Tone Ringen

Velg forbokstav på

Platen ''Møte'' med Tone Ringen kom ut i 1974, og inneholdt hovedsakelig Ringens egne melodier til tekster av Aslaug Vaa, Tor Jonsson, Einar Skjæraasen og Inger Hagerup
Platen ''Møte'' med Tone Ringen kom ut i 1974, og inneholdt hovedsakelig Ringens egne melodier til tekster av Aslaug Vaa, Tor Jonsson, Einar Skjæraasen og Inger Hagerup

26.01.1946 -

Sanger, skuespiller, komponist og forfatter, f. 26.01.1946 i Mjøndalen.

Hun debuterte i 1966 som Tuptim i The King And I på Det Norske Tea­tret, tre år før hun ble uteksaminert fra Teaterhøg­skolens operaklasse i 1969. I 1970 spilte hun Valen­cienne i Den glade enke på Den Nationale Scene, og samme år ble hun ansatt ved Det Norske Teatret, der hun først var Antonia i Mannen frå La Mancha. Til hennes mange musikalroller hører Leiaren i Zorba (1971), Milja og Olina i Ungen (1981), Maria i West Side Story (1982) og Jenny i Trost i Taklampa (1982). Hun hadde en hovedrolle i intimmusikalen Kviskring i vind (1976).

Tone Ringen har hele tiden vært en sentral figur i teatrets kabaretoppsetninger, som Jacques Brel er her i kveld og bur bra i Paris (1975, 148 forestillinger), Prøysenprogrammet Når groværet kjem (1980), Theodorakis­forestillingen Snart gryr ein morgon! (1982) og en forestilling bygget på Gilbert Becauds viser. Særlig har hun hatt suksess med sine egne intimkabareter, som So vandra dei til møte (1973), Spurde dei meg (med Bjørn Ska­gestad, 1975) og Songen frå berget (1979) og flere andre, også mange lørdagskabareter, bl.a. med berlinerviser og med egne tonesettinger av Tove Ditlevsens lyrikk.

På 90-tallet har hun sunget Arne Nordheims musikk til forestillingene Antigone og Draumkvedet, der hun var Jomfru Maria, og hun var den vettskremte skriveren Kristen Griffel i Egil Monn-Iversens musikalversjon av Holbergs Den Stundeslause. Etter tusenårsskiftet har hun ved siden av medvirkning i suksessen Musical Musikal, særlig gjort seg bemerket med egne lyrikkprogram­mer.

Tone Ringen debuterte på plate i 1971 med to LP­-plater samtidig, Vise og Fare Thee Well. De fikk stor oppmerksomhet, ledet til flere egne TV-programmer, og plasserte henne sentralt blant nors­ke visekunstnere. På Kvilestein (1972) synger hun egne tonesettinger av Tor Jonsson, Herman Wil­denvey og Einar Skjæraasen, ved siden av et bredt repertoar som strekker seg fra Joni Mitchell og Andrew Lloyd Webber til Hartvig Kiran og stev og folketoner. Hun fortsetter i samme spor på Møte (1974), der hun også har tonesatt Inger Hagerup og Aslaug Vaa.

Hennes kanskje beste LP, Heks (1979), er basert på forestillingen Songen om berget, med bl.a. egne tekster og tonesettinger av Haldis Moren Vesaas og Tove Ditlevsen. Hun tonesatte Erik Byes «Vilborg og Olav-Kongen», som han synger på Gammel er min fjord (1984). Hun har også skrevet musikkdramatikk til egen musikk, Skjønnheten og udyret (Oslo Nye Teaters Dukketeater 1988) og en fabel over norrøne skapelsesmyter, Eingong var ingenting, som var Hordaland Teaters åpningsforestilling i 1989.

Ellers har hun utgitt visebøkene Ord blir tonar (1974) og Den bergtatte (1976), lyrikk og romaner. Både som opphavskvinne og utøver er hun særlig opptatt av forholdet mellom mann og kvinne, og av kvinners plass både i historien og i mytologi og eventyr.

Tekstmaterialet er hentet fra boken "Norsk pop- og rockleksikon" fra Vega Forlag (2013). Redaktører for boken er Jan Eggum og Jon Vidar Bergan. Bidragsytere er Willy B, Arvid Skancke-Knutsen, Øyvind Holen, Svend Erik Løken Larsen, Vidar Vanberg, Marta Breen, Trond Blom, Eirik Kydland, Bård Ose, Siren Steen og Frode Øien. Boken kan kjøpes hos bokhandlerne eller bestilles direkte fra www.vegaforlag.no.