Eksterne lenker

Revisjonshistorikk

Gjør endringer

Clockwork Orange

Dannet: 1984
Splittet: 1985
Fra: Oslo

Synthband fra Oslo, eksisterte fra 1984 til 1985 og besto av Tor Dybdahl (vox, kbrds, gtr), Erik Avnskog (kbrds, programmering, f. 1961) og Jan Berg (kbrds, programmering). Rune Ananiassen var også med i en tidlig besetning. Dybdahl og Avnskog var barndomsvenner fra Kolbotn, og hadde spilt i forskjellige prosjekter siden tidlig på 80-tallet. Clockwork Orange vokste ut av disse prosjektene, men det er vanskelig å sette en eksakt dato for når bandet ble startet. Berg ble ikke med før hans eget.. Les mer..

Synthband fra Oslo, eksisterte fra 1984 til 1985 og besto av Tor Dybdahl (vox, kbrds, gtr), Erik Avnskog (kbrds, programmering, f. 1961) og Jan Berg (kbrds, programmering). Rune Ananiassen var også med i en tidlig besetning.

Dybdahl og Avnskog var barndomsvenner fra Kolbotn, og hadde spilt i forskjellige prosjekter siden tidlig på 80-tallet. Clockwork Orange vokste ut av disse prosjektene, men det er vanskelig å sette en eksakt dato for når bandet ble startet. Berg ble ikke med før hans eget band, Blue Mathue, ble oppløst høsten 1984.

Dybdahl hadde vært i London våren 1982 og sett Killing Joke og Depeche Mode, og han var også en fan av Ultravox, Japan og Simple Minds. Både synthpopen og new romantic-bølgen hadde sine norske avleggere tidlig på 80-tallet, og Dybdahl var opptatt av både den visuelle stilen og de elektroniske instrumentene som var nye for rocken i perioden.

Dybdahl skrev tekstene til alle sine prosjekter, disse er for det meste impresjonistiske og uten noe klart budskap, men fremmedgjøring og et ønske om å komme seg unna blir ofte antydet. Blant hans låttitler finner vi “Walk Away”, ”Run Away”, ”A Place To Hide”, ”And I Wish...” og ”Two Bicycles in Summertime”.

70-tallets Lou Reed og David Bowie var Dybdahls store fascinasjon, samt tanken på at det satt andre over hele kloden som man kunne skape et nettverk med. Dybdahl ønsket å kommunisere med folk som befant seg langt borte, og til en viss grad oppnådde han det. Clockwork Oranges singel er en kulthit som omsettes for rundt 50 € til synthsamlere over hele verden.

Clockwork Orange ga ut én singel – Sensation Boys/ Spellbound – på Dybdahls egen Temptation Records, presset i 1000 eksemplarer. Tekstens proklamasjon, ”We are sensation boys”, kan tas helt bokstavelig, ettersom singelen ble en hit og opplaget ble utsolgt på to uker.

Singelen ble innspilt i mars 1985 i Clan Studios i Halden, et av Norges beste og dyreste studioer på den tiden. Dette var økonomisk mulig fordi Norsk Lydskole brukte studioet i sine kurs og tilbød bandet gratis studiotid hvis de fikk bruke singelen som et skoleprosjekt i miksing og produksjon.

Ytterligere to låter ble spilt inn, og bandet var så fornøyd med den planlagte B-siden “Like Old Swiss Clockwork” at de heller ville bruke den som A-side på neste singel. I stedet brukte de en demo de hadde spilt inn hjemme, “Spellbound”, som B-side.

Personlige motsetninger førte til at bandet raknet og at andresingelen aldri kom ut. Avnskog forlot bandet, og selv om Dybdahl og Berg hadde planer om å fortsette, gikk låtskriving og øving trått, og Clockwork Orange ble lagt på is.

Avnskog ble med i Kid Death and The Nightshades, der “Sensation Boys” ble spilt inn på nytt til bandets eneste LP – Satyricon – i 1986. Han ble også lydtekniker, og Dybdahl fortsatte å gjøre demoinnspillinger med ham utover 80-tallet, ettersom Avnskog, i tillegg til å være lydtekniker, var en teknisk dyktig musiker med et godt gehør.

Medlemmer

Erik Avnskog Synthesizer, Sequencer, Guitar, Songwriter
Jan Berg Synthesizer, Sequencer, Songwriter
Tor Dybdahl Vocal, Synthesizer, Sequencer, Songwriter