Gatas Parlament

Velg forbokstav på

Hiphopgruppe fra Oslo, bestående av brødrene Elling ”Batman Zedong” Øgrim Borgersrud (f. 15.03.1975) og Aslak Øgrim Borgersrud (f. 06.06.1978) og Martin Raknerud (f. 06.11.1978) alias Don Martin.

Gruppa ble dannet i 1993, og ble med EP-en Autobahn til union (1994) den første norskspråklige hiphopgruppa som ga ut plate. Gatas Parlament er revolusjonære sosialister, og på plate har de helt siden debuten fremmet sine politiske og personlige synspunkter med stor selvsikkerhet og agitatorisk kraft.

Storebror Ellings musikalske barndom besto av The Monroes, Drama, The Fat Boys, Beastie Boys, gamle arbeidermarsjer, sosialistiske kampsanger og visebølgen fra 1970-tallet. Og det var nettopp i krysningspunktet mellom musikalsk aktivisme, melodiøs pop og hiphop Gatas Parlament skulle plassere seg.

Elling var punker og blitzer, men på tampen av 1980-tallet falt han pladask for politisk hiphop med Public Enemy i spissen. Tidlig på 1990-tallet begynte Durative Booking å arrangere hiphopkonserter på Blitz, noe som lokket oslogrupper som Lament Configuration, Warlocks og Conspiracy 2 Murda til Blitz.

Elling fant raskt tonen med Don Martin i Conspiracy 2 Murda, og Gatas Parlament ble født i 1993. Navnet var inspirert av Carl I. Hagen som hadde uttalt at ”gatens parlament” styrte Norge etter at demonstranter kastet egg på ham, og den danske hiphopgruppa Vote 4 Truckers’ album Gadens parlament (1990). Aslak ble mer eller mindre shanghaiet til gruppa av storebror.

”I 1993 var det en nasjonalistisk vind på venstre fløy som følge av EU-kampen, og den gjorde det viktig for oss å rappe på norsk. Vi så hvor stort dansk rap ble i Danmark og tenkte at norsk rap også ville slå an. Vi trodde vi måtte drive på noen år, men så ville det ta av,” sier Elling i boka Hiphop-hoder (2005).

Gatas Parlament hadde to mål med Autobahn til union (1994): De ville vise at det gikk an å rappe på norsk, og de ville forhindre at Norge ble med i EU. Det siste målet klarte de greit, men det skulle ta langt flere år å overbevise det norske hiphopmiljøet om at norsk språk kunne brukes i sammenheng med harde beats og smarte rim.

Gruppa ble i utgangspunktet møtt med sterk skepsis fra det etablerte hiphopmiljøet i Oslo, men med sine første plater og konserter plantet Gatas Parlament frøene til den norskspråklige hiphoprevolusjonen. De ble sakte, men sikkert et forbilde for flere norskspråklige rappere. Klovner i Kamp oppsto i beundring av blant andre Gatas Parlament.

EP-en Slå tilbake kom i 1996, og ble fulgt opp av Naturkraft (1997), en protest mot bygging av gasskraftverk, utgitt i samarbeid med Natur og Ungdom. I 1997 dannet Gatas Parlament og rapperen og produsenten Jester også hiphop-interesseorganisasjonen Rhythm And Rhymes (RAR), som senere utviklet seg til et plateselskap.

I 1999 ga gruppa ut singelen Stem Gatas Parlament på RAR, samtidig som Don Martin sluttet for å konsentrere seg om en solokarriere med engelskspråklig rapping i høyt tempo – inspirert av Public Enemy og engelsk ”britcore”. I 2000 slapp han EP-en Episode 1 – The Resurrection, platedebuten til Conspiracy 2 Murda, fulgt av The Al Dente EP (2001) og Radio Alarmclock EP (2003) som Don Martin.

I mellomtiden hadde Elling og Aslak blitt kjente navn i det norske hiphopmiljøet. Gatas Parlament fikk forsida i Avis1 og VG i 2000, etter at de skjelte ut kronprins Haakon fra scenen under hiphoparrangementet Norwegian Hood på Rockefeller. I 2001 kom singelen Asfaltevangeliet / La raseriet strømme, som raskt ble livefavoritter.

Likevel: Selv da den norskspråklige rapbølgen rullet over landet i 2000 og 2001 med Tungtvann, Klovner i Kamp, Pen Jakke og Apollo i spissen, fikk Gatas Parlament ikke tilbud fra noen av de etablerte plateselskapene. Redningen kom fra uventet hold: Tommy Tee hadde tidligere nektet å spille Gatas Parlament på radio, fordi de var ”for dårlige”. Etter at han ville ha med Gatas Parlament på samleplata ScandalNavia Vol. 1 (2000), begynte et uventet samarbeid. Debutalbumet Holdning over underholdning (2002) ble utgitt i samarbeid mellom Tommy Tees plateselskap Tee Productions og RAR.

Holdning over underholdning
fikk gode kritikker i 2002, og var spekket med politikk, moderat hedonisme, hets av Arbeiderpartiet og politiet, skryt av Oslos østkant, Vålerenga og Gatas Parlament og graffitihyllesten ”Graffiti tidsreiser” (som sampler Knutsen & Ludvigsens ”Jeg går her og tegner på veggen”).

”Vi sprer venstreradikal propaganda og oppfordrer folk til å gjøre opprør. Folk må organisere seg for det de tror på sjøl. Vi ønsker å være soundtracket til revolusjonen, for både fagforeningsaktivister og skolebokaksjonister,” sa gruppa til Avis1. Så møtte de også uventet motstand fra storkapitalen: Førsteopplaget av albumet på 5000 eksemplarer ble trukket tilbake fordi låta ”Nå om da'n” inneholdt en uklart Steely Dan-sample.

I 2003 vendte Don Martin tilbake til gruppa, og Gatas Parlament vant Alarmprisen for beste hiphopalbum. Resten av året gikk med til konserter og forberedelser til gruppas andre studioalbum.

2004 begynte med singelen Bombefly, en hissig protest mot USA, Irakkrigen og president George W. Bush, der trioen ønsket å vise hva krigen i Irak dreide seg om: ”I sjukehuskorridorene kan de treffe en tiøring / Det er derfor de kaller det kirurgisk krigføring / De sprenger opp fattigdom fordi de hater onder/ Bomber universiteter med smarte bomber.”

Før studioalbumet Fred, frihet & alt gratis kom ut, slapp Gatas Parlament gatealbumet Bootlegs, b-sider & bestiser, med gamle og nye låter fra arkivene. Fred, frihet & alt gratis ble spilt inn i løpet av 20 dager i Tommy Tees studio, og ble produsert av Tee, Jester og Definite – med gjestebidrag fra den svenske rapperen Promoe og forfatteren Jon Michelet.

Ifølge gruppa selv var dette en langt mer politisk plate enn debuten. ”Vår politiske målsetting med denne plata er å kaste USA ut av Norge,” sa Don Martin til Klassekampen. Omslaget var malt av Rolf Groven, og forestilte et synkende Storting dekorert med brennende amerikanske og ett israelsk flagg.

Protestene mot Irakkrigen og George W. Bush ble giret opp flere hakk da Gatas Parlament ble anmeldt til Politiets sikkerhetstjeneste av amerikanske Secret Service, på grunn av nettsida Killhim.nu. Der skrev gruppa at de ville samle inn penger til å hyre en leiemorder som skulle drepe Bush.

”Når Bush nekter å høre på hva verden mener, må Bush bort! Vi er naturligvis imot vold og drap, men vi mener at å skyte denne mannen ikke bare er å regne som selvforsvar - det er det eneste fornuftige å gjøre,” het det på nettsiden. Killhim.nu var en uoffisiell oppfølger til ”Tellhim.no”-kampanjen, som samlet inn penger for å trykke en annonse i Washington Post, for å si at fire av fem nordmenn var mot krigen i Irak. Etter mye medieoppstyr i norsk, amerikansk og arabisk presse, endte det med at saken ble henlagt.

2005 ble et slags hvileår for Gatas Parlament, med to singelutgivelser og turnering, noe som ga Don Martin tid til å gi ut soloalbumet Situation Normal All Fucked Up. På turné i Nord-Norge ble Gatas Parlament og det trønderske skabandet Hopalong Knut ”gjensidig forelska”, og på by:Larm i 2006 gjorde bandene sin første felleskonsert under navnet Samvirkelaget.

I 2006 ga Don Martin ut Motgift EP, sammen med sangeren Lena ”Supa” Sayed, søsteren til trommeslager Karim Sayed (BigBang, Marit Larsen m.fl.). Hun ble en viktig samarbeidspartner for Gatas Parlament senere, men våren 2006 sto i Samvirkelagets tegn. Men gruppas debutalbum Musikk havnet i skyggen av en enkeltlåt, der Samvirkelaget tok tak i den såkalte Obiora-saken.

En måned før Musikk ble utgitt, kom det fram at bandet i låta ”Stopp volden” navnga en politimann som var under etterforskning for dødsfallet til Eugene E. Obiora. Han døde etter å ha motsatt seg arrestasjon av politiet i Trondheim 7. september 2005.

”Jeg er ikke advokat, jeg er rapper og poet. Men en person døde, liggende på magen med en politimann sittende over seg. Jeg vet ikke hva det heter i juridisk terminologi, men i poesien heter dette drap og mord,” sa Elling til Dagsavisen.

”Stopp volden” førte til stor oppmerksomhet rundt Obiora-saken, fyrte opp under debatten om statlig rasisme og fikk til slutt justisminister Knut Storberget til å kreve ny etterforskning av saken fra Spesialenheten for politisaker. Politiets Fellesforbund gikk til retten i protest mot at Samvirkelaget navnga politimannen, og saken endte med at Samvirkelaget vant saken i Trondheim tingrett. Domstolen fastslo at det var i strid med Grunnloven å forby Samvirkelaget å fremføre og tilgjengeliggjøre låta, men mente samtidig at politimannen i låta faktisk utsettes for straffbare ærekrenkelser.

Etter kjennelsen ble det fritt fram å framføre låta, men den var likevel ærekrenkende. Dermed valgte Samvirkelaget til slutt å fjerne politimannens navn fra teksten, både på albumet og på konserter. ”Vi følte at fokus var i ferd med å bli helt feil. Dette er ingen injuriesak, det er en sak som handler om rasisme og politivold,” sa Samvirkelaget-vokalist Kristin Jensen til Dagsavisen.

Albumet Musikk ble utgitt i april 2006, og i tillegg til ”Stopp volden” inneholdt albumet sanger om Hugo Chavez, Ole Høiland, interiør, opprør og kjærlighet. Det debuterte på en sterk femteplass på VG-lista, foran både Superfamily og Maroon 5, men forsvant etter fire uker. Etter flere konserter i løpet av året ble Samvirkelaget lagt på is, selv om muligheten for ny musikk fortsatt holdes åpen.

I 2007 holdt Gatas Parlament et høyt tempo, med over hundre konserter og innspilling av EP, studioalbum og medfølgende DVD. I tillegg ga de ut et nytt gatealbum med remikser, uutgitt materiale og sjeldenheter fra arkivene: 93 Til Infinity.

I 2008 ga Gatas Parlament ut både sitt tredje og fjerde offisielle studioalbum. Supa Sayed hjalp til på Counter Strike EP, en forsmak på albumet Kidsa har alltid rett, og faktisk også gruppas debut på VGs singelliste – 14 år etter platedebuten. ”Vi vil være en kombinasjon av sinte gamle menn og rabiate drittunger,” sa Elling til Dagsavisen om gruppas veteranstatus. Bare Warlocks har holdt på like lenge i norsk hiphop.

Supa Sayed synger på hele fire låter på Kidsa har alltid rett. ”Nå skulle de sett oss i 1993, hvis noen hadde sagt at om 15 år skal vi gi ut låter med ei dame som synger. Og en låt om sjekking. Da hadde vi blitt slått ned,” sa Aslak til Dagsavisen.

Kidsa har alltid rett debuterte på tiendeplass på VG-lista, og holdt seg der i tre uker til sammen. Med på kjøpet fulgte en DVD med nye og gamle musikkvideoer, instrumentaler og karaokeversjoner av alle låtene. Gruppa hadde laget musikkvideoer til alle låtene på albumet, og presenterte det med en kinopremiere på Cinemateket i Oslo.

Bandet hadde heller ikke glemt kunsten å skape medieoppmerksomhet. Trioen ga den etablerte platebransjen langfingeren, da de selv la ut Kidsa har alltid rett for gratis nedlasting på den kontroversielle svenske nettsiden The Pirate Bay. I august innledet de også et fruktbart samarbeid med P3-programmet Osenbanden, der Gatas Parlament og produsent Jester laget flere fortløpende politiske kommentarer, i form av splitter nye låter skrevet og spilt inn i høyt tempo.

”Låtene ble spilt inn hos Jester i Store Studio Holmlia, som regel på en mandag, deretter miksa av Jester på tirsdag kveld og så sluppet på P3 den påfølgende onsdagen,” som gruppa selv forklarte. I samarbeid med Press (Redd Barna Ungdom) ble to av låtene, ”Rasist mot min vilje” og ”Asylhotell Ritz”, gitt ut på singel i protest mot regjeringens 13 tiltak for innstramming av asylretten. Bandet ble så inspirert at de spilte inn noen flere låter, og vips var 2008s andre Gatas Parlament-album i butikkene – Apocalypso. Så i 2008 konkurrerte ikke Gatas Parlament bare om tittelen ”Norges eldste hiphopband”, men også ”Norges mest aktive hiphopband”.

Biografien er skrevet av Øyvind Holen. Materialet er copyright © Rockheim.