Relaterte biografier

Fra Rockheims samlinger

  • Plakat
Se mer på Digitalt Museum

Revisjonshistorikk

Gjør endringer

Nemlig Hemmelig

Dannet: 1984
Splittet: 1995
Også kjent som: 99 Møh Pax + Masters of Møh + Einstürtzende Kindergarten + Nemlig Hemlig + Nemmelig Hemmelig + SUPERskill
Fra: Kolsås

Postpønkkollektiv dannet i miljøet rundt Kolsås Fritidssenter sommeren 1984 av propagandaminister King Kolbing (trommer, gitar, vokal, aka Eirik Kolstad, f. 1964), Lord Bård (vokal, bass, aka Bård Erik Strand Torgersen, f. 1967), Dr. Erik (gitar, vokal, aka Erik Øfsdahl, f. 1966), The Sax Minister (saksofon, aka Espen Ingebrigtsen RIP), Espen Hermannsen (vokal), Bjørn Grennes (vokal) og Malch (aka Jarle Vidme, videovisuelle virkemidler). Inspirert av støyartister som Einstürtzende Neubauten, Notorische Reflexe, Throbbing Gristle, Cabaret Voltaire og 23.. Les mer..

Postpønkkollektiv dannet i miljøet rundt Kolsås Fritidssenter sommeren 1984 av propagandaminister King Kolbing (trommer, gitar, vokal, aka Eirik Kolstad, f. 1964), Lord Bård (vokal, bass, aka Bård Erik Strand Torgersen, f. 1967), Dr. Erik (gitar, vokal, aka Erik Øfsdahl, f. 1966), The Sax Minister (saksofon, aka Espen Ingebrigtsen RIP), Espen Hermannsen (vokal), Bjørn Grennes (vokal) og Malch (aka Jarle Vidme, videovisuelle virkemidler).

Inspirert av støyartister som Einstürtzende Neubauten, Notorische Reflexe, Throbbing Gristle, Cabaret Voltaire og 23 Skidoo, i tillegg til den amerikanske performanceartisten Laurie Anderson, og ikke minst veggis-ideologien til det britiske anarkopønkbandet Crass, vaklet Nemlig Hemmelig mellom det mer oppbyggelige og visjonære og det nedbrytende nihilistiske. I etterkant mener de at det siste ga de største og beste kickene.

Ideen var å skape kaos, forvirring og utvide grensene for musikk generelt og liveopptredener spesielt. Selv kalte de uttrykket sitt for terrormusikk, andre ganger troublefunk og oppfattet seg selv som "en uavhengig, rå undergrunns bygerilja".

Nemlig Hemmelig livedebuterte under Internasjonalt Fredstreff (som de selv døpte Modern Voodoo) på Vøyen skole i Bærum i oktober 1984, der de ble kastet av scenen etter én låt etter å ha terroristert det kjøttspisende publikummet. De neste årene holdt de en rekke performances i Bærum og Oslo.

Besetningen varierte, i et intervju i Gateavisa i 1987 påsto de at det for øyeblikket var 23 medlemmer i bandet, inkludert ESP 1, Herr Zen Zen, Alexandra Sex-Petting og The Aller Fleste. Av gjengangere som forsterket besetningen forekom i tillegg The Bongoman (perkusjon, aka Jacob Bacob), Kapricorn Knut (gitar) og Jo Frix The Baseminister (bass), sistnevnte etter hvert fast medlem.

Nemlig Hemmelig skapte stor kontrovers på Kitsch-fest på Strykejernet i Oslo vinteren 1985 da de satte fyr på flere tv-apparater som en del av sceneshowet. Røykleggingen førte til evakuering av lokalene, noe som ikke var like populært hos alle.

De presenterte seg selv via samlekassettene Om Det Brenner #1-4 på deres egen label Gjør Glad-tape, men det var i overveiende grad som liveband de oppnådde status. Mer beryktet enn berømte for sine uforutsigbare sceneopptredener, ble de hånlig kalt Einstürtzende Kindergarten på den ene siden, mens andre opplevde at de "svinger som et brett øl på sirkus".

Å bli slaktet og hyllet for en og samme konsert var ingen sjelden erfaring, ikke minst fordi konsertene deres ble opplevd og forstått på flere nivåer.

Medlemmene poengterte at de drev med kunst, og at de skiftet medlemmer, låter, tekster og meninger konstant som en del av et postmoderne og dekonstruert rockeuttrykk. Ikke engang bandnavnets skrivemåte var konstant, der det vekslet mellom Nemlig Hemlig, Nemlig Hemmelig, Nemmelig Hemmelig og etter hvert Masters Of Møh.

Samtidig uttrykte de støtte til politisk korrekte aksjoner og saker som naturvern, No Nukes, Anti-Apartheid, Shell-boikott og Nicaragua-aksjonen, noe som tok noe av brodden av bandet som et rent nihilistisk prosjekt.

Oppi det hele påsto de i et intervju at "tekstene er ikke så veldig dype, men kan tolkes dypt." Gravalvor og ideologisk målrettethet, sprita opp med humor og selvironi.

I 1986 ble bandet stoppet fra å delta på NRK-TVs Kluzz i siste liten fordi den kvinnelige programlederen påsto at de spilte "sånn narkomusikk". Indignert over å bli avfeid som rusmusikk i et intevju i Gateavisa samme år, poengterte de samtidig at de fikk mye inspirasjon av både flein og LSD, og at alle titlene på medlemmene var gitt av en viss Lille-Krishna fra Himalaya-hospitalet på Blommenholm.

Mot slutten av 1986 introduserte de sitt alter ego, Masters Of Møh, som de beholdt fram til overgangen til SUPERskill i 1992. Likevel representerer sommeren 1988 på mange måter et viktigere skille for bandet. Da leverte Red Hot Chili Peppers en skjellsettende oppvisning på Sardines i Oslo, som skulle prege de tilstedeværende Nemlig Hemmelig-medlemmene de neste årene.

Riktignok pælma Lord Bård i befippelsen en halvliter øl i trynet på Flea, noe som resulterte i at bassen ble klissvåt, bandet stoppet å spille og gjerningsmannen ble kastet ut, men opptredenen deres viste et hvitt band som kunne spille dyrisk funk.

Nemlig Hemmelig opplevde dem som mer trasha, vulgære, de utstrålte gatesmarthet og hadde sex appeal i motsetning til de britiske kunstskolebandene bandet hadde referanser til.

Nå ble rytmene til Nemlig Hemmelig enda mer bevisst groove-baserte, bandet ble mer fysiske på scenen, det ble mer hud og mindre klær, og de agerte mer som rockestjerner enn som performanceartister. I tillegg ble overgangen og veien til den gryende norske housekulturen kortere.

Året etter tok de med seg et blodferskt Turboneger til Danmark og lot kompisene livedebutere som oppvarmere på Bar Bue på Huset i København. Men ettersom kun Nemlig Hemmelig sto på plakaten, misforsto publikum, og halve salen gikk etter at Turboneger var ferdige. De resterende "lot seg voldta av NHs sedvanlige, maniske musikalske orkan", skrev en anmelder etterpå.

1989 var også året de platedebuterte med låta "Rendezvous 602" på en flexidisc som fulgte med Gateavisa. På slutten av året deltok de med"N.Y. Will Never Do It" på dobbelt-LP-en Blitz Hits, og viste seg ved begge anledninger særs groovy, men i vidt forskjellige innpakninger. Mens de låt svart, amerikansk og veldig funky i førstnevnte, gikk assosiasjonene mer til britisk industriurban postpønk-groove og spesielt A Certain Ratio med hensyn til sistnevnte.

Deres hedonistiske og frihetssøkende profil måtte nødvendigvis bringe dem på kant med det politisk korrekte Blitz-miljøet, som de på mange måter hadde vært en del av siden starten. I januar 1991 ble bandet bannlyst på Blitz etter å ha leid inn en kvinnelig stripper på en konsert på Rock All i Rosenkrantzgate. Istedet fikk de et flersiders fargeoppslag i Aktuell Rapport, og moret seg over at de kanskje var det første rockebandet i Norge som var blitt runka på…

Deres behov for å alltid være i opposisjon til og provosere det røde miljøet som styrte ungdomsklubben i Pilestredet 30C, kom også til uttrykk i andre sammenhenger, som da Dr. Erik hadde vært i Filippinene og fått sydd Nemlig Hemmelig t-skjorter som han solgte til folk på Blitz, og etterpå skrøt at de var laget av barnearbeidere.

Nemlig Hemmeligs eksistens kuliminerte med utgivelsen av gruppas debut-LP, Urbanfusioncrossmultiplypopimpact. Som tittelen presist lyder, var den en blanding av mange stiler smeltet sammen med presisjon og samplinger. Plata fikk mange overraskende gode kritikker, og ikke få skeptikere krøp én etter én til korset og motvillig medga at dette ikke bare groovet voldsomt, men også at bandet mer enn noen norske artister klarte å konkretisere tidsånden: "Det er lyden av ’91!"

I oktober året etter deltok bandet i Thomas Robsahms spillefilm Svarte Pantere i en livesekvens som hensatte seerne til et outrert house-/raveparty. Nemlig Hemmelig hadde siden 1988-89 vært involvert i disse miljøene, noe som gjorde glidningen over i deres neste prosjekt, SUPERskill, smertefritt og naturlig.

Etter at SUPERskill sa takk for seg i ’95, ga Lord Bård ut soloalbumet Det Tomme Rom Tenker, og Dr. Erik fikk en radiohit med låta "Det Eneste Jeg Vil Er Å Ha Det Fett", sistnevnte på Virgin. I 2003 tok Lord Bård navnet 1349 Rykkinn og ga ut albumet Brown Ring Of Fury. To år senere ga han ut romanen Alt Skal Vekk, som han fulgte opp med Det Siste Dyret i 2007, og diktsamlingen Bird Imitator (2008). En ny diktsamling kom i desember 2008, Kniv Mot Ord, og en ny roman med tittelen Maskinens Uerstattelige Deler kom tidlig i 2009.

Medlemmer

Bård Erik Strand Torgersen Vokal, bass
Bjørn Grennes Vokal
Erik Øfsdahl Josefsson Gitar, vokal
Espen Hermannsen Vokal
Espen Ingebrigtsen Saksofon
Jarle Vidme Videovisuelle virkemidler
Jo Frix Bass

Medvirker på

Diverse artister
Blitz Live Hitz III
1990
Diverse Artister
Blitz Hits
1989