Relaterte biografier

Gjør endringer

PLX 15

Fra: Bodø

Synthband fra Bodø. Starten på PLX 15 kan spores tilbake til 1983, da Jon Hveding og Langmo spilte instrumental synthpop på enkelt og billig utstyr under navnet SRD. Denne duoen spilte inn en trespors demo som senere kom med på samlekassetten BLA-BLA.Både Hveding og Langmo sang og spilte synth, i tillegg spilte førstnevnte også gitar på utvalgte later. Som klassisk utdannet hadde han spilt cello i Bodø Orkesterforening. Langmo var selvlært.Duoen var.. Les mer..

Synthband fra Bodø. Starten på PLX 15 kan spores tilbake til 1983, da Jon Hveding og Langmo spilte instrumental synthpop på enkelt og billig utstyr under navnet SRD. Denne duoen spilte inn en trespors demo som senere kom med på samlekassetten BLA-BLA.

Både Hveding og Langmo sang og spilte synth, i tillegg spilte førstnevnte også gitar på utvalgte later. Som klassisk utdannet hadde han spilt cello i Bodø Orkesterforening. Langmo var selvlært.

Duoen var inspirert av Kraftwerk og Logic System. Karakteristisk for bandets sound var en billig casiosynth som har fått navnet Harald. Denne kunne ikke programmeres, men kom med ferdige rytmeprogrammer. Den karakteristiske rytmen som ble brukt på flere låter var ikke egentlig en av de forhåndsprogrammerte rytmene, men oppsto da rytmeknappen sto midt mellom to innstillinger. På konsertene kunne det av og til ta noen forsøk før denne rytmen kom, noe som inngikk i bandets spontane og uhøytidelige stil.

Forsøk på å øve inn en besetning med gitar og bass førte ikke fram, bortsett fra at gitarist Spurven (aka Gisle Moen) hadde med seg en casiosynth som senere skulle bli karakteristisk for bandets sound. Høsten ‘83 begynte Hveding og Langmo å spille mer eksperimentell musikk under navnet De Pravity (Et Bein).

De Pravity deltok på samlekassetten Untitled med støykomposisjonen "Data Kick I - IV", en anmelder i fanzina Absolute Musique #2/85 kalte De Pravity ”et band som finner det ytterst behagelig å leke med pitchkontrollen på portastudioet ... hvorfor skal alt være så treiiiggt!”

Duoen hadde en performance i en garasje der de knuste en bil, og de deltok på Rock Mot Sjøhuset på ungdomsklubben Gimle i november '84. Buster (aka Yngve Wang) hadde vært med i bandet en periode i '83, og deltok på konserten med perkusjon. Deler av konserten ble med på samlekassetten Rock Mot Sjøhuset i 1986.

Interessen for melodiøs synthmusikk var ikke borte, duoens musikk gikk igjen i den retningen, og Hveding og Langmo så behovet for et navnebytte. Til sin neste konsert, på ungdomsklubben Gimle i januar 85, var de tilbake som SRD igjen. Etter dette skiftet de navn, og tidlig i 1985 tok de det bandnavnet de skulle komme til å beholde: PLX 15.

PLX 15 har vært beskrevet som tidlig techno. I dag vil trolig kombinasjonen av enkle, raske rytmer og enkle melodier bringe tankene i retning av chipcore. Bandet har også vært omtalt som synthpunk, trolig både på grunn av bandmedlemmenes tilknytning til punkmiljøet og på grunn av punkholdning til det musikalske. Det var ikke snakk om å låte proft eller å gjøre musikk til en karriere, det låt rufsete og enkelt.

PLX 15 spilte sommeren '85 inn en trespors demo, og fra denne ble ”Lufteturen” med på samleplaten Psychomania i Belgia. På dette stadiet var låtene instrumentaler, men umiddelbart etterpå begynte Hveding og Langmo å synge, og de skrev tekster til en del av de gamle låtene og en del nye låter med tekst.

På PLX 15s debutkonsert (ungdomsklubben Gimle, desember '85) spilte Lars Nicolaysen casiosynth. Han spilte også på den neste demoen. Den bestod av tre låter hvorav to ble med på Can a Butterfly Smash a Wheel. Demoen var produsert av Petter "Pogo" Taranger, som også spilte gitarsoloen på denne versjonen av ”Amen”, men denne låten ble ikke med på platen. Våren 86 laget Hveding en remix av ”Amen” som ble utgitt på samlekassetten FFFFF, remixen består i at det er lagt på ekstra vokal som går baklengs.

På platen bidrar Jon Hveding også med en 40-sekunders hardcorepunklåt kalt ”Frihet” under artistnavnet Kråka. Hveding spiller her alle instrumentene. Også Kråka er med på kassetten BLA-BLA.

Nicolaysen deltok bare på den første konserten, og da PLX 15 fikk tilbud om spilling i Tromsø, ble han ikke med. I ettertid sier Nicolaysen at han følte casiosynthen ga ham for lite å gjøre på scenen.

På denne tiden var bokcaféen Låven det viktigste samlingsstedet for Bodøs alternative musikkmiljø, og frem til nedleggelsen sommeren '86 var PLX 15 det nærmeste stedet kom et husband. De deltok også på Låvens avskjedskonsert i juni '86. Det mest bemerkelsesverdige med denne konserten var introtapen, som var den skjærende lyden av en vindusvisker uten gummi som sliter mot en frontrute.

PLX 15 har aldri vært noen karriere for de involverte, så høsten '86 tok bandet en pause, men i februar '87 kom Hveding og Langmo sammen igjen og spilte inn opptakene som ble til kassetten Kort Prosess. Denne ble satt sammen og utgitt av Hveding og kopiert opp av Tore Stemlands Requiem Productions i 1987. ”Amen” er med her også, nå i en versjon med engelsk tekst og norsk simultanoversettelse.

Kassetten kom på tampen av den norske kassettbølgen, men solgte relativt godt, og fikk også ganske pene anmeldelser, selv om opptakene er gjort på enkelt utstyr. Både Nye Takter, Folk og Røvere og Absolute Musique trakk frem gruppens humor, sistnevnte sumerte opp: "Er du lei av selvhøytidelig og pretensiøs musikk, blir denne kassetten et befriende pust."

Etter at kassetten var spilt inn, flyttet Hveding til Oslo, der han våren '88 startet opp et nytt PLX 15 sammen med Hans Svendsen (aka Mini). Da Langmo kom til Oslo, benyttet de anledningen til å holde to konserter som trio, deriblant en støttekonsert for Anti-Viviseksjonen på Blitz i mai.

Tilbake i Bodø ble Langmo med i X-Omatic sammen med Lars Nicolaysen. X-Omatic fortsatte å bruke PLX 15s låtmateriale, men skrev nye tekster til de fleste melodiene, og lydbildet ble proffere, ettersom de fikk dyrere synthutstyr.

X-Omatic spilte inn flere demoer, blant annet en for NRK Nordland, og holdt to konserter i '88. Flere personer øvde med X-Omatic, men av disse er det bare vokalist Mary Campbell som har opptrådt live (Sinus, Bodø november '88) og vært med på noen utgivelser.

Enkelte låter fra demoene er med på Nicolaysens samle-CD Shit Happens. Her er tre av låtene kjent fra PLX 15, to av dem har fått nye tekster: ”Medaljens bakside” er en original X-Omatic-låt. Det er flere av PLX 15s låter som har skiftet tittel flere ganger. Den låten som på Kort Prosess heter ”Ode til en kjær venn (Cure på Kvaløya)” er også kjent som ”Der Klan”, men heter ”Wall of Ice” i X-Omatics versjon.

Bandnavnet SRD ble brukt på spøk på kassettutgivelsen SRD Live at the Law. Denne kassetten består av et konsertopptak fra Låven av tvilsom kvalitet og ble kopiert opp i noen få eksemplarer av Langmo og solgt på bokcaféen på Blitz - visstnok som en liten hilsen til Hveding, som på denne tiden spilte i Blitz-bandet Bøyen Beng. Den gamle PLX 15-låten ”De Sterke” finnes innspilt med Bøyen Beng”. ”Midnattsbarn (Pønkelåta)” var med på samle-CD-en Tiddelibom i '94 og er blitt konsertfremført av Bodø-hardcorebandene [ Nervebomb i '97 og AD-14 i '98. Teksten til denne består utelukkende av "Pønkepønkepønke" som repeteres til vokalisten slipper opp for pust, men de siste årene har Langmo pleid å skli over i "Pengapengapenga".

PLX 15 har hatt sporadiske reunionkonserter, av og til på fester, men også offentlig. I august '98 som duo bestående av Hveding (gitar/vokal/synth) og Langmo (synth/vokal), og i juni '08 som trio komplettert med Nicolaysen (trommer/vokal/synth). Til sistnevnte konsert var også Harald hentet frem igjen. Responsen på disse konsertene har vært upåklagelig, og bandet planlegger nå å fortsette. Harald begynner å bli litt sliten, og en avlaster er innkjøpt fra England og har fått navnet Harry.

En stor samling av uutgitt og utgitt materiale har vært planlagt i flere år. Den skal trolig komme ut som et samarbeid mellom Requiem og Hommage Records.

Medlemmer

Jon Hveding Vokal, bass, gitar, tangenter
Remi Langmo Vokal, tangenter

Medvirker på

Bøyen Beng
Fanteri
2010
Diverse artister
Tiddelibom (Bodø Rockeklubb 1979-1994)
1994
Bøyen Beng
Fanteri komponist;tekstforfatter
1993
Diverse artister
Can A Butterfly Smash A Wheel
1987