, samt festivaljobber verden rundt.

Australske radiostasjoner ble kjapt hektet på Datarock, og før de visste ordet av det var de rødkledde joggedressene på forsider av australske magasiner og aviser. I 2007 signerte de en avtale med Ministry Of Sound for Australia, en med Nettwerk Management, Nettwerk Productions og Nettwerk Publishing (nå Artwerk).

Debutalbumet ble deretter sluppet på det nordamerikanske markedet og relansert internasjonalt, og nå tok det for alvor av for bandet. De turnerte på det amerikanske kontinentet og i deler av Europa i størstedelen av 2007 og 2008, og gjorde et imponerende antall konserter. De besøkte til sammen 28 land, og gjorde 11 turnéer bare i USA.

Låten ”Fa-Fa-Fa” ble plukket opp av både Coca Cola og Apple og brukt i reklamer for gigantfirmaene. I tillegg ble låten brukt i pc-spill fra både NHL, FIFA og The Sims. Datarock har etter hvert kommet med i 15 spill fra giganten Electronic Arts.

Etter omfattende turnévirksomet de sist to årene, fant Datarock endelig tid til å gå i studio for å spille inn oppfølgeren til det fire år gamle debutalbumet. Red ble utgitt 8. juni 2009 i Europa, Asia og Oceania, og tre måneder senere i USA.

Platen ble spilt inn både i London og Bergen, og har hele fem medprodusenter: Yngve Sætre, Jørgen Træen, Kato Ådland, Jostein Steinsland-Hauge og Adrian Meehan.

Dobbel A-side-singelen Give it up & True Stories ble sluppet 18. mai som del av 7-tommerserien DATAROCK's Patriot Act hvor YAP Records og Datarock presenterer nye artister fra hjembyen Bergen. Singel nummer to, The Pretender, ble sluppet i juni.

Medlemmer

Fredrik Saroea Vokal, gitar, trommer, tangenter
Ketil Mosnes Bass, programmering, tangenter
Per-Christian Frantzen Vokal (2000)
Tom Mæland Tangenter ( - 2003)

Medvirker på

Syntax TerrOrkester
O Herliga London remikser
2008
Annie
DJ-Kicks - Annie utøver
2005