Revisjonshistorikk

Gjør endringer

Berit Faaberg

Født: 10. januar 1945
Også kjent som: Berit Sørum
Fra: Bergen

Berit Faaberg spilte en viktig rolle i Bergens rockemiljø på 60-tallet, og har senere bl.a. markert seg som tekstforfatter og ildsjel i byens musikkliv. Hun kan kort og godt kalles ”Bergen Beat”-bølgens mor. Berit Faaberg er født Berit Sørum, og er ekte Bergensjente. Hun vokste opp i Bergen sentrum, og tilbragte tenårene i Sandviken. Hun ble tidlig musikkinteressert, og begynte i 1962 i Ole Bjerkes platebar. Her traff hun mange av musikerne i byen, og begynte etter hvert å hjelpe.. Les mer..

Berit Faaberg spilte en viktig rolle i Bergens rockemiljø på 60-tallet, og har senere bl.a. markert seg som tekstforfatter og ildsjel i byens musikkliv. Hun kan kort og godt kalles ”Bergen Beat”-bølgens mor.

Berit Faaberg er født Berit Sørum, og er ekte Bergensjente. Hun vokste opp i Bergen sentrum, og tilbragte tenårene i Sandviken. Hun ble tidlig musikkinteressert, og begynte i 1962 i Ole Bjerkes platebar. Her traff hun mange av musikerne i byen, og begynte etter hvert å hjelpe dem med å skrive ned tekster.

I 1964 var det musikerstreik i Oslo. rolv_wesenlund Rolv Wesenlund var på den tiden innspillingssjef for Philips, og prøvde nå å finne talenter utenfor hovedstaden. Dette fikk Berit Sørum nyss om, og skrev brev rett til Wesenlund. Derfra var ikke veien lang til at ”Bergen Beat” ble et begrep – og antagelig var det også Berit som fant på navnet. I årene 1964 til 1966 kom det ut en lang rekke singler under denne paraplyen, med artister som Tom de Lange & Rythmic Six, Helge Nilsen & The Stringers, Sverre Faaberg and The Young Ones (som skiftet navn til Davy Dean & The Swinging Ballads), The Jokers og The Quartermasters.

Hun giftet seg etter hvert med artisten Sverre Faaberg, som nok må kunne kalles Bergens store rockekonge på 60-tallet. Samtidig var hun fotograf og journalist i Bergensavisen, med særlig vekt på stoff om ungdom og musikk. Etter hvert prøvde hun seg også som tekstforfatter på norsk, og ble straks tatt opp i stallen til RCA Norge. I 1969 skrev hun også alle tekster til ektemannens solo-LP “I objektivet”.

Den mest kjente teksten til Berit Faaberg er nok ”En slant til trikken hjem” fra samme år, som snart var spilt inn av både New Nashville Group og the_buccaneers The Buccaneers. Senere er den gjort i forskjellige av mer enn 30 band og artister. Hun gjorde også en nynorsk oversettelse av ”The Ballad of Bonnnie and Clyde” av Merle Haggard og Bonnie Owens. En lang rekke av hennes tekster og oversettelser er spilt inn av artister som Country Snakes, Bjøro Håland, Ottar ”Big Hand” Johansen, Lillian Askeland, Sputnik, Nordre Sving og Scandinavia.

Berit Faaberg er godt omtalt i boken ” Rock & sprell mellom syv fjell” fra 2009. Hun er i dag æresmedlem av Bergen Beat Club, der hun har vært sekretær og styremedlem. Hun må også få mye av æren for suksessen til klubben og miljøet.