Relaterte biografier

Fra Rockheims samlinger

  • Plakat
Se mer på Digitalt Museum

Revisjonshistorikk

Gjør endringer

PullOut

Dannet: 1978
Splittet: juli 1979
Fra: Oslo

New waveband, startet i Oslo sommeren 1978 av den polske flyktingen Andrej Nebb (aka Andrzej Pawel Dziubek, f. 1954), tyskeren Volker Zibell (f. 1953), Kikkan (aka Hans Kristian Fossum – RIP) og Ola Snortheim (f. 1954). De tre førstnevnte hadde siden 1977 spilt sammen i Berlin Band, som minte mye om PullOut, bortsett fra en enda mer Robert Fripp-inspirert Kikkan. Da PullOut startet opp, bleket Nebb håret og kalte seg James Blond, men i motsetning til blekingsmiddelet fastnet navnet.. Les mer..

New waveband, startet i Oslo sommeren 1978 av den polske flyktingen Andrej Nebb (aka Andrzej Pawel Dziubek, f. 1954), tyskeren Volker Zibell (f. 1953), Kikkan (aka Hans Kristian Fossum – RIP) og Ola Snortheim (f. 1954).

De tre førstnevnte hadde siden 1977 spilt sammen i Berlin Band, som minte mye om PullOut, bortsett fra en enda mer Robert Fripp-inspirert Kikkan. Da PullOut startet opp, bleket Nebb håret og kalte seg James Blond, men i motsetning til blekingsmiddelet fastnet navnet aldri.

PullOut var samtidsorienterte, og oppfattet seg selv som en motvekt til de politiske progbandene, som de dessuten syntes var jævlig kjedelige å høre på, ikke minst på grunn av alle soloene. Konkret var PullOut inspirert av Magazine og Bowie, for Zibells del XTC og Kraftwerk spesielt, og etter hvert for Nebbs del, Simple Minds Real To Real Cacophony.

Initiativtakerne til Safety Pin Club, Gine Anita Lundh (f. 1955, tidligere Smerud) og Chrissy (aka Tone Christine Senstad Løchen, f. 1961), kom i kontakt med PullOut, og Chrissys manager Charles Forbes ønsket på et tidspunkt at PullOut skulle bli hennes backingband.

Lundh hadde oppholdt seg i Spania før hun kom tilbake til Norge. Hun hadde satt inn en kontaktannonse i Dagbladet i håp om å komme i kontakt med folk som delte hennes interesse for punk og punkkultur. Både medlemmene i PullOut, som følte seg ganske isolerte med det de holdt på med, og Tone 'Chrissy' Senstad svarte uavhengig av hverandre og omtrent samtidig på annonsen.

PullOut hadde ingen planer om å utvide bandet med flere medlemmer, men ble nysgjerrig og inspirert av initiativet til Lundh, og håpet å kunne utvide sin omgangskrets med likesinnede, forhåpentligvis gjøre punk-/new wave-relaterte ting sammen og starte noe spennende.

Lundh og Chrissy bestemte seg så for å starte en punkklubb. Chrissy introduserte PullOut for engelskmannen Charles Forbes, som var hennes manager/promotør. Han forsøkte å profilere henne som new wave-artist i Norge og Europa, og han tilbød seg å hjelpe til med å etablere klubben sammen med henne og Lundh.

Opprinnelig skulle PullOut være det bandet som åpnet klubben, og Chrissy og Lundh skulle ta seg av styringen. Forbes forespeilte imidlertid PullOut en framtid som stjerner under hans management hvis de ville bli Chrissys backingband. Men PullOut hadde blitt skeptisk til Forbes, noe som det senere skulle vise seg at de hadde god grunn til, og forkastet tilbudet. Dessuten var det ikke aktuelt med flere medlemmer.

Debuten fant sted i Sandefjord i august, der de ble mottatt med skepsis og stilltiende undring, som om de kom fra en annen planet. Måneden etter skapte de imidlertid stor stemning på Arkitekthøyskolen i hovedstaden, og en uke senere åpnet de punkklubben Safety Pin Club i St. Olavgate.

Deres art- og avant garde-inspirerte new wave gikk ikke helt hjem blant punkerne på Safety Pin, til det var de altfor forut for sin tid og de nye rockstrømningene her hjemme. Jan-Arne Handorff i Nye Takter så imidlertid potensialet og beskrev dem som 'et oljet driv ispedd en masse skarpe skiftninger og idé-vidde'.

Bandet gjorde flere oslokonserter fram mot årsskiftet, og var opprinnelig tiltenkt supportjobb i Kjellern på Chateau Neuf for britiske 999 i november, men måtte avlyse da Kikkan forstuet hånden. Ved årsskiftet 78-79 røk imidlertid Nebb og Snortheim uklare, og sistnevnte forlot bandet til fordel for Ski Patrol (forløper til Blaupunkt).

De prøvde så ut Tom Jetteng (f. 1960) på trommer. Nebb var begeistret for attituden og energien hans, mens Zibell var skeptisk til Jettengs trommeferdigheter, som strakk seg til å slå gjennom trommeskinnene fremfor å spille på dem. I stedet falt valget på Bjarne Eikenes (f. 1958). Samtidig eksperimenterte bandet med levende rotter i gjennomsiktig plastrør som skulle være en del av liveshowet.

Gruppa holdt flere konserter i hovedstadsområdet utover senvinteren og våren, og ble beskrevet som 'industriell, skrap, lettere stakkato, klippende kontrollrom-rock' i Nye Takter, der bandet benyttet sjansen til å klage over den 'tilbakeliggende rock-kulturen' i Norge, og hvor vanskelig det var å bli akseptert som rockemusiker og få spillejobber uten å 'prostituere seg'. Bandet så i stedet utover, og hadde planer om å sende demoer til profilerte britiske selskaper som Radar, Stiff og Rough Trade.

I juli skiftet de på nytt trommis, og fikk inn Lars Pedersen (ex-Hærverk, senere i Holy Toy sammen med Nebb), og Don Buchanan (rytmegitar, senere The Cut). PullOut var tiltenkt en plass på Alternativ-scenen på Kalvøyafestivalen i august ’79 sammen med Young Lords, Sonja & Haralds Deodorantensemble og Tåm Box, men rakk det aldri. Uenighet og rivaliserig mellom Nebb og Zibell gjorde at bandet ble oppløst før Pedersen i det hele tatt var kommet lenger enn øvingslokalet.

Det eneste som offentlig binder Pedersen til bandet er bandbildene fra et intervju i Nye Takter (utkom i august, etter at bandet var oppløst). I intervjuet beskrev for øvrig Jan Arne Handorff PullOuts musikk som 'akende på flink-raske avant-rullende firfislesprang', et ordgyteri som ga journalisten medlemsskap i Norsk Dusteforbund.

Nebb og Kikkan startet så det som etter hvert skulle bli bandet Plann, men innen de platedebuterte i 1982 var Nebb forlengst ute.

Volker Zibell bestemte seg for å gå egne veier etter at PullOut ble oppløst. Å videreføre PullOut var ikke aktuelt, da dette bandet i hovedsak hadde vært Andrejs Nebbs prosjekt.

Zibell brukte derimot lengre tid til å lage låter på eget synthutstyr, og tok opp alt på en 4-spors båndopptaker. Resultatet ble en demo som han distribuerte med det målet å finne noen som ville utgi materialet. Denne demoen ble grunnlaget for The Cuts første EP Four Cuts, Fresh and Bleeding som ble gitt ut av selskapet New Noise fra Halden.

Våren 1980 så Nebb og Jørn Christensen Snortheims nye band Blaupunkt på Lysthuset, og tilbød ham trommejobben i det som skulle bli De Press (navnet kokte de sammen over noen halvlitere på gamle Krølle Kro). Sommeren 1980 spilte De Press inn sin trespors debut-EP som kom på Torpedo Plater før året var omme. PullOut-låter som 'Lars Hertervik' og 'Product' ble etter hvert klassikere i De Press’ versjoner.

Medlemmer

Andrej Nebb Vokal, bass
Bjarne Eikenes Trommer (1979 - )
Don Buchanan Gitar (august 1979)
Hans Christian Fossum Keyboards
Lars Pedersen Trommer (juli 1979)
Lillie-Ane Johansson Vokal
Ola Snortheim Trommer
Volker Zibell Keyboards