Kurt Foss og Reidar Bøe

Velg forbokstav på

''Kurt Foss og Reidar Bøe synger'' (1965) er duoens eneste LP-utgivelse
''Kurt Foss og Reidar Bøe synger'' (1965) er duoens eneste LP-utgivelse


Kurt Foss (t.v.) og Reidar Bøe (t.h.) sammen med tekst­forfatteren Arne Paasche Aasen med «Bak glemselens slør»
Kurt Foss (t.v.) og Reidar Bøe (t.h.) sammen med tekst­forfatteren Arne Paasche Aasen med «Bak glemselens slør»


Kurt Foss og Reidar Bøe ble også kalt Radiofantomene, og kjenningsmelodien var «Fantomene» med tekst av Erik Diesen (innspilt i 1949, på EP i 1959)
Kurt Foss og Reidar Bøe ble også kalt Radiofantomene, og kjenningsmelodien var «Fantomene» med tekst av Erik Diesen (innspilt i 1949, på EP i 1959)


«Blåveispiken» med tekst av Arne Paasche Aasen ble Foss og Bøes største slager, med 100 000 solgte på begynnelsen av 50-tallet!
«Blåveispiken» med tekst av Arne Paasche Aasen ble Foss og Bøes største slager, med 100 000 solgte på begynnelsen av 50-tallet!


1947 -


Kurt Foss (01.01.1925–17.10.1991) og Reidar Bøe (25.05.1925–08.08.1969), sangere (duo), komponister og revyartister, begge fra Bergen. Kurt Foss var gift med Torhild Lindal fra 1958. De var to av de som regel ni kjuaguttene som ble landskjente i 1938–1942 som Bergens Munnspillorkester. På orkesterets plateinnspillinger på Columbia i disse årene, kan man høre Kurt Foss som 14-årig solist i «Kjærlighetens melodi» (1938, «Penny Serenade»), og de står sammen som opphavsmenn til «Cowboy Jim» (1941). Kjenningsmelodien deres var «Lytt til de muntre toner». De debuterte i radioen og hadde finalenummeret i en revy på Den Nationale Scene 1939.

Foss og Bøe gikk i samme klasse på Dragefjellet skole, og oppdaget fort at stemmene deres kledde hverandre. Bøe sang melodistemmen, Foss over- og annenstemme. Like etter krigen begynte de å arbeide profesjonelt som duo, og platedebuterte 1947 med «Grønlandsvisa»/«Paitepu». I 1949 spilte de inn fire nye titler, samlet på EP 1959, bl.a. kjenningsmelodien «Fantomene» (eller «Fantombrigaden») med tekst av Erik Diesen, som senere kom til å skrive mye av det mer crazy-pregede visematerialet deres. Samme år debuterte de hos Jens Book-Jenssen i Sirkusrevyen på Kontraskjæret. De var med på hans turné Slagerparaden 1950/51 og i høstrevyen Fra det ene – til det andre på Chat Noir. De var senere med i flere revyer, og lanserte Arild Hagas «Vi ikkje nokke vi» (plateversjon 1963) og Einar Schankes «Ro» (1959) på Chat Noir. Landskjente ble de gjennom radioserien Ungdommens Radiomagasin, der de var faste innslag sammen med The Monn Keys. Programlederen Erik Diesen lot dem dukke opp på de underligste måter fra «et hull i kjelleren», derav betegnelsen Radiofantomene.

I 1949 begynte de sin lange tilknytning til grammofonselskapet NERA, på etiketten Musica, fra 1956 på RCA. De første innspillingene gjorde de sammen med Jens Book-Jenssen i «Vi er dus med hele byen»/«Av alle verdens refrenger» og «Det blir atter sol og sommer». Senere hadde de en av sine største suksesser med Book'n, «Nordlandsnetter» (1952). Den første Musica-platen med Kurt Foss og Reidar Bøe var en nyinnspilling 1949 av «Grønlandsvisa»/«Paitepu». I 1950 kom tonesettingen av Arne Paasche Aasens «Blåveispiken», ønske­konserttraveren som ble deres mest solgt plate, i et opplag på den gang usannsynlige 100 000. Ved siden av de mange elleville «crazy»-innspillingene, hovedsakelig med tekster av Erik Diesen, Arne Bendiksen og Arild Haga, som «Det ringer, det ringer» 1953, «Bestemamma Ravn» 1951, «Hawaii-parodi», «Jim & Bill»-sangene og «Om igjen» (1965), tonesatte de mange av Arne Paasche Aasens populære dikt, som «Vandringsmenn synger» (1955), «De nære ting» (1955) og «Lakenmonogram» (1958). Kristian Hauger skrev melodien til «Tre yndige små mus» (1950).

Med fin melodiføring og nerve for lyrikk, maktet Kurt Foss og Reidar Bøe smakfullt og likevel med bred populær appell å tonesette lyrikk av bl.a. Herman Wildenvey og Gunnar Reiss-Andersen. Aller høyest nådde de imidlertid med Jakob Sandes dikt, som «Fabel», «Tusselåt» og «Stubb» (1951), «Fantefylgje» (1953), «Flyttelasset», «Kallen og katten», «Ola Jungmann» og «Sjømannsvise» (1954), «Da Daniel drog», «Musa i orgelet» (1956), «Kleppe-Marit» og «Den vesle jenta og folungen» (1957) og «Grannar» (1957). Med disse klarte de til og med å gjøre nynorsktekster populære selv i Bergen, og gjorde utsagnet om at nynorske tekster ikke er salgbare til en løgn.

Til sammen spilte de inn rundt 130 titler. Av disse ble en del samlet på åtte EP-plater og etter hvert på én enkelt LP i 1965. I 1951–53 gjorde de også 14 innspillinger på svensk. Deres siste utgivelse sammen var «Beste nordmann nr. 4»/«Døla-Twist i måddern stail» (1965). I 1968 spilte Reidar Bøe inn fire titler, mens Kurt Foss var med i Leif Justers siste revy på Edderkoppen, Fluer i nettet (1967). Etter Reidar Bøes død fortsatte Kurt Foss som artist i noen år, og var også aktiv i andre teaterfunksjoner, bl.a. på ABC-teatret. Han spilte inn én LP i 1981, og flyttet tilbake til Bergen i 1989. En av hans siste opptredener var i en julesending i TV, der han sang noen av de gamle visene.

Kurt Foss og Reidar Bøe var ordentlige bohemer, mer opptatte av artisteriet enn av økonomisk vinning. De hadde sterk publikumsappell, og stor suksess med sine mange turneer og enkeltopptredener og med de altfor få TV-opptakene. Med beat-generasjonens inntog midt på 60-tallet, ble det sofistikerte lydbildet til Kurt Foss og Reidar Bøe oppfattet som gammeldags, og i mange år ble de først og fremst husket som dem som synger «Blåveispiken» i Ønskekonserten. Rune Larsen og Tor Endresen har spilt inn en hyllestplate med mange av sangene deres, og og i 2004–06 kom det tre etterlengtete samlinger med en del av deres kjente sanger.
Tekstmaterialet er hentet fra boken "Norsk pop- og rockleksikon" fra Vega Forlag (2013). Redaktører for boken er Jan Eggum og Jon Vidar Bergan. Bidragsytere er Willy B, Arvid Skancke-Knutsen, Øyvind Holen, Svend Erik Løken Larsen, Vidar Vanberg, Marta Breen, Trond Blom, Eirik Kydland, Bård Ose, Siren Steen og Frode Øien. Boken kan kjøpes hos bokhandlerne eller bestilles direkte fra www.vegaforlag.no.