Psykisk tortur

Velg forbokstav på

Støyprosjekt fra Bodø, aktivt fra 1984 til 1986 og gjenforent i 2006. Psykisk Tortur startet som en duo med Lars Nicolaysen (metallperkusjon, vokal, tapes, lydeffekter, sementblander, elektrisk drill) og NXP (aka Tore Nilsen, senere Stemland, metallperkusjon, vokal, lydeffekter, elektrisk drill).

Musikalsk var de inspirert av eksperimentell og ukommersiell musikk, artister så forskjellige som Einstürzende Neubauten, John Cage og NON. De brukte en backingtape med forhåndsinnspilt støy, og på de fleste konsertene også musikk av Luiza Fernandes og Randi Hansen. De betegnet sin musikk som "Rytmisk industrimuzak for de små masser". Både Nicolaysen og Nilsen hadde bakgrunn fra miljøet rundt den absolutt ukommersielle Bodø Raa Raakk Klubb og bokkaféen Låven.

Psykisk Tortur debuterte i oktober 1984 på ungdomsklubben Gimle i Bodø under et Raa Raakk Klubb-arrangement. Fra denne finnes det utdrag på samlekassetten Rock mot sjøhuset. Kort tid etter ble duoen utvidet med DSD (dvs. Den Sorte Dame, aka Hild Strandbakk, metallperkusjon), som sammen med Nilsen også utgjorde duoen Asod Dvi.

Som trio varmet de opp for Ym:Stammen på Sinus i april 1985, og denne konserten er i sin helhet med på Erindringer. På grunn av en konflikt med Sjøhuset, hvor Bodø Rockeklubb arrangerte sine konserter, ble denne konserten annonsert under navnet N.L. Forkortelsen må antas å stå for Nervøse Lidelser, som er navnet på Nicolaysens solo-støyprosjekt. Konserten hadde et lydnivå som gjorde at bardamene tok på hørselsvern, og det ble innført røykeforbud da oljefatene bandet brukte som perkusjonsinstrumenter viste seg å inneholde flybensin.

Instrumenteringen inkluderte en sementblander som var fylt med knust glass. Denne ble tømt utover scenegulvet som en avslutning på konserten, noe som førte til at Ym:Stammens sett måtte utsettes til man var ferdig med å feie gulvet for glass og flybensin. Stemland og Nicolaysen ble gjort til æresmedlemmer av Bodø Rockeklubb etter denne konserten.

Videre gjorde de en spillejobb som duo i kjelleren på bokkaféen Låven. Opptaket herfra er også med på Erindringer. Stemland og Nicolaysen rev en vegg i løpet av denne konserten. Psykisk Tortur var en trio igjen da bandet gjorde sin avskjedskonsert, en utendørskonsert i Rensåsen som en del av karnevalet i Bodø i juni 1985. Denne gigen utviklet seg til en vill jamsession der de fleste i Bodøs støymiljø deltok, og samtlige deltagere skal ha vært blodige da det hele var over.

Erindringer kom ut i ‘85 da Stemland sendte en kassett til Bjørn Magnhildøen og hans selskap Broadway Broadcasting i anledning utgivelse av en samlekassett. Magnhildøen mente musikken ikke passet inn på samlekassetten, men fikk tillatelse til å bruke den i andre sammenhenger. At det han hadde tenkt seg var en egen utgivelse bare med Psykisk Tortur, var det ingen som fikk vite før utgivelsen var et faktum. Bandet regner likevel ikke dette som en bootleg. Magnhildøens covertekst, om dada og futurisme, viste også at han og bandet var på bølgelengde.

Juryen (aka Anders Moe) brukte opptak av debutkonserten til å remixe og legge på nye lydeffekter. Denne komposisjonen fikk navnet ”Energi skal utløses i luft” og utgitt kreditert til Juryen & Psykisk Tortur på samlekassetten State of the Art.

Samarbeidet mellom Psykisk Tortur og Juryen ble også til bandet Scream Your Dance, med Nicolaysen (metallperkusjon), Stemland (metallperkusjon) og Juryen (kassettspiller-mixing). De holdt en konsert på Låven i Bodø 8. mai 1986, for deretter å bli oppløst. Et utdrag fra denne konserten ble senere utgitt som Juryen på samlekassetten Absolute Musique's Schizofrene Festsamler 1987. Musikalsk var det industrimusikk ikke ulikt det uttrykket Psykisk Tortur var blitt kjent for. Et bilde fra konserten finnes i Morten Andersens fotobok White Nights fra 2006, listet som Psykisk Tortur i innholdsfortegnelsen.

Denne konserten ble siste fremstøt på en god stund, da Stemland og Strandbakk flyttet til Oslo. Muligheten for å starte opp igjen kom i 2006. Da startet Stemland og Ronny Wærnes, med hjelp fra Nicolaysen, en årlig festival for eksperimentell musikk, Nødutgangfestivalen, og en CD-R-label, Go To Gate Records.

Ronny Wærnes ble med i Psykisk Tortur våren 2006, samtidig ble instrumenteringen for alle tre laptop, metallperkusjon og elektrisk verktøy. Trioen konsertdebuterte på Nødutgang 2006, et opptak som ble utgitt som Live At Bremnes Fort July 2. 2006. Bremnes Fort er ikke et fast konsertlokale, men et hull i fjellet der det er fire varmegrader året rundt og plass til ca. 100 mennesker. Ettersom bandet hadde med seg datautstyr for titusenvis av kroner på scenen, var konserten betydelig mindre destruktiv enn tidligere spillejobber. Men vinkelsliper, drill og bor ble fremdeles benyttet. Et oljefat ble brukt som basstromme, med hammer som trommestikke.

Psykisk Tortur varmet i november 2006 opp for Lisa Dillan på Sinus i Bodø. I et avisintervju i etterkant av denne konserten uttalte de at de ikke har spilt konserter på 20 år fordi de var blitt nektet å spille i Bodø på grunn av sin musikalske stil. Oppvarmingskonserten for Dillan ble siste konsert med Stemland. Siden har de vært en duo av Nicolaysen og Wærnes, og denne besetningen spilte sin første konsert på Noise Fest 2 på Gimle i Bodø i februar 2007.

Biografien er skrevet av Tore Stemland. Materialet er copyright © Rockheim.