Revisjonshistorikk

Gjør endringer

Andreas Fliflet

Født: 19. mars 1965

Bassist, vokalist, sagist, produsent, komponist, f. 19. mars 1965 i Bergen. Står bak verdensmusikkprosjektet Jienat, som kombinerer nyskrevet arktisk verdensmusikkrepertoar med høydefinert surround/kringlyd. Gikk til finalen i finske åpne mesterskapet i sagspill 2000. Fliflets foreldre, Albert Lange Fliflet (1908-2001) og Marianne Tudeer Fliflet (f. 1924) flyttet fra Lund i Sverige til Bergen året før Fliflet ble født. Med sterke musikkinnslag i huset og med bl.a. storebror Gabriel Fliflet (f. 1958) noen år foran i løypen var det ikke besynderlig at Andreas.. Les mer..

Bassist, vokalist, sagist, produsent, komponist, f. 19. mars 1965 i Bergen. Står bak verdensmusikkprosjektet Jienat, som kombinerer nyskrevet arktisk verdensmusikkrepertoar med høydefinert surround/kringlyd. Gikk til finalen i finske åpne mesterskapet i sagspill 2000.



Fliflets foreldre, Albert Lange Fliflet (1908-2001) og Marianne Tudeer Fliflet (f. 1924) flyttet fra Lund i Sverige til Bergen året før Fliflet ble født. Med sterke musikkinnslag i huset og med bl.a. storebror Gabriel Fliflet (f. 1958) noen år foran i løypen var det ikke besynderlig at Andreas Fliflet begynte å ta musikkundervisning, først på piano og fiolin, deretter bassgitar.

Etter videregående skole ble Fliflet hodejaget til å bli med i gruppen Man Maid, som var i ferd med å forberede sin debutplate. Den ble innspilt i januar 1985 i Viking Studio i Øksendal, og ble utgitt samme høst av RCA/Grammofon Electra. TV-opptredender på datidens toneangivende live-programmer fulgte. En Storbritannia-turné ble gjennomført sommeren 1986, parallellt med at arbeidet med oppfølgerplaten Who's That Man pågikk. Etter en første innspillingsrunde i hit-fabrikken Soundtrade Studios i Stockholm bestemte Man Maid seg for å fullføre arbeidet i Sigma Studio i Bergen. Plateslippet ble frontet av eget TV-program innspilt på daværende Oleana i Bergen.

Vinteren 1988 flyttet Fliflet til Boston, hvor han tok Bachelor of Music ved Berklee College of Music, Master of Music ved New England Conservatory, flyttet til New York samtidig som han pendlet til Boston og påbegynte en Doctorate of Musical Arts. I løpet av studietiden ledet han band som blant andre inkluderte Paula Cole, Abe Laboriel Jr. og Hilmar Jensson. I disse årene studerte Fliflet bl.a. med Jerry Bergonzi, George Russell, Jimmy Giuffre og Dave Holland.

Fra vinteren 1994 fikk han jobb først som distrikstmusiker, senere landsdelsmusiker, og flyttet fra Bronx til Hammerfest. Det var nærliggende å begynne å arbeide med samisk musikk. Foruten å turnere med Mari Boine og Marion Palmer innledet Fliflet samarbeid med Marit Hætta Øverli. Flere Nordamerika-turneer fulgte, og sammen sto de bak Jienats første plate Daja, som kom i 2000. Her brøt de med det tidligere pop-band-konseptet, og Fliflet arrangerte all musikk for tre perkusjonister, bass og vokal. Platen ble i hovedsak spilt inn i Atlantis Studio i Stockholm, med pålegg i Fliflets eget studio Joikeredet i Hammerfest. André Ferrari, Micke Nilsson og ikke minst Fredrik Gille utgjør rytme-laget på denne platen.

Jienat vant fylkesfinalen i Finnmark i den landsdekkende konkurransen om Tusenårslåta høsten 1999 (arrangert av NRK P1 og VG) med låten Daja Juoida. Dette var også singellåten fra Jienats kommende plate.

Daja ble innkjøpt av Kulturrådets innkjøpsordning, og ble spilt bl.a. på BBC, CBC og andre tonangivende stasjoner.
Jienat ble også invitert av Rikskonsertene til å være artister på konsertserien Etnisk Musikkcafé vinteren 2000.

Fliflet ble forespurt av Gyldendal om å være medforfatter for boken Trollstilt, som ble brukt i musikkundervisningen i videregående skole.

2003-2004 tok Fliflet et sabbatsår i Buenos Aires, hvor han bl.a. medvirket på festivaler med fløytisten Alejandro Santos fra Al Di Meolas band.

Etter retur Norge ble Fliflet spurt om å undervise deltid ved Musikkonservatoriet i Tromsø, noe han har fortsatt med siden.

Som en utvikling av prosjektet Jienat begynte han i 2008 å planlegge innspilling av neste plate i ekte surroundlyd. Dette er ikke noe nytt i klassisk sammenheng, men innen pop/folkemusikk hadde det tilsynelatende aldri vært gjort før. Lindberg Lyd ble innleid som konsulenter, og i 2010 var fonogrammet Mira ferdig. Platen er den første kommersielt tilgjengelige utgivelse som gjør bruk av kildinsamisk. Den er spilt inn i en rekke land, bl.a. i Salvador de Bahia, Brasil; i Argentina, i Finland og i Norge. Den ble utgitt som en 2-plates-pakke med en Pure Audio Blu-ray og en Hybrid SA-CD. Det betyr at platen har to lag– ett lag som leses som vanlig av regulære CD-spillere, og ett lag som inneholder HD-lyd i surround.

Platen avanserte til 61. plass i ZoneMusicReporters liste for radiospilling i USA av New Age/World Music, og den er anbefalt som referanseplate innen lyd av bl.a. Stereophile, Audio Beat, Sound On Sound, og en rekke andre bransjemagasiner. Utgivelsen ble kvalifisert til første nominasjonsrunde i seks kategorier i 53rd Grammy Awards. Platen er støttet av Fond for lyd og bilde, Sametinget, m.fl.

Jienat fikk Festspillene i Nord-Norges turnéstipend 2012. Som et ledd i å utforske mulighet for audiofil/surround-lyd live ble det ikke brukt konvensjonelt PA-anlegg på denne turen, men derimot syv Bose L1-systemer, ett system for hver person på scenen. Her medvirket André Ferrari, Micke Nilsson, Valter Kinbom, Åsa Granlund, Maria Juuso og Johanna Grüssner.

2012 byttet Fliflet bopel til Bergen, mens hans firma fortsatt har base i Hammerfest. Her har han vært innspillingsansvarlig for prosjekter med bl.a. artister som Ivar Thomassen og Petter Carlsen. Han har i årenes løp turnert med bl.a. Angelique Kidjo, Mory Kante, Arto Tunçboyacian (Zawinul Syndicate), Jan Eggum og Gustavo Bergalli.

Han har skrevet og spilt inn musikk til en lang rekke ballettforestillinger og koreografier for bl.a. Reidar Sjøset, Silje Nordheim, Anne Katrine Haugen, Ingunn Tarebø-Myre, m.fl.

Medlem i

Jienat Komponist, produsent, tekniker, bass, vokal, sag (1999- )
Man Maid Bass (1984 - 1989)