Rogaland

Følger vi kystlinjen nedover fra Bergen, hadde punk og new wave i Haugesund, Bryne og Stavanger en minst like trang fødsel som i Bergen. På Bryne fant imidlertid tenåringene Brigt Bjerga og Bjarne Håland sammen på videregående allerede i 1978. Inspirert av Sham 69, The Clash, The Stranglers og TRB fikk de med seg Erik Mellesdal og Jogrim Erland og tjuvlånte studioet til Rogaland Distriktshøgskole. Der spilte de inn den selvproduserte singelen «Clever London Houses» / «Leie av gymnaset» i 1980, som de ga ut på sin egne label, Rass Rekårds. Ana Konda hadde et 30-talls spillejobber, de fleste lokalt, blant annet som support for Oslo Beurs, før de overraskende vant landsdelsfinalen i NM i Rock i 1981 og ble oppløst natten etter landsfinalen i Trondheim.

Brigt Bjerga i Ana Konda

Brigt Bjerga i Ana Konda

Johnny Liadal i Blister

Johnny Liadal i Blister

Harry Nordskog i Data-Kluss

Harry Nordskog i Data-Kluss

Haugesund er en by litt utenom de fleste lysløyper for større turneer, og lite skjedde før fanzinene Konkurs & Kaos og Pigg Av! kom midtveis i 1980. Ingen lokale saker å melde om bortsett fra en rapport fra en ungdomsklubb på Tuestad utenfor byen i slutten av mai. En avisannonse avslører invitasjon til Punk-rock-kveld, men Harry Nordskog, redaktøren i K&K, måtte selv ha med seg singler for å høre relevant musikk over anlegget, før punkkarnevalet durte over i discodans. I #2 fulgte Konkurs & Kaos opp med å intervjue Stavangerbandet Det Pene Bæn, men intet nytt fra hjembyen, selv om det gikk rykter om at redaktørens eget band, Data-Kluss hadde noe på gang.

Harry Nordskog, Konkurs & Kaos:

I Haugesund debuterte Data-Kluss på en egenarrangert konsert på Folkets Hus. Vi arrangerte mange konserter der med en del lokale band.

På tampen av året dukket også fanzina Baksnakk opp, laget av gitaristen i det nystartede nyrockbandet Blister (senere Im Nebel som igjen ble til The Colors Turned Red). Da hadde en gruppe ungdommer allerede åpnet den lokale rockeklubben HBF, for anledningen på utestedet Estrella. I løpet av våren 1981 dukket flere band opp, og HBF arrangerte konserter med band som Blister, Kviin, Reflection, Data Kluss, Slips (fra Karmøy), I Rus, The Suicides og Ugras, og enda en fanzine, Døgnflue, ble musikkformidler i et par minutter.

Svein Arne Tinnesand, Stavanger Rockeklubb:

I løpet av høsten ‘79 begynte de første punkerne å dukke opp i Stavanger. Våren 1980 tok noen et initiativ til å samle punkerne. Da hang det en lapp rundt på byen med følgende budskap: «Punkere møt fram med det gamle lokomotivet på jernbanestasjonen lørdager kl.13.00.» Ingen vet lenger hvem som sto bak oppfordringen, men faktum er at store deler av kjernen i det som skulle bli Stavanger Rockeklubb, møttes nettopp på grunn av disse lappene.

Punkerne ble synlig i bybildet, men konsertscenen var fremdeles like dansebandorientert. Det var ingen lokale rockeband å se, heller ikke da Oslo-gruppa Lumbago fikk spille en hel uke på Korvetten i desember 1979. Korvetten hadde som eneste etablerte konsertlokale en politikk i å prioritere rock framfor danseband, noe som resulterte i at band som The Aller Værste!, The Cut og De Press fikk én-ukes engasjementer der etter hvert.

Svein Arne Tinnesand,»>Stavanger Rockeklubb:

De fleste i rockeklubben var under 18 og hadde ikke noe forhold til utelivet. Den viktigste plassen for oss over 18 var Korvetten, der det var live-musikk i kjelleren. Både Lumbago og The Aller Værste! og mange andre hadde konserter der.

Det eneste rockbandet i byen var Stavangerensemblet, egentlig en fortsettelse av flere av byens danseband, en fortsettelse man også fant paralleller til i grupper som Mods og Asfalt. Mods var opprinnelig startet som dansebandet Catrix på Rennesøy utenfor Stavanger midt på 70-tallet. Med en nyrekruttert Morten Abel deltok de i NM i Rock 1980, før de skiftet navn og delvis stil, og fikk kontrakt med Desperado, en underlabel av Slagerfabrikken. Asfalt var en soulrockgruppe som ble kjent samme år, men også her var medlemmene folk med bakgrunn i danseband, som Bernard Jenkins, Froddis Hot Five, Barock og Nurk Twins. Gjennom dansebandenes nettverk etablerte disse gruppene seg raskt i Rogaland og Norge forøvrig. Litt urettferdig ble nettopp disse bandene hypet som Stavanger-rockens sanne ansikt, for de hadde lite med grasrotrocken å gjøre. De unge tenåringsbandene Det Pene Bæn og Mops (ikke å forveksle med Mods) hadde en mye lengre vei å gå. De hadde ikke nettverket, måtte først lære seg å spille og samarbeide.

Først ute var Jan Didn’t & The Windows som bokstavelig talt ble kranglet sammen i februar 1980, før de skiftet navn og slo seg til ro med Det Pene Bæn. I intervju med Konkurs & Kaos klaget de over forholdene og forskjellsbehandlingen mellom danseband og rockeband i hjembyen: «Kommunen må få fingen ut og gjøre noe positivt med A.H.A.-huset.» DPB skrev (hovedsaklig) norske tekster om egenopplevde, nære konfrontasjoner som da gitaristen ble kastet ut av den lokale musikkforretningen etter å ha knekt en pick-up. Da Stavanger Rockklubb endelig fikk åpnet i november, inviterte de bergensbandet Krampe til å headline sammen med nettopp Det Pene Bæn og Mops på Rosenkildehuset. DPBs første single kom ut i 1981 i form av «Voksent liv»/«I Took His Temp». Mops kom aldri så langt, selv om kommunen åpnet for muligheter til å øve i det såkalte A.H.A.-huset senere på året. «Den eneste måten å utvikle et større alternativt musikkmiljø er kun ved å pøse på med konserter, arrangere flere og flere. I begynnelsen vil det bare være de samme folka som kommer hver gang, men etterhvert vil flere og flere nye fjes dukke opp,» oppmuntret lederen i ’79-Kriser fra hovedstaden. Det gjorde de i Rogaland, og i løpet av 1981 var rockeklubbene i begge byene etablert med faste arrangementer.

Harry Nordskog, Konkurs & Kaos:

I løpet av de første månedene i 1981 ble det arrangert en konsert med Slips fra Jessheim, Front Page og Blister fra Haugesund. Det tror jeg var den første konserten som ble arrangert av punkerne sjøl og ikke Korvetten.

De Press live i Haugesund

De Press live i Haugesund

Materialet er hentet fra Trygve Mathiesens bok "Tre grep og sannheten - Norsk punk 1977-1980" fra Vega Forlag (2007). Boken kan kjøpes hos bokhandlerne eller bestilles direkte fra www.vegaforlag.no.