Revisjonshistorikk

Gjør endringer

Vømmøl Spellmannslag

Dannet: 1973
Splittet: 1975
Fra: Verdal

Progressiv og politisk radikal visegruppe fra Trøndelag, dannet i 1973 og oppløst i 1975, gjenforent for nye innspillinger i 1984 og 1996. Vømmøl Spellmannslag oppnådde enorm suksess på 70-tallet med sine fengende viser og sitt smittende humør. Midt i en tid dominert av engelsk pop, erobret Vømmøl landet med sanger om arbeiderkamp, undertrykking og streik, fremført på den bredeste dialekt. Gruppen viste publikum hvor bra norsk musikk kunne være, samtidig som den minnet folk om at vårt velferdssamfunn også har.. Les mer..

Progressiv og politisk radikal visegruppe fra Trøndelag, dannet i 1973 og oppløst i 1975, gjenforent for nye innspillinger i 1984 og 1996. Vømmøl Spellmannslag oppnådde enorm suksess på 70-tallet med sine fengende viser og sitt smittende humør. Midt i en tid dominert av engelsk pop, erobret Vømmøl landet med sanger om arbeiderkamp, undertrykking og streik, fremført på den bredeste dialekt. Gruppen viste publikum hvor bra norsk musikk kunne være, samtidig som den minnet folk om at vårt velferdssamfunn også har sine skyggesider.

Primus motor for Vømmøl Spellmannslag var Hans Rotmo. Han ønsket å videreføre og fornye folkemusikken på dens egne premisser, og lot seg inspirere av det som for ham og mange andre er vår tids folkemusikk – rock. Gruppen var første satsing fra plateselskapet Mai, hvis manifest var å formidle «en musikkultur som tjener folkets interesser som en kilde til kunnskap, bevissthet, samhold, glede, styrke og handling, og særlig musikk som har agitatorisk verdi. En musikkultur som støtter undertrykte grupper og folkeslag i deres kamp for rettferdighet og selvstendighet.»

Vømmøl Spellmannslag ble dannet av fire studenter ved Universitet i Oslo i september 1973. De fant ut at de alle fire var fra Vømmøldalen, derav gruppenavnet, og de skapte seg et eget univers med hvert sitt alter ego: Hans Rotmo (vokal, fele) ble Kristian Schravlevold, Hans Løkken (vokal, mandolin, saksofon) ble Konrad Vømmølbakken, Geir Solheim (gitar, vokal, munnspill) ble Peder Storvømmølvold, og Leiv Prestvik (bass, vokal) ble Birger Skruddusvingen. Rotmo laget seg et eget instrument han kalte lurk, bestående av en to meter lang seljestokk med en støvel nederst og et cymbal på midten. Lurken ble varemerket for Vømmøl Spellmannslag.

Ensemblet hadde en av sine første konserter i Chateau Neuf høsten 1973. På vei til konserten lot Hans Rotmo trikken gå fra seg, og mens han ventet et kvarter på den neste satt han i skuret og komponerte «Høvlerivisa». Tre timer senere ble visa fremført for første gang, og ved årsskiftet hadde Vømmøl Spellmannslag tegnet kontrakt med det nystartede plateselskapet Mai. Som seg hør og bør et kommunistisk selskap, ble den første produksjonen – albumet Vømmøl’n – lansert på selveste 1. mai 1974. Den ble en salgssuksess av dimensjoner. Vømmøl fikk platinaplate for salget, som til slutt passerte 60 000 eksemplarer, noe bare Jim Reeves og Gluntan hadde oppnådd i Norge før dem.
Oppfølgeren, Vømlingen, ble lansert 1. mai 1975. Den ble en like stor suksess som debuten, 60 000 solgte, med sanger som «Førarkortet» og «Det e itjnå som kjæm tå sæ sjøl». Men da var allerede Vømmøl Spellmannslag oppløst. Rotmo søkte nye musikalske utfordringer og samarbeidspartnere, og startet Arbeidslaget hass K. Vømmølbakken. Deretter ble det Heimevernslaget, før han tidlig på 80-tallet fremsto som soloartist og senere som Ola Uteligger.

I anledning av tiårsjubileet for den første platen, ble Vømmøl Spellmannslag gjenforent i 1984. Albumet Vømmølåret ble innspilt med Åge Aleksandersen som produsent, utgitt 1. mai (selvsagt), og den ble en ny suksess med sanger som «Auksjonsvisa» og «Gammelpoteta». 50 000 eksemplarer solgte Vømmøl midt i jappetiden. Året etter kom det en samleplate, og i 1996 ble Vømmøl nok en gang gjenforent for to nye innspillinger til samlingen Vømmølmusikken. Parallelt med denne platen ble det utgitt en visebok med samme tittel.

Vømmøl Spellmannslags aktive eksistens varte bare i en kort periode midt på 70-tallet, og i en enda kortere periode ti år senere. Gruppen rakk likevel å sette dype spor i norsk musikkhistorie. Over hele landet er Vømmøl blitt et begrep, synonymt med kampen mot urettferdighet og undertrykkelse. Mannen bak alle sangene, Hans Rotmo, mener at mye av grunnen til at Vømmøl har overlevd, er den bevisste bruken av humor. Som han selv sier: «Vømmøl gir folk kraft til å kjempe, kjempe med humør.»

Som en kuriositet kan det nevnes at et orkester med navnet Vørterøl Songlag ga ut hyllestplaten Vørterøl Songlag spælle Vømmøl i 1975. Omslagsbildet til denne platen ble tatt av Svein Finjarn.

Hele eller deler av biografien er hentet fra boken "Norsk pop- og rockleksikon" fra Vega Forlag (2013). Redaktører for boken er Jan Eggum og Jon Vidar Bergan. Bidragsytere er Willy B, Arvid Skancke-Knutsen, Øyvind Holen, Svend Erik Løken Larsen, Vidar Vanberg, Marta Breen, Trond Blom, Eirik Kydland, Bård Ose, Siren Steen og Frode Øien. Boken kan kjøpes hos bokhandlerne eller bestilles direkte fra www.vegaforlag.no.

Medlemmer

Frank B. Olsen Slagverk
Geir Solheim Gitar, vokal, munnspill (som Peder Storvømmølvold)
Hans Løkken Mandolin, saksofon (som Konrad Vømmølbakken)
Hans Rotmo Vokal, fele, lurk (som Kristian Schravlevold)
Leiv Prestvik Bass, vokal (som Birger Skruddusvingen)

Medvirker på

Diverse artister
96% Låvedans 2
2007
Diverse artister
Norsk Musikk I 100 - Vol. 9 Dans Til Musikken
2005
Diverse artister
Norsk Rocks Historie - Vol. 5 (Fra Viserock Til Rock På Norsk 1969-1977)
2004
Hans Rotmo
Spæll Åt Mæ
2003
Kringkastingsorkestret KORK
Tono - 75 år for Musikken - Fremtiden er Uhørt utøver
2003
Diverse artister
Danseløvens Utvalgte
2003
Diverse artister
96% Låvedans
2001
Diverse artister
Æ e trønder æ
2000
Diverse artister
Det Beste Av Norsk Musikk 1983 - 1985
1998
Diverse artister
Det Beste Av Norsk Musikk 1973 - 1977
1998
Diverse artister
Stjernekassetten Nr. 2
1984
Diverse artister
Trønder-rock
1982
Diverse artister
Norske Viser I 70-Åra
1979