666

Velg forbokstav på

Svartmetallband fra Tromsø, aktivt i 1982 og 1983.

666 er alminnelig ansett som Norges første svartmetallband. Bandet ble startet i april 1982 av Alf "Alfen" Krogseth (gitar, f. 1959), Knut Seppelæ (gitar, f. 1965), Bjørn Olav ”Bønna” Helberg (bass, vokal, f. 1967) og Knut Nilsen (trommer). Tom Arne Hermansen (f. 1966) kom inn som vokalist mot slutten av '82, og et stykke ut i '83 sluttet Helberg, og Erik Smith-Meyer (f. 1966) ble ny bassist.

Alfen, Smith-Meyer og Nilsen hadde spilt i Norgez Bank, et band som startet som et punkband, men som spilte stadig snillere musikk etter som tiden gikk, noe som nettopp var grunnen til at de tre hadde trukket seg. Nilsen hadde også spilt i en forløper til tromsøgruppa Vinterhagen. 666 var inspirert av engelske Venom og også Motörhead, begge rå band hvor det er viktigere at fremførelsen er aggressiv enn at den er teknisk fullkommen. Imagemessig var bandet helt på Venoms side, musikalsk lå det et sted mellom Venom og Motörhead, og i tillegg til sitt eget materiale, spilte 666 en cover av Motörheads cover av "Louie Louie" på de fleste konsertene.

Bandet livedebuterte 26. juni 1982, og gjorde flere lokale konserter den høsten, men bandet trivdes ikke i studio, så noen studioinnspilt demo eller plate med bandet eksisterer ikke. Manager Dag Erik Salsten satte i '98 sammen to CD-R-plater med konsertopptak fra perioden juni til desember 1982. Her medvirker Smith-Meyer på de fire låtene som er spilt inn i desember. Disse CD-ene var nok mest beregnet på fans: De ble bare produsert i 200 eksemplarer, og CD-enes 40 spor utgjøres av bare ni forskjellige låter.

I NRKs nattsending natt til 1. mai 1983 fremførte 666 to låter, programerklæringen "666" ("kom ingen advarsel og no e det for seint – sæks sæks sæks!") og "Alkohol", hvor temaet er bakrus og fyll. I mangel av studioinnspilt materiale er nok dette de 666-opptakene som har best lyd, og dette er den tidligste TV-opptreden med norsk svartmetall med flere års margin. Bandet laget også sin egen kortfilm med noen liveopptak, intervjuer og humoristiske sketsjer, men denne har vært vist meget sjelden.

Bandet fikk ingen oppmerksomhet fra den nasjonale musikkpressen før det ble plukket ut til å delta på Festspillene i Nordland sommeren 1983. Festspillene var årets store kulturbegivenhet i Nord-Norge, og festspillkonserten på ungdomsklubben Corner i Harstad, med det lokale kristenrockbandet Exit og fauskebandet Sekunda Mannsværk som oppvarming, er den av bandets konserter som huskes best. Konserten ble tatt opp og sirkulerte litt som bootlegopptak før manageren Salsten utga 200 CD-R-plater i London i 2003 under tittelen LIVE III, og den ble bredt omtalt av Per Solvang i bodøfanzinen Gakk og i Nye Takter av tromsøkorrespondent Rune Hagen.

Bandets repertoar var utvidet. I tillegg til de ni låtene som er med på LIVE I og II ble det fremført tre nye. 666 spilte så høyt og med så mange forsterkere at det er merkbart bedre lyd på Sekunda Mannsværks side av kassetten, og bandet og dets medhjelpere brukte så mye kunstig røyk at man knapt kunne se en hånd for seg i det lille lokalet. Solvang ramser opp:

"Konsertopptrednene begynner nå endelig å utarte seg [sic]. Omvendte kors, dryppende av okseblod, sprenglegemer avfyres og scenen røyklegges i magnesiumregn, hjemmelagde engler sprenges til helvete mens en jesusfigur [...] bivåner det hele."

Nye Takter var overstrømmende:

”Ingen tvil om at 666 vinner slaget. [...] Dette er HEAVY METAL – vulgær og vital rock – framtidas rockemusikk. [...] 666 er et mareritt eller en nytelse på scenen. Alt etter hvem som ser. Jeg tilhører dem som liker, ja, digger kjøret, spesielt når sceneshowet blir så profft som denne kvelden. Nettopp slik bekjempes det perverse – med større bestialitet.”

Gakk gjenga teksten til "Smerten", illustrert med tegninger av SM-sex: "Æ ha piska klar/ Den trække blod/ Ingen høre dæ skrike/ Æ e hærren din no [...] Et liv uten smerte/ E et liv som e grått". Som Hermansen uttrykte det: "Som eksponenter for den desiderte C-kultur er 666 fullstendig avhengig av videovold og tilliggende herligheter."

"Gleden over kjempespillinga blei kortvarig," skriver Nye Takter videre. 666 hadde fått låne en bandbuss og kjørt fra Tromsø til Harstad, men bussen punkterte både på tur og retur, og hjemturen tok hele 13 timer: "[T]re truer med å slutte i 666 fordi de må gå fra Setermoen til Målselv". Å turnere i Nord-Norge har alltid vært svært vanskelig, og ekstra vanskelig for 666, som hadde reist til Harstad med et team på hele 12 personer: de fire i bandet, to journalister, managere, lyd- og lysfolk og røyk- og sprengstoffansvarlig.

Bandet ble oppløst få måneder etter denne konserten. Det hadde kostet å gjennomføre den, og det ville uansett blitt vanskelig å toppe den. 666 var mer glad i å feste enn å øve og spille og levde etter mottoet: Born To Lose, Live to Win, Too Much Too Soon. Ingen av bandmedlemmene har spilt i mer kjente grupper etter 666.

Smith-Meyer regisserte kultfilmen Svidd Neger i ’03. Det tok flere år før det oppstod en norsk svartmetallscene, og enda litt lengre tid før ryktet om 666 nådde frem. I dag er 666 anerkjent som høyst sannsynlig norges første svartmetallband. Bandet Warfield, som senere ble Deathhammer, covret låten "666" på sin demo fra 2006.

Biografien er skrevet av Anders Moe. Materialet er copyright © Rockheim.